Gå til innhold

Reperasjon av bærbar.


Anbefalte innlegg

Hvor lang tid kan man egentlig forvente en webshop skal bruke på å reparere en bærbar datamaskin før man kan reagere ?

 

Jeg sendte inn min til reperasjon i begynnelsen av Januar. og har ved flere anledninger fått mail fra leverandøren om at "jada, vi sender den i løpet av uka" , så skjer det ikke og jeg sender purring så får jeg svar "litt forsinkelse, regner med å få sendt den i løpet av uka" , FLERE ganger har jeg denne mailen liggende i inboxen.

 

Jeg får absolutt aldri noen konkret dato, alle mail går ut på det samme "regner med å sende den i løpet av uka"

 

Hvor lenge skal man la slikt gå forbi ? og hvordan kan man reagere ?

 

10. Januar sa dem "antatt reperasjonstid er 10 virkedager"

 

7. Februar ser jeg at jeg fikk første mailen med "regner med den er klar i løpet av neste uke"

 

 

 

*edit typo*

Endret av dannko80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+78912asdf

Krev en endelig dato av dem. Spesielt etter at de har holdt på sånn så lenge. En ting er at de bruker lang tid på reparasjonen, men at de sier at de skal sende den neste uke, ser jeg på som et løfte. Og når det ikke skjer og de sier igjen neste uke flere ganger på rad ser jeg på som løftebrudd etter løftebrudd. Og de kan ikke/burde ikke bryte et løfte mer enn én gang. Da skal de i så fall avgi veldig god grunn og det burde inneholde grunner som de ikke har kunnet noe for, eksempel at en del ikke produseres lenger, men det var et ekstremt eksempel. Så det kan du også kreve. En god forklaring.

 

Nå er jeg ikke akkurat ekspert på dette feltet, men vanlig skjønn besitter jo vi alle!

 

De har jo tross alt et ansvar overfor produktet de har solgt til deg. Hvis ikke klag til Forbrukerrådet. Titt litt på nettsiden deres, det burde stå litt mer om dine rettigheter samt hvordan du kan gå fram for å klage. Evt. erstatning. Hvis jeg var deg ville jeg vurdert/prøvd å få kompensasjon for den lange tiden ved å få ny bærbar på rappen eller heve kjøpet og få tilbake pengene. Du har betalt for noe du ikke har fått brukt i noen måneder jo!

 

Du nevnte ikke hvilken webshop det her dreide seg om da? Eller om laptopen er gammel eller relativ ny osv. Legg gjerne ut en kopi av mailen(e) så får vi se hvordan de har svart deg. Dette vil jeg tro Forbrukerrådet krever når du skal fremme saken. Så har de "bevis" lizm.

 

Lykke til! Send gjerne PM på hvordan det går fremover.

Endret av Slettet+78912asdf
Lenke til kommentar

Ja-au. Jeg ekke ute etter å 'sverte' noen webshop egentlig, akkurat det er ikke så relevant for saken. Det er nok et ekstremtilfelle ja. Helt ærlig for å ta hele historien, så har laptopen vært inne til rep 4 ganger nå, og det har gått RIMELIG lang tid hver gang. Laptopen ble kjøpt nå for halvanne år siden, og den har vært på rep i nesten 7 måneder.

 

Dem innrømte at dem ikke kunne fikse den halvannet år laptopen min fordi dem manglet deler, så dem tilbydde meg en "ny" laptop som viste seg å være nøyaktig lik den gamle laptopen bare i ny "innpakning" og dem sier jeg må betale 1500 for den. Det sa jeg ja til, for å få litt fortgang i dette for 1 mnd siden. Og det er jo den laptopen jeg går å venter på. Ingen form for kompensasjon i det hele tatt har jeg blitt lovet.

Lenke til kommentar

Fikk en mail på mandag hvor dem sier dem sier den "skal være klar for utsending, og skal normalt gå ut nå til Torsdag", men klok av skade har jeg null tro på dette. Det er jo nøyaktig hva dem har sagt tidligere og aldri holdt, hvorfor skulle det stemme denne gangen?

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven §30:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Jeg hadde gitt en kort frist til å lever PCen i rettet stand, og varslet at jeg ville heve kjøpet (få tilbake kjøpesummen) hvis PCen ikke er mottatt innen fristen. Hvis selger i tilfelle ikke aksepterer heving, bør du henvende deg til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Hehe.. Jeg har jo skjønt at de fleste brukerne her stiller seg ganske "fiendtlig" til butikken jeg valgte den gang å handle laptopen min hos, så jeg valgte derfor å ikke gå ut med noe navn. Uansett, denne gangen har dem vært "heldige". I siste mailen jeg fikk mener dem at dem skulle sende laptopen i dag, og jeg reiser til kanariøyene i morgen, og blir borte i 10 dager, så nå har jeg faktisk kjøpt dem litt tid. Kommer jeg derimot hjem fra ferie om 10 dager og ser det ikke ligger noen hentelapp i postkassa mi kommer jeg til å kaste meg rundt på telefonen og sette forbrukerrådet i sving.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare tragisk og Witebox slår nok en gang til igjen!!!!!

 

Jeg syntes ALLE her på forumet skal tenke på en veldig viktig ting, og det er at Whitebox kun bryr seg om å selge maskiner, men når man får problemer med en pc så må du regne med elendig service samt to tre mnd før du får maskinen tilbake..

 

Dette er håpløs service!! Dem har jo ikke kapasitet på dette feltet i det hele tatt...

 

NB- Jeg syntes virkelig synd på deg, og håper du får maskinen tilbake snart.

 

Edit- STYR UNNA DETTE FIRMA!!!

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk til Fose og Odinh som kommer med konstruktive tilbakemeldinger i form av ting jeg kommer til å bruke som argument ved en eventuell samtale med forbrukerrådet.

 

Lover og regler har jeg liten peiling på, og jeg var veldig i tvil på hvilket grunnlag jeg kunne kreve en heving av kjøpet på, det føler jeg har fått mer eller mindre svar på nå. Nå avventer jeg noen dager og ser hva som skjer, så skal jeg komme med en tilbakemelding senere på hva som har skjedd. Slik som det ser ut nå ligger det an til at jeg betaler 1500 kroner for å få tilbake den "samme" laptopen jeg sendte inn. Jeg kjøpte oprinnelig en "oppgradert" 1557 og skal nå motta en cl57 med samme prosessor, ram , disk , dvd , kun litt forskjell på skjerm og skjermkort fordi dem ikke kunne oppdrive deler til den gamle laptopen min.. Jeg kan aldri tro dem har sett for seg noe som helst for for kompensasjon for ventetiden min..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hev kjøpet. Dette må du gjøre overfor webshop. Ring dem først, godkjenner de ikke så send kravet om heving som rekommandert brev til dem. Ring dem igjen og hør om de godkjenner nå før du går til forbrukerrådet. Dersom de fremdeles nekter, så har du skriftlig bevis på at du krever å heve kjøpet, og dokumentasjon på at de har mottatt brevet. Da har du en sterk sak. Det faktum at du ikke har hatt laptopen mer enn 50% av perioden sier meg at du bør få igjen hele beløpet du betalte for laptopen.

 

Får jeg anbefale en Dell Inspiron 9400?

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Eller bare foreslå en fellessamtale over telefon med Forbrukerrådet og Whitebox. Vi tok den på Elkjøp pga de NEKTA heving av kjøpet eller ny laptop etter 4. gang på reperasjon. Det blei stille i ca ett minutt og de sa; "Vil du heve kjøpet da?", Såklart valgte vi å heve det kjøpet. Men, snakk med forbrukerrådet først og forhør deg om dine krav (Selv om det står på nettet)

Lenke til kommentar

Okey, takk for tilbakemeldinger. Jeg sendte en siste mail til dem nå hvor jeg presisterte at det 'forplikter' når dem sender meg mail med utsagn som "Den kommer i løpet av uka". Når det ikke skjer så snakker vi løftebrudd.

 

Om dem ikke kommer med en konkret svar denne gangen ringer jeg forbrukerrådet og hører med dem hva vi kan finne på.

Lenke til kommentar

Du bør klage saken inn til Forbrukerådet. Forbrukermyndighetene kjenner meget godt til firmaet fra før. Whitebox kommer ikke tli å gjøre annet enn å drenere saken ytterligere. De er ikke seriøse, og jeg vil aldri mer anbefale noen å handle der uansett hvor enestående prisene er.

Endret av ClearBlueNight
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nå fikk jeg hvertfall for første gang et konkret svar av dem. "Maskinen er ferdig og sendes i morgen"

 

Etter jeg spurte etter kompensasjon fikk jeg svar at dem skulle "ordne noe" Så da får vi bare vente å se :)

5820685[/snapback]

 

Hei Dannko!

 

Har det skjedd noe mer i saken?

 

-Ottern

Endret av Ottern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...