Gå til innhold

Mobilgaranti dårligere enn forbrukerkjøpsloven?


Anbefalte innlegg

Elkjøp Kjører 4.gangs service, så byttes varen i ny, dette er også praksis hos de aller fleste leverandører. Hvis det er samme feil for 3.gang, sendes apparatet inn for å konkludere med samme feil om det ikke kan testes direkte i butikk og samme feil fremkommer.

 

Men husk på, selv om det kan være samme feilsymptom, trenger det ikke nødvendigvis være samme del det er feil på apparatet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men husk på, selv om det kan være samme feilsymptom, trenger det ikke nødvendigvis være samme del det er feil på apparatet.

5870169[/snapback]

Slik loven er formulert har selger mulighet til å rette symptomer X ganger. Selv om det teknisk sett er to forskjellige ting som trenger reperasjon har det ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Elkjøp Kjører 4.gangs service, så byttes varen i ny, dette er også praksis hos de aller fleste leverandører. Hvis det er samme feil for 3.gang, sendes apparatet inn for å konkludere med samme feil om det ikke kan testes direkte i butikk og samme feil fremkommer.

 

Men husk på, selv om det kan være samme feilsymptom, trenger det ikke nødvendigvis være samme del det er feil på apparatet.

5870169[/snapback]

 

1. butikken kan reparere 2 (TO) ganger, og tredje gang har de ikke krav på utbedring, bare undersøkelse.

 

2. Det er symptomet som legges til grunn når det vurderes om det er samme feil. Om batteriet svikter, og det første gang skyldes at softwaren var dårlig, men neste gang skyldes at batteriet har sviktet, så er det samme feil.

Det du skriver forstår jeg slik at dette skal oppfattes som to forskjellige feil.

Lenke til kommentar
Elkjøp Kjører 4.gangs service, så byttes varen i ny, dette er også praksis hos de aller fleste leverandører. Hvis det er samme feil for 3.gang, sendes apparatet inn for å konkludere med samme feil om det ikke kan testes direkte i butikk og samme feil fremkommer.

 

Men husk på, selv om det kan være samme feilsymptom, trenger det ikke nødvendigvis være samme del det er feil på apparatet.

5870169[/snapback]

 

1. butikken kan reparere 2 (TO) ganger, og tredje gang har de ikke krav på utbedring, bare undersøkelse.

 

2. Det er symptomet som legges til grunn når det vurderes om det er samme feil. Om batteriet svikter, og det første gang skyldes at softwaren var dårlig, men neste gang skyldes at batteriet har sviktet, så er det samme feil.

Det du skriver forstår jeg slik at dette skal oppfattes som to forskjellige feil.

5870256[/snapback]

1. Ja, for SAMME feil. Er det forskjellige feil er det ingen maksbegrensning. Så at man tar 4. gangs og gir ny eller annen vare er faktisk bedre service enn hva man har krav på.

 

2. Nei - dette er et tolkningsspørsmål - er ingen rettspraksis på dette området. Så ingen vet ennå - dermed kan man tolke i vilden sky uten å påstå at man har rett.

 

Uansett så er det bra at det er andre elkjøpbutikker enn der jeg jobber som følger lovverket :).

Lenke til kommentar
Men husk på, selv om det kan være samme feilsymptom, trenger det ikke nødvendigvis være samme del det er feil på apparatet.

5870169[/snapback]

Slik loven er formulert har selger mulighet til å rette symptomer X ganger. Selv om det teknisk sett er to forskjellige ting som trenger reperasjon har det ikke noe å si.

5870230[/snapback]

Hva mener du her egentlig..? Kan du utdype litt hva du mener?

Lenke til kommentar
Off topic, synes bare det var så morsomt :-)

 

I USA så fikk hele publikumet til Oprah mobiltelefoner MED 3MND GRATIS Garanti.

Fantastisk ikke sant.

Vi har det jævla godt her i norge.

5872920[/snapback]

 

 

Hehe

 

Vet ikke hva som er morsomst jeg - at du ser på Oprah eller mobiler med 3 mnd gratis garanti :tease:

 

Ja, vi har det faktisk utrolig godt her i Norge - det er bare ikke alltid like lett å se det ;)

 

 

Back on topic:

 

De aller fleste butikker jeg har kjennskap til driver med 4. gangs feil = reklamasjon

Selv om dette ikke er lovbestemt, så har dette med god kundebehandling og service å gjøre. Folk flest forstår jo veldig godt at et produkt som man bare har problemer med ikke er noe moro å ha, og dersom man sitter igjen med en slik sviende opplevelse, så er det heller tvilsomt at kunden går tilbake til samme sted igjen senere.

Lenke til kommentar

svar til alstor; jo det er en begrensing på forskjellige feil, men denne er mer nyansert i forhold til maks grense på 2 like feil. Hvis du ser i samme §, så står det at avhjelp skal finne sted til rimelig tid etc. feks 5 feil over kort tid med påfølgende lange servicebesøk er jo (etter min mening) ikke innen rimelig tid :) men igjen, tolkningsspørsmål.

Lenke til kommentar
Men husk på, selv om det kan være samme feilsymptom, trenger det ikke nødvendigvis være samme del det er feil på apparatet.

5870169[/snapback]

Slik loven er formulert har selger mulighet til å rette symptomer X ganger. Selv om det teknisk sett er to forskjellige ting som trenger reperasjon har det ikke noe å si.

5870230[/snapback]

Hva mener du her egentlig..? Kan du utdype litt hva du mener?

5872591[/snapback]

Jeg mente mye det samme som Christian86. Dersom tastaturet slutter å reagere to ganger teller det som samme feil selv om det første gang var kapasitator 854b som røk og andre gang var kretsbane A24 som fikk brudd. *kan lite om elektronikk*

 

Men dersom du sier at det er et definisjonsspørsmål tror jeg deg gjerne, for det er nok noe over et år siden jeg leste den loven.

Lenke til kommentar
jeg støtter overnevnte. Forbruker skal ikke være kjernefysiker for å kunne heve kjøpet.

 

 

Det har ikke noe med det å gjøre.

 

kan svare to i samme slengen her, når det gjaldt 3.gang samme feil også.

 

Når en vare kommer inn med samme feilsymptom for 3.gang sendes produktet til verkstedet for å konstatere at det er feil på det som dekkes av garantien.

 

Et eksempel: si en kunde kommer inn til meg med en w800i for første gang, tlf henger seg opp i sony ericsson logoen i oppstarten, sen der den inn, og tlf blir sw oppgradert, neste gang kunde kommer inn, tar ut minnekortet og tlf starter, altså, defekt minnekort som stopper tlf, men tredje gangen kunden kommer inn og jeg sender den inn, så konstaterer verkstedet med at den er væskeskadet. og da ikke dekket av garanti. derfor får dere ikke automatisk ny tlf ved 3.gangs samme feilsymptom, hvertfall ikke før verksted har konstatert at det er feil som dekkes av garanti.

 

Håper dere ble litt klokere av dette, og at jeg ikke skriver for tungvint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...