finnjon Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Vil bare informere dere om garantitiden til Nokia og Sony Ericsson. De opperer i utgangspunktet med 1. års garanti,men begge selskapene har en customer support hvor man kan ringe inn og få en utvidet garanti på produkter som ligger mellom 1-2 år. SE spør gjerne om produktet har vært til service tidligere, er dette tilfelle, så vil verkstedet motta et rekl skjema fra de, og kunden kan i visse tilfeller, få ny tlf, selv om det kun er 2. gangs service. Dette syntes jeg er en god service, de tilbyr altså (om ikke i full offentlighet) bedre vilkår enn forbrukerkjøpsloven pålegger de. Og til dere som får ny tlf, dere får den IKKE av butikken,men fra enten verkstedet eller leverandør,men blir hentet i butikk. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Vil bare informere dere om garantitiden til Nokia og Sony Ericsson. De opperer i utgangspunktet med 1. års garanti Kilde? I grantivilkårene til SE står det svart på hvitt 2 år, og 1 år er ikke nevnt et eneste sted så vidt jeg har sett. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 Vil bare informere dere om garantitiden til Nokia og Sony Ericsson. De opperer i utgangspunktet med 1. års garanti Kilde? I grantivilkårene til SE står det svart på hvitt 2 år, og 1 år er ikke nevnt et eneste sted så vidt jeg har sett. 5834489[/snapback] Disse to oppgir 2 års garanti, men vis du spørr butikken sier de ett år. Har opplevd seks tilfeller av dette.. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 VG la akkuratt ut ett emne som viste til at en mobil SKAL vare over to år og da gjelder heldigvis 5 års reklamasjonsrett 5763101[/snapback] Du kan ikke si at en kontantkorttelefon som f.eks. Siemens C75 skal vare like lenge som en Sony Ericsson W800i eller Nokia N70. Det er forskjell på 600 kr. og 4.000 kr. for en mobil også... og kvaliteten på en til 600 kr. er ikke lik som en til 4.000 kr. det forstår vel alle og da kan man ikke regne at Siemens C75 skal vare i 5 år... 5765013[/snapback] Men en Ford og en BMW har vell alikvel samme garanti tid i loven? Bil er vel bil? Mobil er en mobil? Uansett pris.. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 VG la akkuratt ut ett emne som viste til at en mobil SKAL vare over to år og da gjelder heldigvis 5 års reklamasjonsrett 5763101[/snapback] Du kan ikke si at en kontantkorttelefon som f.eks. Siemens C75 skal vare like lenge som en Sony Ericsson W800i eller Nokia N70. Det er forskjell på 600 kr. og 4.000 kr. for en mobil også... og kvaliteten på en til 600 kr. er ikke lik som en til 4.000 kr. det forstår vel alle og da kan man ikke regne at Siemens C75 skal vare i 5 år... 5765013[/snapback] Men en Ford og en BMW har vell alikvel samme garanti tid i loven? Bil er vel bil? Mobil er en mobil? Uansett pris.. 5834523[/snapback] Eh... nei... Kan uansett ikke sammenlikne med biler for selvom bil har kun 5 års reklamasjonsrett er for det er den lengste tiden i Norge. Alle vet jo at en slik bil holder kanskje 6-8 år uten noe særlig feil... Så du synes at mobil er mobil? Begrunn det da... er kvaliteten og holdbarhetstiden likt på de to telefonene jeg har nevnt? NEI! Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Det er 1 år på proukter som ble kjøpt før sept i fjor. Derfor svarer de nok 1 hvis den er kjøpt før det. I tillegg er det ikke sikkert alle kjenner til hvor lang tid det er. Leste en artikkel i forbrukerrapporten som avlsørte at mange selgere ikke har peiling på forskjellen på garanti og reklamasjonsrett en gang. Langt mindre visste de om hvor lange periodene var.. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Men en Ford og en BMW har vell alikvel samme garanti tid i loven? Bil er vel bil? Mobil er en mobil? Uansett pris.. 5834523[/snapback] Ingen biler, eller produkter for den saks skyld, har garanti i loven. Alle biler har 5 års reklamasjon. Med mobiler er det litt mer tvil. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Nokia sin garanti som gjelder fra 1. april 2005: Garantiperioden starter på produktets opprinnelige kjøpsdato, av den første sluttbrukeren. Produktet kan bestå av flere ulike deler, og ulike deler kan dekkes av forskjellige garantiperioder (heretter "garantiperiode"). De ulike garantiperiodene er: a. tjuefire (24) måneder for mobiltelefonen og tolv (12) måneder for ekstrautstyr (enten det er inkludert i salgspakken for mobiltelefonen eller solgt separat), bortsett fra forbruksdelene og ekstrautstyret som står oppført under (b) og © nedenfor. b. seks (6) måneder for følgende forbruksdeler og ekstrautstyr: batterier, ladere, bordholdere, headset, kabler og deksler, og c. nitti (90) dager for media som inneholder programvare, for eksempel CD-ROM, minnekort. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) VG la akkuratt ut ett emne som viste til at en mobil SKAL vare over to år og da gjelder heldigvis 5 års reklamasjonsrett 5763101[/snapback] Du kan ikke si at en kontantkorttelefon som f.eks. Siemens C75 skal vare like lenge som en Sony Ericsson W800i eller Nokia N70. Det er forskjell på 600 kr. og 4.000 kr. for en mobil også... og kvaliteten på en til 600 kr. er ikke lik som en til 4.000 kr. det forstår vel alle og da kan man ikke regne at Siemens C75 skal vare i 5 år... 5765013[/snapback] Men en Ford og en BMW har vell alikvel samme garanti tid i loven? Bil er vel bil? Mobil er en mobil? Uansett pris.. 5834523[/snapback] NOK EN GANG: Det står INGENTING om garanti i loven. Slutt å blande! Og 2 biler er ikke det samme som to mobiler. En bil er et såpass sofistikert produkt at her er det 2 års reklamasjonsrett uansett hva du kjøper. Mobiltelefoner har såpass ulike funksjoner og bygging at det kan ikke argumenteres på den måten du gjør. Endret 29. mars 2006 av Alastor Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Og 2 biler er ikke det samme som to mobiler. En bil er et såpass sofistikert produkt at her er det 2 års reklamasjonsrett uansett hva du kjøper. 5834830[/snapback] Går ut fra du mener 5 Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 29. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Eh... nei...Kan uansett ikke sammenlikne med biler for selvom bil har kun 5 års reklamasjonsrett er for det er den lengste tiden i Norge. Alle vet jo at en slik bil holder kanskje 6-8 år uten noe særlig feil... Så du synes at mobil er mobil? Begrunn det da... er kvaliteten og holdbarhetstiden likt på de to telefonene jeg har nevnt? NEI! 5834545[/snapback] Men uansett om telefonene ikke er like eller ikke. Skal disse to ikke være feil eller mangler på i løpet av to år uansett merke og pris. EDIT: Beklager at jeg sa garanti i forige tråd, mente reklamasjon. Endret 29. mars 2006 av HoaXed Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Eh... nei...Kan uansett ikke sammenlikne med biler for selvom bil har kun 5 års reklamasjonsrett er for det er den lengste tiden i Norge. Alle vet jo at en slik bil holder kanskje 6-8 år uten noe særlig feil... Så du synes at mobil er mobil? Begrunn det da... er kvaliteten og holdbarhetstiden likt på de to telefonene jeg har nevnt? NEI! 5834545[/snapback] Men uansett om telefonene ikke er like eller ikke. Skal disse to ikke være feil eller mangler på i løpet av to år uansett merke og pris. 5835610[/snapback] Ja, men er jo akkurat det jeg mener, men... noen telefoner burde ha og har 2 års reklamasjon mens andre burde ha 5 års reklamasjon. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 Men uansett om telefonene ikke er like eller ikke. Skal disse to ikke være feil eller mangler på i løpet av to år uansett merke og pris. 5835610[/snapback] Du kan ikke forvente at an billig dritttelefon skal vare i vesentlig mer enn to år (etter min mening). Derfor er det 2 års reklamasjonsrett (etter min mening). Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Men uansett om telefonene ikke er like eller ikke. Skal disse to ikke være feil eller mangler på i løpet av to år uansett merke og pris. 5835610[/snapback] Du kan ikke forvente at an billig dritttelefon skal vare i vesentlig mer enn to år (etter min mening). Derfor er det 2 års reklamasjonsrett (etter min mening). 5835633[/snapback] Så syntes jeg du bør definere hva du legger i "billig drittelefon"? Syntes det var en vag formulering på hva som bør ha 2 års reklamasjonsrett, da en telefon som anses som en "billig drittelefon" hos deg kan være en ganske ok og etter min eller andres lommebok dyr telefon.. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Beklager dårlig ordbruk. Med uttrykket mente jeg mobiler som koster rundt 1000 kroner i lanseringspris. Selvsagt kan de vare like lenge som en dyrer, og sikkert mye lenger også, men hvis du kjøper en så billig telefon mener jeg ikke du kan forvente å medhold i en reklamasjon etter 4 år. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Beklager dårlig ordbruk.Med uttrykket mente jeg mobiler som koster rundt 1000 kroner i lanseringspris. Selvsagt kan de vare like lenge som en dyrer, og sikkert mye lenger også, men hvis du kjøper en så billig telefon mener jeg ikke du kan forvente å medhold i en reklamasjon etter 4 år. 5856392[/snapback] men du har jo tidligere (slik jeg har forstått) sagt at mobiler uansett har bare 2 år reklamasjonsfrist. Hvordan kan du da skille mellom dyre og billige mobiler? Interessant nok er du mer forbrukervennlig enn forbrukerrådet med 1000 kroners grensen. de mener at ting under 2000 kan antas å vare 2 år, mens over antas å vare lengre Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hvor har jeg skrevet at grensen går på 1000 kr? Jeg sa at jeg mener at telefoner til 1000 kr ikke bør ha mer enn 2 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Sorry for avsporing, men det er jo litt aktuelt: Har en K750i. Denne er nå levert inn for tredje gang, de to første gangene var samme feil, men den tredje er en ny feil. Han i butikken sa at om jeg kom inn en gang til, blir det reklamasjon. Vil dette si at jeg får ny? Er dette noe jeg har rett på eller sa han det bare pga god serivce? Og hvis dette skjer, er det fare for at jeg kan få en annen tlf, siden jeg begynner å bli lei SE nå. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Det er mange som praktiserer ny telefon på 4. gangen selv om det ikke er samme feilen, men jeg tror ikke dette er nedfelt i noen lov. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Det er mange som praktiserer ny telefon på 4. gangen selv om det ikke er samme feilen, men jeg tror ikke dette er nedfelt i noen lov. 5869183[/snapback] Det er riktig, er det forskjellige feil kan den repareres 10 og 12 ganger, men de fleste pleier å komme med et bedre alternativ når det passere 4-5 ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå