HoaXed Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Har bare ett kort spørsmål. Nesten alle mobilgarantier varer bare i ett år, men hvordan kan en garanti vare så kort når forbrukerkjøpsloven gir rettigheter på 2 år. Og siden ingen kan være dårligere enn forbrukerkjøpsloven, hva er da riktig? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om garanti, men om reklamasjon og du har 2 års reklamasjon på mobiltelefoner. (5 kanskje...) Garanti er bare noe ekstra produsenten gir deg som skal være bedre enn reklamasjonsrettighetene. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om garanti, men om reklamasjon og du har 2 års reklamasjon på mobiltelefoner. (5 kanskje...) Garanti er bare noe ekstra produsenten gir deg som skal være bedre enn reklamasjonsrettighetene. 5760937[/snapback] Det som er poenget, går du i butikken og viser til en mangel og garantien er utløpt. Prøver de seg og nekter deg reparasjon. Men er ikke dette da feil? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jo mange butikker, inkludert webshops, prøver seg med at garantien er ute. Så det gjelde rå stå på sitt som det heter. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Jo mange butikker, inkludert webshops, prøver seg med at garantien er ute. Så det gjelde rå stå på sitt som det heter. 5761038[/snapback] Så. Så lenge det feks er en mangel ved varen etter to, tre, fire år så gjelder egentlig garantien ennå? Takk for svar:) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Nei - garantien gjelder IKKE. Reklamasjonsretten gjelder. Forbrukerkjøpsloven gir deg rettigheter til REKLAMASJON, ikke rettigheter til garanti, garanti er en frivillig ordning. Om du spør butikken om garantien har gått ut eller ei - og de sier ja, så kan egentlig ikke butikken lastes for at du ikke får reparert den på garantien. Men en ærlig og redelig butikk bør informere om reklamasjonsretten ved slike spørsmål - jeg vet at vi gjør det iallefall . Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Nei - garantien gjelder IKKE. Reklamasjonsretten gjelder. Forbrukerkjøpsloven gir deg rettigheter til REKLAMASJON, ikke rettigheter til garanti, garanti er en frivillig ordning. Om du spør butikken om garantien har gått ut eller ei - og de sier ja, så kan egentlig ikke butikken lastes for at du ikke får reparert den på garantien. Men en ærlig og redelig butikk bør informere om reklamasjonsretten ved slike spørsmål - jeg vet at vi gjør det iallefall . 5761101[/snapback] Er det ikke teknisk sett det samme a? Hva er egentlig forskjellen? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Som jeg sier. Garanti er en frivillig ordning fra produsent, som kan dekke hva det nå enn skal være, selvvalgt gave fra produsenten til deg som kunde. Forbrukerkjøpsloven definerer hva man har ved feil på et produkt man har kjøpt som "reklamasjonsrett". Altså er det "reklamasjonsrett" man har, og det er LOVFESTET. Dermed, skal man gjøre nytte av loven må man bruke betegnelsen reklamasjonsrett. Garanti har ingenting med forbrukerkjøpsloven å gjøre. Og ja - selv om de dekker de samme tingene som er hovedforskjellen at garanti kan dekke hva det skal være, mens reklamasjonsrett dekker SLIK og SLIK, og thats it. EDIT: Et eksempel på hvor garanti dekker bedre enn reklamasjonsretten er feks bestemmelsene til mobilprodusenter for mobiler som ikke fungerer fra første dag. Da har man DOA (dead on arrival), noe som medfører at man kan få ny telefon med en gang, eller pengene igjen. Tidsfristen fra kjøp til DOA-tiden opphører er her forskjellig fra produsent til produsent, noen har bare et par dager, andre har så mye som 2 uker. Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om DOA. Forbrukerkjøpsloven gir deg kun rett til å få produktet reparert selv om det ikke fungerer fra dag en. Endret 15. mars 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 liten forbedring; garanti skal dekke mer enn det forbrukerkjøpsloven gir deg, ellers er det egentlig ulovlig å bruke begrepet. Kan ikke vise til pragraf da jeg ligger litt bak skjema her jeg sitter Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Nesten alle mobilgarantier varer bare i ett år 5760910[/snapback] Hvis du kjøper en mobil i dag har både Nokia og Sony Ericsson 2 års garanti. Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Nesten alle mobilgarantier varer bare i ett år 5760910[/snapback] Hvis du kjøper en mobil i dag har både Nokia og Sony Ericsson 2 års garanti. 5761907[/snapback] *Ikke den som butikken gir ut nei. Denne overstiger veldi sjeldent ett år. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Veldig mange som blander garanti og reklamasjon ja. For kunden er det jo egentlig det samme, men garanti er noe produsenten gir deg frivillig og de kan velge lengden og hva garantien skal inneholde. Eneste krav er at garantien må være bedre enn det forbrukerkjøpsloven tilbyr. Reklamasjon er noe produsentene må tilby fordi det er lovfestet, på mobiler er det vel 2 års reklamasjon. (5 år ble gitt en gang i retten, men om det gjelder for andre er vel en annen sak...) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Nesten alle mobilgarantier varer bare i ett år 5760910[/snapback] Hvis du kjøper en mobil i dag har både Nokia og Sony Ericsson 2 års garanti. 5761907[/snapback] *Ikke den som butikken gir ut nei. Denne overstiger veldi sjeldent ett år. 5762090[/snapback] sier nokia at den er 2 år, så følger forhandlere ofte det. Gjør de ikke det, så vil du kunne henvende deg til et annet sted for å få det utbedret. Hvis du kunne vist til sak der produsenten har 2års garanti, men hvor butikken bare gir deg 1 år, så ville jeg likt å lese det Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Veldig mange som blander garanti og reklamasjon ja.For kunden er det jo egentlig det samme, men garanti er noe produsenten gir deg frivillig og de kan velge lengden og hva garantien skal inneholde. Eneste krav er at garantien må være bedre enn det forbrukerkjøpsloven tilbyr. Reklamasjon er noe produsentene må tilby fordi det er lovfestet, på mobiler er det vel 2 års reklamasjon. (5 år ble gitt en gang i retten, men om det gjelder for andre er vel en annen sak...) 5762107[/snapback] korreksjon: er varen ment å vare lengre enn 2 år så er det 5 år. Enkelte modeller kan forventes å vare lengre enn 2 år. FTu slo fast at det var tilfelle, noe som gir en viss predens selv om enklete her mener at man skal langt opp i systemet før det har noe å si. Men en kan anføre med at det har blitt slått fast en reklamasjonstid på 5 år, men hvorvidt forhandler føler seg bundet er en annen sak. De følger det de vil som folk ellers Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Nesten alle mobilgarantier varer bare i ett år 5760910[/snapback] Hvis du kjøper en mobil i dag har både Nokia og Sony Ericsson 2 års garanti. 5761907[/snapback] *Ikke den som butikken gir ut nei. Denne overstiger veldi sjeldent ett år. 5762090[/snapback] sier nokia at den er 2 år, så følger forhandlere ofte det. Gjør de ikke det, så vil du kunne henvende deg til et annet sted for å få det utbedret. Hvis du kunne vist til sak der produsenten har 2års garanti, men hvor butikken bare gir deg 1 år, så ville jeg likt å lese det 5762208[/snapback] Dette skjedde med meg for ikke så veldig lenge siden da mobilen min hadde vært på reparasjon 3 ganger, men den siste gangen måtte jeg betale fordi forhandleren mente at garantien hadde gått ut. Da hadde det bare gått 1 år og to uker. Har det på ett ark her ett eller annet sted. Men reparasjonen måtte til pga noe som var en mangel ikke noe jeg hadde forårsaket så uansett skulle det gått på garantien. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) ettersom praksisen med 2 år inntrådde for en liten stund siden og ikke har tilbakevirkende kraft, så det er nok årsaken. Hvorfor du ikke viste til din reklamasjonsrett er litt underlig. Og han hadde rett, garantien var sikkert ute, så du fikk jo ikke på den. hadde du brukt reklamasjonsretten, så ville saken vært anerledes. Endret 16. mars 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 VG la akkuratt ut ett emne som viste til at en mobil SKAL vare over to år og da gjelder heldigvis 5 års reklamasjonsrett Lenke til kommentar
Frosten Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) VG la akkuratt ut ett emne som viste til at en mobil SKAL vare over to år og da gjelder heldigvis 5 års reklamasjonsrett 5763101[/snapback] Det VG Nett her viser til er noe Dine Penger redaksjonen hevder ut i fra at en prinsippsak fra Forbrukertvistutvalget fra 23. november 2004 ikke ble anket av Nokia innen tidsfristen gikk ut. Nokia kunne, dersom de ville, ha anket saken videre til Tingretten, noe som ville ført saken inn til en skikkelig domstol. Deretter kunne saken ha blitt anket videre til Lagmannsretten og så til slutt Høyesterett, som ville lagt ned en endelig dom, dersom noen av partene ville dratt saken så langt. Nokia måtte betale klager kr 1.969,- mot at Nokia fikk overta telefonen, en Nokia 6210. De måtte også betale klager kr 374,- som klager hade brukt i reparasjonsutgifter. Litt info om FTU: FTUs medlemmer Forbrukertvistutvalgets medlemmer oppnevnes av Kongen i statsråd for fire år av gangen. Gjeldende periode er fra 1. januar 2005 til 31. desember 2008. Leder og nestleder skal ha juridisk kompetanse. Fire av medlemmene skal ha særlig innsikt i forbrukernes interesser og fire medlemmer skal ha særlig innsikt i næringslivets interesser. Selv om denne personen fikk godkjent sin reklamasjon er det ikke noe automatikk i at det bare er å stille opp og kreve at man har 5 års reklamasjonsrett til en mobiltelefon. Svært få forhandlere, om noen, vil godta et slikt krav, og dersom man ikke blir enige må kunden klage til Forbrukerrådet som igjen vil føre saken opp for Forbrukertvistutvalget. Denne prosessen vil ta nærmere 5 måneder! For èn enkelt sak! Hva tapte egentlig Nokia på denne saken? Kort og godt 2343,- samt salær til evt advokat som sannsynligvis allerede er på lønnslisten deres. FTU behandler èn og èn ekelt sak. For at det i det hele tatt skal være mulig å slå fast noe helt konkret om tvilsomme bestemmelser, så må man egentlig gå helt til høyesterett, slik som det ble gjort i den etter hvert så berømte skosaken hvor dommen falt i midten av februar i år. I tillegg til dette, så går mobilprodusentene også ut og sier klart og tydelig at mobiltelefoner ikke har en forventet levetid på noe særlig mer enn 2 år. Noe som faktisk alle andre land enn bondelandet Norge følger og klassifiserer mobiltelefoner under 2 års reklamasjonstid. Det er bare her, landet med mest variert vær, vind og temperaturer, at mobiltelefoner skal vare i hele 5 år. Det er jo i grunnen ganske komisk når man tenker over dette. Og nok en gang - reklamasjon er ikke det samme som garanti. For at en reklamsjon skal gjelde skal det være en svakhet eller feil ved telefonen når kjøper overtar produktet. Dersom telefonen er blitt i ustand som følge av slitasjeskader, så kan reklamasjonen bli avslått. Det blir det samme som med en bil - bremser har jo reklamasjonstid de også, men man får jo ikke nye bremser av den grunn når de er blitt slitte? Endret 16. mars 2006 av Frosten Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Christian - VESENTLIG lengre, ikke lengre. Det er en forskjell Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 VG la akkuratt ut ett emne som viste til at en mobil SKAL vare over to år og da gjelder heldigvis 5 års reklamasjonsrett 5763101[/snapback] Du kan ikke si at en kontantkorttelefon som f.eks. Siemens C75 skal vare like lenge som en Sony Ericsson W800i eller Nokia N70. Det er forskjell på 600 kr. og 4.000 kr. for en mobil også... og kvaliteten på en til 600 kr. er ikke lik som en til 4.000 kr. det forstår vel alle og da kan man ikke regne at Siemens C75 skal vare i 5 år... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå