Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Winxp og Linux over krysset TP?

Anbefalte innlegg

Hei

har prøvd å sette opp ett lite nettverk mellom min winxp maskin og linux maskina, men det er ett eller annet jeg ikke har fått til. Det virker som linux maskina klarer å pinge xp maskina, men ikke omvendt.

xp maskina har to nettverkskort, det ene går til modemet, og det andre går da til linuxmaskina via den kryssede tp kablen. nettverkskortet som går til linux maskina har jeg satt som statisk ip, 192.168.0.5 og submask 255.255.255.0

i Linux maskina står nettverkskortet med ip 192.168.0.4 og submask 255.255.255.0.

jeg er usikker på om jeg skal skrive inn noe i gateway og dns, i såfall hva?

Jeg håper å få linux maskina på nett gjennom xp maskina om dette er mulig, eller i det minste være i stand til å overføre filer og slikt mellom maskinene.

er det noen som har noen gode tips til hva jeg skal gjøre for å få maskinene til å komunisere med hverandre?

På forhånd takk for hjelp

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

huff.. nå husker jeg ikke helt ossen jeg gjorde dette på mine system.

gateway skal ivertfall vere ruter IP. det er dns delen jeg er litt usikker på. om du skulle ha faktiske dns'er som ruter bruker, eller ikke. den delen må du prøve deg litt frem på . gateway skal vere ruter ip ivertfall.

du må kjøre nettverksveiviser i XP for å dele internett mellom 2 pc'er

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Neida...

Høgreklikk på den nettverkstilkoblingen som har internett.

I lista velger du det nettverkskortet som linux pc'n din er tilkobla til.

Sett kryss i "allow other network users to connect...."

ics4dl.png

nettverkskortet som linux pc'n din er tilkobla får automagisk 192.168.0.1

Da har eg brukt og satt gateway og dns som 192.168.0.1 på maskiner på det andre nettverket (som linux pc er på)

Det som skjer da er når du spørr etter www.vg.no

Linux pc spørr etter www.vg.no til din XP maskin, xp maskin sender forespørsel vidre til dns server som den har satt opp, det kan være adsl modem eller ISP'n din sin. Så får den svar tilbake i alle ledd og du får fram sida. Du kan vel også bruke din ISP som dns server... samma det i grunn. Begge 2 fungerer.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Takker for svar

jeg har installert samba på linuxen og aktivert deling for filer osv i xp.

sambaen er jeg dog litt usikker på, er jo så svinaktig mye innstillinger der, men håper det har blitt noenlunde riktig. i linux er det også instillinger for network adress, broadcast adress, host adress osv, hva skal jeg fylle inn der?

så altså, skal jeg sette linux ip til 192.168.0.1 da? hva med de andre nettverkskortene, skal jeg sette de på 192.168.0.2 osv? hva med det kortet i xp som går til linuxen, når jeg deler den forbindelsen, da konfigureren den vel seg automatisk, eller skal jeg sette det inn manuelt der og? i såfall hvilken gateway skal det kortet ha? ip adressen til linuxen eller til internettoppkoblinga?

hva med instillingene under privat ipadresse, skal jeg skrve noe der eller skal jeg la det stå tomt?

takker igjen for svar

Lenke til kommentar
hmm...

Du må installere samba for å få fildelingen i orden.

Du må dele internet tilkoblingen på XP maskina.

Gateway og DNS blir 192.168.0.1, om du ikkje vil ha dhcp.

http://www.practicallynetworked.com/sharing/xp_ics/

5761669[/snapback]

Hvor får du 192.168.0.1 fra? GW må vel bli nettverkskortet i XP-maskinen (det som er koblet til nettverkskortet i Linux-maskinen), dvs. 192.168.0.5. DNS blir det samme evt. om kan man legge inn ISP'en sine DNS'er direkte på Linux-boksen

Lenke til kommentar

Må bare be deg forklare litt nærmere hva du vil med å koble dem sammen?

Er målet å få linux maskinen på nett (som det virker som endel her tror, og det er jo godt mulig de har rett), eller simpelthen å få satt opp nett mellom maskinene, slik at du får lagret ting på linux maskinen vha samba?

"Det virker som linux maskina klarer å pinge xp maskina, men ikke omvendt."

Kjør ping fra begge maskinene en gang til slik at du kan stryke "virker som". Da vet en ihvertfall at maskinene er satt opp noenlunde riktig. :)

Lykke til!

Edit: fjernet leif

Endret av spaakh
Lenke til kommentar

Håpet er å få linux maskina på nett gjennom xp maskina, samt og kunne dele filer mellom maskinene.

når jeg kjører ping på linux maskina så pinger den og får svar, men den fortsetter å pinge i det uendelige, så jeg er usikker på hva som egentlig skjer, men det vet kanskje noen andre med mer peiling på linux enn meg.

å kjøre internett gjennom linux maskina først er ett alternativ, men siden den ikkw blir brukt konstant så håper jeg egentlig å få det til gjennom xp.

Lenke til kommentar
når jeg kjører ping på linux maskina så pinger den og får svar, men den fortsetter å pinge i det uendelige, så jeg er usikker på hva som egentlig skjer, men det vet kanskje noen andre med mer peiling på linux enn meg.

5762004[/snapback]

Hehe, det er ping kommandoen i Linux som er bygget slik, i motsetning til Windows stopper ikke Linux og pinge etter 4 forsøk.

Så da stopper man vanligvis ping kommandoen med ctrl+c

Lenke til kommentar

takker

ja da funket det bedre å pinge.

da får jeg opp, ping 192.168.0.1, 8 pakker sent, 8 pakker motatt, 0% packet loss.

så det regner jeg med betyr den har kontakt med xp maskina?

men prøver jeg å bruke nettleseren får jeg bare beskjed om at connection not accepted.

hmm, noen som vet hva jeg skal gjøre nå?

Lenke til kommentar

Har du lagt inn DNS servere på linuxmaskinen?

For å sjekke om det er problemet;

1. ping først www.vg.no.

2. ping 193.69.165.21.

om 1 feiler og 2 fungerer er det bare å legge inn DNS servere på linux boksen.

kjør "ipconfig /all" på xp maskinen så får du opp DNS serverene den bruker.

PS. Nils har et poeng i at linux egner seg bedre som router og brannmur etc, men det kommer jo litt an på oppsett ellers om det er praktisk eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har samme problem som trådstarter og jeg prøver på akkurat det samme.

Har ADSL satt opp med kabele rett i XP maskinen og ønsker å henge en Linux dunk på siden. Med denne ønsker jeg både internett tilgang og mulighetet for filoverføring mellom maskinene.

Jeg har forsøkt å sette opp alt etter opskriftene og tipsene over og har kommet så langt:

XP Ip 192.168.0.1

Linux Ip 192.168.0.2

Slår jeg helt av brannmur så kan jeg fra Linux pinge XP maskinen og den får svar, og internet funker. Fra XP derimot får jeg ikke svar når jeg pinger Linux maskinen. Må jeg gjøre noe spesielt i Linux maskinen for å få svar? Hørte med en som mente jeg måtte gi tilatelse i Linux for at XP maskinen skulle kunne kommunisere. Hvor gjør jeg så dette? (Kubuntu 7.04 - jeg er Linux fersking)

Det andre problemet (så langt) er at jeg ikke ønsker å ha avslått brannmur. Bruker Trend Internet security, men etter mye fikling så får jeg ikke dette til. Har forsøkt å lage nye regler som slipper all trafikk på alle porter gjennom mot IP 192.168.0.2. Noe ser ut til å funke, noe ikke. Så lenge brannmuren er aktivisert så får jeg enten internett tilgang eller svar når jeg pinger 192.168.0.1, ikke begge samtidig.

Vet ikke om dere skjønte noe av dette, men håper noe har noe innspill som kan hjelpe på veien.

Endret av ewikran
Lenke til kommentar

Enkleste er en 5port switch fra clas ohlsson eller hvilken som helst pc-hardware sjappe.

Koble både routetmodem, windows pc(bare ene nettverkskortet) og linux pc i switch, sette både Windows og Linux PC til å motta ip instillinger automatisk, og så skal det meste fungere både mot pc(fildelning, hvis du har installert samba på linuxboxen og satt dette opp) og internet på en gang.

Alternativt:

Skal enn dele internett gjennom en PC må de 2 nettverkskortene i pc'en ligge på 2 forskjellige ip-range.

Hvis windowspc'en får IPaddressen 198.168.0.2 fra routermodemet (som da normalt har enten 192.168.0.1, eller 192.168.0.254 som ip) på den siden må nettverkskortet som deler internet for linux (det andre kortet)ligge på for eksempel: 192.168.1.2 og linuxpc'en på 192.168.1.3 med gateway satt til 192.168.1.2, DNS satt til enten routermodemet sin ip(hvis den viderefører DNS), eller ISP sine DNS addresser og windows pc'en må ha internett deling aktivert mellom de 2 nettverkskortene.

Koster dog ikke mange hundrelappene for en liten switch, og den gjør att linuxboxen kommer på internet selv om windowspc'en er av og windows pc'en slipper jobben med å route traffikken videre til linux box'en.

Brannmurprogrammer lager mye hodebry når enn prøver å sette opp internett deling gjennom en pc, vanskelig å gi en standard oppskrift på dette, self for ett spesifikt brannmurprogram synest jeg.

2 nettverkskort på 2 forskellige fysiske nettverk(ett mot router og ett mot linux pc for eksempel.) i samme ip range/subnet lager enda mer problemer...

---

Skrevet etter "ett par" pils på by'n så håper det var no fornuft i den :cool:

Endret av johskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...