Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prøveskilter, hva innebærer det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bil som ikke er eu godkjent, ikke årsavgift, omreg eller forsikring.

Har midlertidig noen prøveskilt slik at jeg kan kjøre litt med bilen.

Hva sier loven om det?

Hvordan er det med skade på annet kjøretøy ved bruk av prøveskilt?

takk! :)

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøveskilt inkluderer ansvarsforsikring. Altså du og bilen er forsikret, men ikke eventuelle passasjerer eller varer.

5762075[/snapback]

Nei.

Ansvarsforsikring inkluderer sjåfør, samt skader på andre biler eller bygninger eller dyr.

Bilen din er ikke dekket, da må det tegnes egen kasko hos et forsikringsselskap, dette får man ikke hos Biltilsynet.

Passasjerer eller last er heller ikke lov å ha i bilen med mindre det er vitalt for kjøringens art, så det dekker ikke forsikringa, nei.

Legg også merke reglementet (ble linket til en versjon over her) angående prøveskilter, da disse er ganske strenge..

Lenke til kommentar

Ok nå ble jeg forvirret..

Vi skal kjøpe en veldig billig bil..

4000kr ink omreg eller 1500kr uten

Trenger vi omreg?

Vi har prøveskilter vi kan bruke

Bilen er nå ikke EU godkjent (men kan fikses)

Hva bør vi gjøre i vårt tilfelle?

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar

Dere trenger ikke omreg siden dere har prøveskilter, MEN jeg tror ikke det dere skal bruke bilen til kvalifiserer til bruk av prøveskilter, så blir dere stoppet, så kan litt av hvert skje.

EU-OK må fikses før bilen kan omregistreres.

Så hva dere gjør får være opp til dere selv. Iflg lovverket skal dere ta EU-godkjenning og fikse omregistrering, men siden dere har prøveskilter (årsprøveskilter går jeg ut ifra?), så kan loven omgås. Men som sagt, så er ikke dette lov med mindre dere oppfyller kravene til prøvekjøring.

Lenke til kommentar

Eu godkjenning er ikke noe problem.

Vi har godkjente faste prøveskilter ja.

Trenger vi årsavgift/omreg da?...

"MEN jeg tror ikke det dere skal bruke bilen til kvalifiserer til bruk av prøveskilter"

Hvorfor ikke?

Endret av Heineoen
Lenke til kommentar
Eu godkjenning er ikke noe problem.

Vi har godkjente faste prøveskilter ja.

Trenger vi årsavgift/omreg da?...

"MEN jeg tror ikke det dere skal bruke bilen til kvalifiserer til bruk av prøveskilter"

Hvorfor ikke?

5767644[/snapback]

Trenger ikke omreg/årsavgift da, nei.

Nå vet ikke jeg hva dere skal bruke bilen til annet enn "kjøre litt med bilen" (som du selv nevnte), men det kanskje du nevne noe om..?

Reglene (som ikke så mange gidder å sette seg inn i) er veldig strenge når det gjelder prøveskilter, nettopp for at ikke folk skal bruke dette isteden for å betale avgifter som egentlig skulle vært betalt for denne bruken av bil.

Lenke til kommentar
Ehh... Du har årsprøveskilter, men vet ikke om du kan bruke dem?? Hvordan i all verden har du skaffa deg skilter da, stjålet dem? Du får endel regler og følge når du mottar slike prøveskilt, så les litt i dem du ;)

5785360[/snapback]

8 spenn på at han kjenner noen som har årskjennemerker, og kan få låne disse.

Bare husk på reglene, og hva som skjer dersom noen oppdager misbruk, eller du kjører på noe/noen uten å ha alle papirer/grunner i orden.

Lenke til kommentar

Husker når vi kjørte bilen min fra plassen jeg kjøpte den og ut til besteforeldrene mine, den hadde ikke skilter. Så da kjøpte vi "prøveklistremerker", som vi kunne bruke èn bestemt dato, kostet en del da. Og da måtte vi spessifisere strekningen vi skulle kjøre på. Så hvis du skriver f.eks "Oslo - Trondheim" og du tar deg en tur til Bodø, så sliter du hvis du blir tatt i kontroll (Merk; dette var bare et eksempel). I tillegg måtte vi spesifisere hvorfor vi skulle ha prøveskiltene "Frakte bil fra sted A til sted B".

Edit; Kostet jo ikke så mye, 150,- ..

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Husker når vi kjørte bilen min fra plassen jeg kjøpte den og ut til besteforeldrene mine, den hadde ikke skilter. Så da kjøpte vi "prøveklistremerker", som vi kunne bruke èn bestemt dato, kostet en del da. Og da måtte vi spessifisere strekningen vi skulle kjøre på. Så hvis du skriver f.eks "Oslo - Trondheim" og du tar deg en tur til Bodø, så sliter du hvis du blir tatt i kontroll (Merk; dette var bare et eksempel). I tillegg måtte vi spesifisere hvorfor vi skulle ha prøveskiltene "Frakte bil fra sted A til sted B".

Edit; Kostet jo ikke så mye, 150,- ..

5787044[/snapback]

For ikke å snakke om at forsikringen kun gjelder for den oppførte strekningen...

Man har for øvrig heller ikke lov til å ha med passasjerer/bagasje på klistre-prøveskilter med mindre det er "nødvendig for testingen", som det heter. I praksis får man sjelden pes, men i teorien kjører du da altså uten godkjente skilter, og dermed også uten forsikring.

Det samme gjelder jo f.eks. banekjøring, som veldig mange bruker prøveskilter til. Ikke gyldig bruksområde = ugyldig forsikring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...