Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fungerer ikke - Uforklarlig problem?

Anbefalte innlegg

Etter et hovedkort crash der et PCI kort kortsluttet har jeg endt opp med mer problemer, etter innkjøp av nytt hovedkort:

(Mer om gammle problem her: https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f=24&t=549197&st=0)

Et kort hendelse forløp av dagen:

Installerer hovedkort ram PCI kort og CPU, en harddisk.

Installerer Windows - Går greit - Reboot - Ups... NTLDR missing (etter Setup hadde kopiert filene som den skal bruke for å installere)

Prøver igjen... Formatere disk, kopiere filer.. Bluescreen of Death

Err, greit, prøver igjen... Bluescreen of death.

Da går vi drastisk til verks , fjerner alt utenom 1 rambrikke og skjermkort. Da får vi ikke engang bilde på maskina...

Vi setter alt sammen inn igjen, der fikk vi bilde igjen gitt, men nå låser maskinen seg på Boot Logo..

Blir mildt sagt gal i hodet, noen som har ideer?

Det eneste som nå ikke er blitt byttet er PSU og CPU, finner det tvilsomt at det er PSUen da den har kjørt fint i 6mnd uten noe som helst problem. Kan det være CPU som ødelegger? Har hatt endel BSOD før det første crashet (skiftet da PSU uten at det hjalp).

Alle ideer er gode her, har ikke råd til å kjøpe en 939 socket CPU bare for å prøve om det er noe galt med den, og folk flest er ganske uvillige til å låne bort sine CPUer...

Står nå helt uten ideer for hva jeg skal gjøre og hendvender meg til dere:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.. Nå er jeg ganske ny og uvitende, men kan jo prøve å gi deg noen ideer allikevel, er vel bedre enn ingenting.

Først ville jeg resetta BIOS til default, altså reset CMOS. Om det har seg sånn at du hadde overklokka forrige prosessoren, så har du kanskje glemt å "klokke ned" i bios før du installerte ny hardware? Skader ikke å prøve.

Hvis du har begrensa feilsøkinga til PSU eller CPU så kan det vel være en av disse, enten at PSU leverer ustabil spenning, eller rett og slett at CPUen er ko-ko. Et siste halmstrå kan jo være at installasjons CDen er korrupt, men det er vel ganske unsannsynlig.

Lenke til kommentar

Får desverre ikke engang bootet til BIOS lengre, da den fryser seg på startup, har prøvd å ta ut CMOS batteriet uten hell.

Hadde ikke overclocket før heller.

PSUen har levert den mest stabile strømmen jeg noensinne har vært borti på alle linjer :)

Men, syntes det er litt rart med CPUen om det er tilfellet, ville det vært så random behaviour da?

Lenke til kommentar

Vet ikke noe om hvordan en defekt CPU oppfører seg (heldigvis). Men det er jo to måter å resette CMOS på, ene er å dra ut batteriet og andre er å bruke reset jumperen på hovedkortet. Tror den skal være mærket "CCMOS1" eller lignende.

Så du mener PSU er stabil, CPU bør også være i orden og du har ikke dreve og tulla i BIOSen. Da har du jo eleminert bort alt i hele PCen! :ohmy: Noe må det jo være.. Men prøv å se om du finner den jumperen, skal stå i bruksanvisning til hovedkort.

Lenke til kommentar
Vet ikke noe om hvordan en defekt CPU oppfører seg (heldigvis). Men det er jo to måter å resette CMOS på, ene er å dra ut batteriet og andre er å bruke reset jumperen på hovedkortet. Tror den skal være mærket "CCMOS1" eller lignende.

Så du mener PSU er stabil, CPU bør også være i orden og du har ikke dreve og tulla i BIOSen. Da har du jo eleminert bort alt i hele PCen!  :ohmy: Noe må det jo være.. Men prøv å se om du finner den jumperen, skal stå i bruksanvisning til hovedkort.

5761623[/snapback]

Allerede prøvd dette, det som er skummelt :)

Og eliminere hele PC tanken er det som bekymrer meg ,hehe

Lenke til kommentar

Supports 2.5v DDR SDRAM DIMM har du det.. hvilken ram type har du

Du skriver å at du ikke kommer inn i BIOS...det er rart for du skriver

sitat:

Installerer Windows - Går greit - Reboot - Ups... NTLDR missing (etter Setup hadde kopiert filene som den skal bruke for å installere)

Prøver igjen... Formatere disk, kopiere filer.. Bluescreen of Death

Err, greit, prøver igjen... Bluescreen of death.

Da går vi drastisk til verks , fjerner alt utenom 1 rambrikke og skjermkort. Da får vi ikke engang bilde på maskina...

Vi setter alt sammen inn igjen, der fikk vi bilde igjen gitt, men nå låser maskinen seg på Boot Logo..

Du er vel klar over at du må trykke Del knappen når maskinen fyrer opp. Trykk flere ganger når den starter opp prøv F11 å

SIST MEN IKKE MINST SE HER http://66.96.84.4/support/mnu_exe/mbd_mnu/....0(Diamond).zip

Endret av omegaV8
Lenke til kommentar

Har 2 brikker Crucial PC3200 DDR Ram, og 2stk OCZ PC3700 Plat Ed 2 (Prøvd brikkene hver for seg)

Edit:

Ja, jeg er klar over det...

Men som du ser så skriver jeg at maskina nekter å boote i det heletatt annet enn å låse seg på Boot logo skjermen etter jeg fjernet og satt inn igjen komponentene, helt ulogisk.

Når jeg fjernet komponentene fikk jeg ikke gang bilde, når jeg satt de inn igjen fikk jeg bilde, men det låste seg på boot logo skjermen.

Brukte selvfølgelig antistatisk lenke, ingenting er feilkobblet.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Nydlig, så igjennom disse indicator led sakene men så ikke dette med CPU failiour, takker, skal installere ASAP i morgen :)

Edit:

Installerte den nå, den henger på "Bios Sign on", som egentlig ikke skal være en feil ifølge boka :/

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

Mener ikke å være nedlatende nå, men er du sikker på at alle komponentene faktisk passer sammen og er kompatible? Du har jo så og si eleminert hele PCen fra å være defekt allerede, så det kunne jo være at alle delene virker supert for seg selv, men at du rett og slett har tabba deg ut på valg av en av komponentene?

Lenke til kommentar
Mener ikke å være nedlatende nå, men er du sikker på at alle komponentene faktisk passer sammen og er kompatible? Du har jo så og si eleminert hele PCen fra å være defekt allerede, så det kunne jo være at alle delene virker supert for seg selv, men at du rett og slett har tabba deg ut på valg av en av komponentene?

5762966[/snapback]

Nei, alle komponentene er kompatible...

Alle har fungert sammen før, på samme type chipset, det eneste som er forskjell er produsenten av hovedkort.

Systemet ville ikke engang fungere med disse komponentene:

XFX 7800GTX , A64 3500+, 512mb Crucial DDR PC3200 ram, om et MSI kort ikke greier å drive dette, da tror jeg det ville vært heller dårlig med salg.

Prøvd med OCZ ram også.

Systemet er riktig oppkobblet også, å kobble feil burde være bortimot fysisk umulig..

- - -

Ifølge LEDs skal maskina fungere, og det burde den ha gjort også, men det er et eller annet som ikke stemmer her. Skal idag prøve med enda et nytt 3D kort om jeg får hendene på det.

Lenke til kommentar

Kan jo være en bisarr tilfeldighet der en av komponentene du fikk i retur også er defekt. Ellers ville jeg tenkt på om det kan være helt grunnleggende feil, som den typiske "har jeg huska på å sette i strømkabelen?" osv. Har liksom på følelsen at jo lengre tid du bruker på å lete etter feil uten å finne noe, jo større er sjansen på at du har glemt noe helt elementært. Men har ikke peiling på hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Kan jo være en bisarr tilfeldighet der en av komponentene du fikk i retur også er defekt. Ellers ville jeg tenkt på om det kan være helt grunnleggende feil, som den typiske "har jeg huska på å sette i strømkabelen?" osv. Har liksom på følelsen at jo lengre tid du bruker på å lete etter feil uten å finne noe, jo større er sjansen på at du har glemt noe helt elementært. Men har ikke peiling på hva det skulle være.

5763712[/snapback]

Det ser ut som jeg nå har funnet filen, en av rambrikkene var svidd.

Enda jeg prøvde med en og en av brikkene i slots, glemte jeg en ting, hovedkortet mitt er opp ned ("riktig vei") i Lian Li kabinettet mitt, derfor prøvde jeg ram brikker i slott 4 og ikke i slot 1, prøvde nå igjen i den ekte slot 1, og vips det funket, men en av ram brikkene var altså defekte :)

Godt å få løst problemet hvertfall!

Takker for alle tips som kom inn, det med elementært fikk det til å ringe en bjelle om mitt hovedkort var oppned :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...