marama Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Panasonic GS180 eller nv-gs35 ser prisen ligger ca på det samme! må kunne føre film over til pc? ikke bare stillbilder. og er disse kameraene bra nok til normalt bruk? film av fam å div er det ene bedre enn det andre? hva er bedre /dårligere? har egentli ikke peiling på videokameraer. men kom fram til disse to etter å skjekket på nettet en stund og er i riktig prisklasse evt er det noen bedre kameraer i samme prisklasse kanskje PANASONIC NVGS27 er ett alternativ? ønsker svar fra noen som er litt mere inn på videokamera enn meg selv Endret 17. mars 2006 av marama Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Gs-180 er det eneste 3CCD kameraet og klart best av disse tre. Det er meget agressivt priset, så de som fortsatt selger GS53 og GS27 like dyrt, må nok forandre sine priser. Alle mini-DV kamera kan overføre video digitalt til datamaskinen, men du trenger en firewire inngang på PC'n og en kabel til denne. Har du ikke firewire på PC'n, kan du kjøpe tilleggskort som gir deg dette. USB overfører normalt bare stillbilder. USB2.0 kan ofte brukes til video, men går dårligere kvalitet enn firewire. Lenke til kommentar
marama Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Gs-180 er det eneste 3CCD kameraet og klart best av disse tre. Det er meget agressivt priset, så de som fortsatt selger GS53 og GS27 like dyrt, må nok forandre sine priser. Alle mini-DV kamera kan overføre video digitalt til datamaskinen, men du trenger en firewire inngang på PC'n og en kabel til denne. Har du ikke firewire på PC'n, kan du kjøpe tilleggskort som gir deg dette. USB overfører normalt bare stillbilder. USB2.0 kan ofte brukes til video, men går dårligere kvalitet enn firewire. 5764407[/snapback] Tusn takk for svaret! men når du sier firewire på pc, er det mange forskjellige typer til forskjellige pcer eller er det samme hvilket firewire kort man kjøper. å evt er det dyrt? Lenke til kommentar
marama Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Panasonic Mini DV 80 min u/memory (120 min LP)...... hva står u/memory for? er det slik att det skal kun brukes merke kassetter til tillhørende merker? er det andre kassetter som er ok? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Tusen takk for svaret! men når du sier firewire på pc, er det mange forskjellige typer til forskjellige pcer eller er det samme hvilket firewire kort man kjøper. å evt er det dyrt? 5764547[/snapback] Det er to ulike firewireinngangar, og det er ikkje dyrt. Les denne tråden for meir info: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=493658 Panasonic Mini DV 80 min u/memory (120 min LP)...... hva står u/memory for? er det slik att det skal kun brukes merke kassetter til tillhørende merker? er det andre kassetter som er ok? 5764691[/snapback] Når det gjeld kassettar, er det viktigaste at du held deg til eitt merke, ettersom dei ulike produsentane bruker litt ulike smøremiddel på tapen, og om desse vert blanda kan det fort verte mykje drit. At ein kassett har memory, trur eg går ut på at ein kan lagre enkel tekst og diverse info direkte på kassetten. Ser ikkje for meg at det skal vere mykje poeng i å bruke det... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Tror memory brukes til blant annet å lagre "kapitler" på tapen, slik at man med utstyr som støtter det automatisk kan spole til "kapittel 5" da tapen husker hvilken tidskode den ligger på. Ikke mye bruk for det, og overprisede er de også i forhold til nytteverdien. Billige kassetter fra gode produsenter som Panasonic og Sony er stort sett gode nok til alt. Bildekvaliteten blir ikke skadelidende i forhold til en dyr tape, men dyre taper kan være greit til langtidslagring. Ellers er det riktig som incanus sier... benytt samme merke kassett gjennom hele kameraets levetid. Blir du nødt til å bruke et annet merke en gang i blant, bør du kjøre rensetape etter du er ferdig med den. Lenke til kommentar
marama Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 takker for all nyttig informasjon!! å vil si att dette forumet er veldig bra føler nå etter etter par kvelder inntens lesing på forumet att jeg har valgt det rette kameraet for meg. riktig produkt å riktig pris Går for Panasonic GS180 tror ikke det hadde blitt det kameraet vist jeg hadde gått i en butikk for å kjøpe,hadde vel blitt lurt trill rundt med ett annet kamera!! kommer sikkert til å bruke forumet etter att kameraet har ankommet, med nyttige tips å andre ting jeg lurer på takker på forhånd Lenke til kommentar
marama Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Fikk panasonicen i dag. virket som ett greit kamera. men ble ikke imponert av billedkvaliteten innendørs når det var litt mørkt ute!! å en håpløs nattmodus funksjon. satt å filmet på stua med normal belysning. filmen ble ikke så veldig bra lys messig, uklart bilde. men det verste var att det jeg filmet hakket nå sinnsykt med mørk/natt modus det vil si att jeg kan ikke filme noe som beveger seg i mørke. lite hensikt å filme noe som det ikke er bevegelse i!! rett å slett ubrukeli! Endret 24. mars 2006 av marama Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Nå er vel sjelden nattmodus særlig mye å spare på. Dette gjelder alle kamera, og selv kamera til 30.000 har mer eller mindre "ubrukelig nattmodus". Hvis du vil se et kamera som er dårlig innendørs i dårlig belysning, prøv et av Canons kamera i samme prisklasse :!: Da tror jeg du blir veldig glad i Panasonic'en din jeg Du må samtidig tenke på at et videokamera, spesielt i denne prisklassen, ikke har like god lysstyrke som ditt eget øye. Da må bildet nødvendigvis bli dårligere enn det du ser med ditt eget øye. Lenke til kommentar
marama Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Men funksjonen nattmodus var jo ubrukelig, da det jeg filmet ble hakkete å forferdelig uklart. lysmessig så skal jeg ikke klage, det var ikke så verst. Vanskeli å forklare men. feks filmet samboeren min, hvis hun snudde på hodet sitt, ble det som om det gikk i slow motion, med hodet flere plasser, som om kameraet ikke oppdaterte seg raskt nokk, bildet ble hengende igjen på en måte! kan ikke være brukende til noe denne funksjonen, kanskje filme en blomst som gror, det må det no klare Endret 24. mars 2006 av marama Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2006 Del Skrevet 24. mars 2006 Nattmodus er så godt som ubrukelig på de fleste kamera, og kamera over en viss prisklasse har ikke engang nattmodus da det ikke er regnet som en "verdig" funksjon for semiprofesjonelle kamera... rett og slett fordi man ikke kan lage bra nattfunksjon. Sony er vel de som har best nattfunksjon. De bruker infrarødt lys, og bildet blir svart-hvitt så vidt jeg vet. Det var imidlertid ikke et av dine kriterier, og du la frem to Panasonic kamera som aktuelle. Rådene du fikk var derfor gitt på grunnlag av dette. Hadde du listet opp nattmodus som veldig viktig, ville du nok fått tips om å prøve Sony i stedet. Men personlig synes jeg bra bilde i normal/relativt dårlig belysning er langt viktigere enn bildekvaliteten på nattmodus, som jeg uansett aldri verken har brukt eller hatt bruk for. Seriøst... hvor ofte har du behov for å filme i totalt mørke fremfor i en viss belysning? Mitt GS-120 (en av GS-180 sine forgjengere) har dugd såpass bra selv i nær totalt mørke at Sonys nattfunksjon ville stilt i andre rekke faktisk. Lenke til kommentar
marama Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 ikke for å krangle, tror jeg kommer til å bli fornøyd med kameraet!! nattmodus var ikke viktig i utgangspunktet heller. men når jeg filmet var det litt under normal belysning på stua ikke helt mørkt! tenkte bare feks: skal i tre bryllup til sommeren, der er det som regel ganske mørkt utpå kvelden, tror ikke kameraet takler det etter det jeg fikk sett i dag. men forventer ikke att ett kamera til 4500-5000 skal være 100% men trodde bare att det skulle være litt bedre enn det var. i mørke/skumring ikke natt, da sover jeg Lenke til kommentar
marama Skrevet 24. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2006 (endret) Hei afseth. lurer meg til å spørre ett spm til. som jeg har forstått det så trenger jeg vel ikke kun bruke panasonic tape på kameraet, men det viktigste er i utgangspunktet å holde seg til ett merke om det så er sony/jvc? spør pga att ingen av forhandlerne rundt her om kring som fører panasonic. faktisk ikke så mange på nett heller!! Kanskje du/dere fører panasonic? så kan du jo reklamere litt!! Endret 25. mars 2006 av marama Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Du har helt rett... du kan bruke et hvilket som helst merke. Sony og Panasonic er vel blant de beste, men pass på at du holder deg til ett merke så mye som mulig. Synd at du ikke er 100% fornøyd med kameraet. Men nå vet jeg ikke hvilke forventninger du hadde, eller hva slags erfaringer du hadde med kameraer fra før heller Lenke til kommentar
marama Skrevet 25. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2006 Kan jo være att jeg roper ulv for tidlig!! har jo ikke filmet så mange timene med det! Så 85% fornøyd i dag sjelden man kjøper seg en ting man er 100% fornøyd med!! Hadde bare så STORE forventninger, da kan man fort bli litt skuffet med det samme. muli jeg er kjempefornøyd med kameraet om en liten stund etter litt bruk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå