ViVentis Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Vet ikke om emnet er tatt opp før, men jeg kjører uansett på. Jeg lurer på om noen her har historier å fortelle som baserer seg på gjenferd, uforklarelige ting osv. Selv har jeg ikke opplevd noe, men har nettopp flyttet inn i en ny leilighet med 3 andre, hvorav to av dem også er nye. Denne leiligheten har visst tidligere vært et hotell eller noe og det sies at en mann har hengt seg i trappene. Mange personer har sett skyggen fare i trappen og forsvinner inn i veggen... Dette er folk som ikke har vist om dette, og har spurt hva den skyggen var. Mange personer har bodd her tidligere og sier akkurat det samme om skyggen. Man kan se den av og til i trappa fra kjellerstua. Selv har jeg ikke sett det, men har kjent kalde gufs i kroppen nede i stua. Om jeg tror på dette, tviler jeg egentlig litt på, men er likevel spent på tanken. Jeg har hørt to spesielle historier fra denne leiligheten. Den ene var at en som bodde her tidligere sovna til Johnny Cash musikk ("gjenferdet" skal vist komme frem oftere under musikken til Cash). Flere av de som bodde her voknet etterhvert av en forferdelig banking på vinduet til verandaen i tredje etasje som man må være inne i leiligheten for å komme ut på. Hun ene gikk til vinduet å ble forbanna for hun trodde det var en nabo som hadde vært frekk nok til å gå inn og ut på verandaen, men hun snudde seg vekk noen sekunder, også plutselig var han borte... Uten at bankingen stopte. Utterdøren var låst og folk skjønte at det måtte være det såkalte gjenferdet. En annen historie er at det var ei jente her som ikke hadde vært her for, som hadde vært oppe en tur. På vei ned stopte hun i trappen og pratet med noen, ingen andre forsto hvorfor hun sto der å pratet med seg selv... Når hun kom ned spurte hun hvem den mannen var, ingen så noen ting og hun som ble forbanna på han som banka på vinduet i den første episoden ble livredd og sprang opp på rommet sitt å låste døra i gråt. Jeg har hørt forskjellige historier om bla. Dora-hallen i Trondheim også, en tyskerbygd u-båthangard hvor det vistnok skal ligge noen døde russere i den fire meter tykke veggen. Mange ansatte i bowlinghallen som er der i dag har opplevd en del rare ting der. Har dere noen historier og fortelle, opplevd noe selv, så vær så snill å fortell om det. Jeg håper hvertfall jeg får se den skyggen som farer hos oss, om det finnes en logisk forklaring så skal jeg finne den også. Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Er nok bare en god-gammel historie som går igjen og igjen skal du se. Tror ikke på sånne ting jeg Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Det er det jeg tenker også, men er likevel litt interesert i temaet. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Du får starte å høre på Johnny Cash da vettu, så får du besøk :!: Og blir du redd er det bare å sette på no Cowboy laila så forsvinner dem garantert Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jobber som frivillig på et sted som heter Glenghuset i Sarpsborg. Bygget er et tidligere forsamlingslokale for Sarpsborg Kristelige Ungdomsforening innviet i 1911. Det ble kulturhus i 1999 etter å ha stått tomt og ubrukt siden 90-tallet. For en lang stund bodde det en dame med unger i en liten leilighet i andre etasje, hun jobber som vaktmester for huset. Hun het Rakel og går igjen på Glenghuset. Den artigste historien om henne, syns jeg ihvertfall, er når vi byttet et av toalettene i huset. Kai, som var tilstede for å hjelpe rørleggeren med å bytte dassen, satt igjen med en kaffekopp etter håndverkern hadde dratt, huset var tomt. Plutselig hører han at noen trekker ned. Han går inn til toalettene å skjekker og sisterna til den dassen som var ny stod å fylte seg, som det skjer etter en trekker ned. Som sagt Kai var alene i huset og trakk ikke ned sjøl. Ingen har sett ho Rakel, men mange har hørt og følt ho, meg inkludert. Hun passer på huset som hun oppdro ungene sine i, men jeg trur hun har trekt seg noe tilbake de siste åra. Vi har hatt et par innbrudd noe som ikke skjedde før... Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Jeg tror ikke på gjenferd, men jeg tror at det finnes mer mellom himmel og jord. Noe må også "myten" være basert på, all klassisk (og tradisjonell) fiksjon har rot i virkeligheten (som noen ganger er merkeligere enn fiksjon). Ta f.eks kyklopene fra antikkens Hellas, disse er inspirert av ekstrem-tilfeller av holoprosencephali (i ekstreme tilfeller kalles denne hodedeformasjonen "cyclopia", hva du enn gjør, ikke søk på dette på Googles bildesøk! Du er herved advart!) Et annet eksempel er varulvene, som er inspirert av mennesker med unaturlig kraftig hårvekst i ansiktet. Det siste eksempelet er "godeste" Satan, om han eksisterer eller ikke har jeg ingen formening om, men hans tradisjonelle utseende stammer fra gamle Azteker-tegninger, ikke bibelen. På disse tegningene var det snakk om et folkeslag som Aztekerene var på jakt etter for å bruke dem som slaver, ikke Satan himself. Endret 16. mars 2006 av superseven Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 olefiver: Den doen som trakk seg ned kan jo lett skyldes instabiliteter (luftbobler etc) i systemet til doen, som utløste "nedtrekkingen". Ellers så har jeg en også. I huset jeg bodde før, var det en som hang seg i uthuset. Kroken var der ennå når vi flytta inn... (lang historie - den involverer vistnok menn i tangatruser. (noen av de som bodde der før) Før min tid). Uansett: noen ganger kunne man høre at noen gikk opp trappa og over gulvet og inn på soverommet (var vistnok en som hadde drept seg selv der også). Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Ta f.eks kyklopene fra antikkens Hellas, disse er inspirert av ekstrem-tilfeller av holoprosencephali (i ekstreme tilfeller kalles denne hodedeformasjonen "cyclopia", hva du enn gjør, ikke søk på dette på Googles bildesøk! Du er herved advart!) 5763599[/snapback] Vel jeg gjorde det.. Syke greier Men hadde faktisk blomster med samme navn i hagen før Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 De som opplever slikt, er mottakelige for det på grunn av troen og forventningen. Hjernen kobler ukjente ting automatisk mot gjenferds-troen om den er sterkt til stede. Jeg verken tror eller foventer, og har derfor aldri opplevd noe sånt. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 olefiver: Den doen som trakk seg ned kan jo lett skyldes instabiliteter (luftbobler etc) i systemet til doen, som utløste "nedtrekkingen".5763913[/snapback] Nå er ente jæ rørlegger, men jeg vil tro at hvis et "nedtrekk" skulle bli forårsaket av instabiliteter (luftbobler etc) burde det vært noe galt med installasjonen eller toalettet. Men den har fungert uten noen problemer.Et toalett er konstruert slik at vannet i cicternedelen ikke renner ut før nedtrekk, og det er et par liter vann i et toalett. Så jeg vil tro at det skal ganske mye til før alt dette vannet renner ut uten at noen drar ned. anth: temmelig enkel forklaring det der. Tar all morroa ut av tråden. Med alt vi ikke kan forklare og ikke vet om verdenen vi lever i, syns jeg det er ignorant å bare avfeie andre folks opplevelser på den måten. Men den reaksjonen har rot i den vestlige verdens materialisme. Andre eksempler på dette er f.eks. hvordan kiroprakti og akupunktur først ble mottatt i vesten. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det er ikke ukjent at man kan tenke seg frisk. Folk som tror nok på diverse kvakksaveri, konsentrerer tankene sine så mye rundt problemområdet at kroppen leger stedet bedre. Nok om det! Jeg har ingen tro på gjenferd og lignende ting i det hele tatt. Alt kan forklares, men noen velger å forklare det med overtroiske ting. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 hvilke instabiliteter (og luft-bobler?) er det som kan gi nedtrekk i doen? olefiver: hva slags nedtrekksmekanisme var dette? de fleste doer jeg har vært borti må man mer enn puste på for at de skal trekke ned anth: placebo heter det, og er en meget positiv effekt, og en meget brysom effekt for de som driver medisinsk forskning. "Å konsentrere mye" er å ta i - jeg pleier å relatere placebo til uttrykket "en god latter forlenger livet" - postivi livslyst og optimisme er i seg selv god medisin. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Det er forskjell på placebo og det jeg snakker om her. Eller kanskje en mellomting? Det finnes jo folk som tenker seg friske fra kreft, med vilje. Altså blir de ikke lurt til å tenke seg friske i tro om at det er en pille (blindpille) som helbreder dem. Placebo går jo også på at folk blir lurt til å slutte med hypokonderi, med å få dem til å tro at de egentlig blir helbredet for en reell sykdom. PS: Folk kan bli sjenkte på saft også Utrolig gøy å se på... Endret 17. mars 2006 av anth Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 olefiver: hva slags nedtrekksmekanisme var dette? de fleste doer jeg har vært borti må man mer enn puste på for at de skal trekke ned5766571[/snapback] Har ikke vært inni dassen å titta Husker ikke helt klart om den dassen er en klassisk "trekk opp knotten" eller en nyere "trykk ned knappen" type, men siden dette er et dugnadsbasert sted er den garantert ikke det nyeste nye. Men "alle" dasser har vel samme basis design? Altså at det er et eller annet i innløpet til skåla som sperrer for vannet. Dette noe flytter seg ikke pga vekta av vannet og motstanden i nedtrekksmekanikken. Dassen hjemme i kjellern, har jeg sett inni, har en slags gummikopp som sitter over utløpet til sisterna. Denne gummikoppen er ikke helt tett så den dassen står å renner innimellom (litt vann siver ut i skåla og dassen står da hele tiden å fyller på vann). "spøkelses"dassen på Glenghuset står aldri å renner. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 "spøkelsesdassen" - hah, skal være rimelig nøden før jeg satte meg på den Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Jeg har aldri gått rundt og ønsket å møte et spøkelse eller gjenferd. Jeg tror heller ikke på dem. Har realfag utdanning, så jeg "tror" på det jeg kan se og bevise, og det jeg vet at andre som kan mer enn meg kan se og bevise. Jeg hadde heller ikke hørt om gjengangeren Rakel når jeg første gang opplevde/følte henne. Jeg vet bare at jeg, og flere med meg, har opplevd et eller annet vi alle har tolket som en gjenganger. Kan selvfølgelig hende at vi alle tar feil. At dette er et mystisk fenomen pga magnetfelt eller tjæredunst fra gamle matrialer. Men jeg har flere ganger gått løs på dette med Ochams barberhøvel, ender alltid opp med gjengangeren. Det var en annen som tvilte på mine opplevelser tidligere, han tror heller ikke på spøkelser, hverken da eller nå. Jeg fortalte at jeg f.eks. har hørt skritt. Han kontret med at i gamle hus knirker det "alltid". Jeg bor i et trehus fra 50-tallet, det knirker hjemme bare jeg puster på veggen. Jeg hører forskjell på skritt og knirking forårsaket av f.eks. vind. Hjemme hører jeg knirking fra f.eks. vind. På Glenghuset har jeg også gjort det, men noen ganger har jeg hørt skritt fra steder hvor jeg da har visst at det ikke har vært noen andre. Endret 17. mars 2006 av olefiver Lenke til kommentar
FaO Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 hær hvor jeg bor har vi noe som vi kaller valøgl. dette ville vel kanskje blitt kalt valøye e.l. på bokmål... Uansett handler det om at når en person kommer, går valøglet foran ham, kanskje en 5min før. Ett eksempel: En som bor der vi bor kommer alltid uten å banke på. Men uansett om det er vinter eller sommer sparker han i lista 1 gang med hver fot før han kommer inn.. Opptil flere ganger har vi hørt denne lyden(i 2 forskjellige hus) og vi har sagt nå kommer ****. Men han kom ikke. Noen minutt senere hører vi den samme lyden og da kommer han. Til informasjon så kan man også se denne om man er på avstand---> Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Vi satt her nede å prata en en kveld for to dager siden, jeg ei jeg bor med, typen hennes og en kompis av han. Godt voksne menn. Han kompisen satt i sofan helt umottakelig for et kaldt gufs om slo oss. Han Trodde absolutt ikke på spøkelser osv, mens vi andre godta oss litt på tanken. De andre to har vist sett det. Kompisen lå på sofan nede i kjellerstua den natta. Da typen til hu som bor her vokna dagen etterpå hadde han motatt en tekstmelding fra han på sofan: "Hvis det var det, var det faen ikke morsomt". Denne ble sendt ti minutter på 2 den natta. Han spurte jo hva han mente med den meldinga, og det viste seg at han vokna midt på natta av noen lyder, og en gang da han åpna øynene så satt det en mann på bordet ved sofan å så på han. Han fikk det ikke helt med seg da han var så trøtt, så han tenkte det kunne være han andre som kødda med han. Det er ei til som har opplevd å vokne på sofan av at en sitter på ser på deg. Høres helt sykt ut! Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg kommer aldri til å virkelig tro på spøkelser uten å ha opplevd noe sånt selv... Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Det er ikke ukjent at man kan tenke seg frisk. Folk som tror nok på diverse kvakksaveri, konsentrerer tankene sine så mye rundt problemområdet at kroppen leger stedet bedre. Nok om det! Jeg har ingen tro på gjenferd og lignende ting i det hele tatt. Alt kan forklares, men noen velger å forklare det med overtroiske ting. 5766481[/snapback] At man kan "tenke" seg frisk, er ikke annet enn placebo-effekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå