Gå til innhold

NITH - verdt pengene?

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke si at NITH er verdt pengene. Hvorfor bruke så mye penger når man kan ta samme utdanning gratis? Velg en av de offentlige høyskolene, f.eks HiO som er en meget bra skole.

NTNU er også en bra skole, der får man en teoretisk utdanning, mens ved høyskolene får man en mer praktisk rettet it-utdanning.

Arbeidsgivere bryr seg fint lite hvor du har studert, det de ser på er karakterer og hva du har gjort i studietiden. Jeg kjenner flere fra NTNU som ligger midt på 3'et karaktermessig, og de sliter med å få jobb.

Skal du ha jobb, bør du helt oppfylle 3 krav:

-Gode karakterer.

-Personlighet som matcher den stillingen du søker

-Arbeidserfaring

5962086[/snapback]

Enig i mye her.

+gode karakterer i fag som databaser og programmering (inkl. J2EE). Viser at man har logisk- matematisk intelligens.

+har man hatt en eller annen slags salgsjobb med gode referanser, er dette bevis på at du har evnen til å omgås andre mennesker, forstå deres motivasjoner, og følelser mao sosial intelligens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om NITH er verdt pengene? Det kan ingen andre enn deg selv svare på. Det er sikkert mange som ikke syntes det og mange som gjør det. Alt faller egentlig på hva du syntes, ikke andre.

Så er det snakk om pengene. Altså, det er du som er kunde her. Du betaler for et produkt du selv har ønsket og NITH leverer det. Det er opptil deg hva du gjør med dette produktet. Studerer du som faen, oppnår høye karakterer, så er jo inntjeningspotesialle på investeringen mye større enn en student som får produktet og gjør ingenting med det.

Når man skal betale såpass mye penger, bør ambisjonsnivået være høy og utdannelsen grundig gjennomtenkt. At man sitter på rompa uten jobb etter utdannelsen er jo ikke skolens feil, det er jo din.

.." And thats how the cookie crumbles"..

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Når man skal betale såpass mye penger, bør ambisjonsnivået være høy og utdannelsen grundig gjennomtenkt. At man sitter på rompa uten jobb etter utdannelsen er jo ikke skolens feil, det er jo din.

6018838[/snapback]

Enig, siden det er vedkommende selv som velger skole. Men det er ikke til å stikke under en stol at enkelte utdanninger er mindre verdt i markedet enn andre, og NITH er blant disse. I dagens marked er ikke det så kritisk, da det er mangel på ressurser. Om 3-4 år vil det kunne være kritisk, og valget av studiested kan være med på å avgjøre om du får en jobb eller ikke.

Dersom jeg skulle velge IT-utdanning så hadde jeg sannsynligvis sett meg om etter et universitet.

Lenke til kommentar
Men det er ikke til å stikke under en stol at enkelte utdanninger er mindre verdt i markedet enn andre

6018972[/snapback]

Man kan ikke måle verdien av en utdannelse. Hvordan skal man gjøre det? Alt kommer jo an på studentene og hva de selv får/vil få ut av utdannelsen. Jeg kan være enig at kvaliteten på skolen generelt som f.eks forelesere og lokaler kan man sette en kvalitetsstempel på men ikke selve utdannelsen.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Men det er ikke til å stikke under en stol at enkelte utdanninger er mindre verdt i markedet enn andre

6018972[/snapback]

Man kan ikke måle verdien av en utdannelse. Hvordan skal man gjøre det? Alt kommer jo an på studentene og hva de selv får/vil få ut av utdannelsen. Jeg kan være enig at kvaliteten på skolen generelt som f.eks forelesere og lokaler kan man sette en kvalitetsstempel på men ikke selve utdannelsen.

6019487[/snapback]

Man maa se paa hvordan studiene er tilrettelagt av studiestedet og hva som kreves av studentene.. tviler ikke ett sekund paa at de stoerste universitetene krever langt mer arbeid enn NITH for aa bestaa fagene.. som igjen foerer til at studentene faar en langt dypere forstaaelse i fagene.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om NITH er verdt pengene? Det kan ingen andre enn deg selv svare på. Det er sikkert mange som ikke syntes det og mange som gjør det. Alt faller egentlig på hva du syntes, ikke andre.

Så er det snakk om pengene. Altså, det er du som er kunde her. Du betaler for et produkt du selv har ønsket og NITH leverer det. Det er opptil deg hva du gjør med dette produktet. Studerer du som faen, oppnår høye karakterer, så er jo inntjeningspotesialle på investeringen mye større enn en student som får produktet og gjør ingenting med det.

.." And thats how the cookie crumbles"..

6018838[/snapback]

Teorien din høres forsåvidt riktig ut, men i praksis virker det ikke som om den holder stikk. jeg synes en skremmende andel av studentene ved NITH slakker litt for mye... Nå tviler jeg ikke på at det er mange studenter ved andre billigere skoler, NTNU inkludert, som også slakker mer enn de bør, men argumentet ditt for at en dyr skole er mye verdt synes jeg ikke holder stikk.

Lenke til kommentar
argumentet ditt for at en dyr skole er mye verdt synes jeg ikke holder stikk.

Jeg ser ikke helt hvor du har fått det argumentet fra. Jeg sier ingenting om at en dyr skole er mye verdt, det eneste jeg sier er at det deg selv som setter verdien på utdanningen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

JEg sakl selv studere på NITH til høsten gleder meg kjempe mye.. Men er ikke helt sikker på hva jeg skal velge ved andre året, regnet med nettverk og sikkerhet ;)

Men som tidligere poster sier er at vis du først går innfor å gjøre det bra, så får du den en god jobb! Nå er det sånn at jeg elsker alt med data, jeg lærer fort og liker å holde på med dette... Ergo jeg er motivert til det, når man er motivert kan man egentlig klare _nesten_ hva som helst!

Grunnen for at jeg valgte NITH er fordi at jeg har tro på at jeg kommer til å få bedre lærere ettersom jeg er en "kunde" hos dem, ergo jeg betaler for læringen! Har også lest og hørt med de store på NITH at det er veldig bra miljø der, så lenge man er sosial!

Men dette gjelder vell overalt, er man ikke den sosiale typen så blir det tøft!

Valgte jo NITH i Oslo fordi jeg bor 20 min med tog fra TigerStaden, så da kan jeg snylte litt på mor og far ;)

Hadde vært artig vis vi som skal starte på NITH hadde "pratet" litt sammen, kjenner nesten ingen som skla starte der :p (føler meg litt alene :p)

Lenke til kommentar
Jeg også elsket alt innenfor data...før jeg begynte på NITH

SQL- og javaprogrammering  :yucky:

Men jammen meg er det et godt miljø på skolen! Fikk endelig skjenkebevilgning kroa :D

6365001[/snapback]

hehe.... ja man kan vell ikke elske alt her i livet, kan man vell ;)

Hørtes litt kjipt ut ja, men nå har det seg sånn at jeg har fundert litt på dette siden jeg driver en portal etc, så da kanskje jeg vil lære meg det litt mer også :love:

Men du hva er det vi lærer det første året? Har sett på NITH sine sider, men der står det bare emner, men tenkter litt mer utdypene enn det :p If you feel me :p

*redigrte smileyer, må slutte å bruke så mange av dem*

Endret av eikum
Lenke til kommentar

TK: Datateknikk

Alt som har med datamaskin og nettverk. Regne binært og heksidesimalt, oppbygging av CPU, nettverksalgorytmer osv.

SY: Systemutvikling

Alt fra forrettningsmodeller til systemutvikling i faser. Stikkord er MSF.

PG: Programmering

Ren Java.

DB: Databaser

Litt historikk rundt databasehåndteringssytemer og så ren SQL

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har selv tenkt å søke meg inn på NITH på nettopp spillprogrammering. Jeg leste på hjemmesiden deres at man må ha generell studiekompetanse og 2MX/2MY/2MZ for å komme inn, og etter det jeg skjønte gikk det nå an å ta 2MX samtidig med første året, hvis man ikke har det fra før.

Betyr det at jeg, som får generell studiekompetanse etter denne vårterminen (07) kan søke meg direkte på spillprogrammering, eller burde jeg "kaste bort" ett år til på vinstra for å lære 2MX FØR jeg begynner.

Jeg har drevet med programmering siden 7-klasse (men kunne ikke stort før jeg gikk i tiende, begynner å bli brukbart nå, i 3-år på VDG), og har generelt god forståelse for mattematikk. (synes 1Y er veldig enkelt, noe som det seff også er, i forhold til 2- og 3MX)

mitt språk er Object Pascal (Borland Delphi).

Lenke til kommentar

Du kan ta 2MX det første året du går på NITH, så du trenger ikke bruke et år ekstra før du søker deg inn der. :)

Du kommer sannsynligvis ikke til å komme inn på spillprogrammering det første året, men blir satt opp på en linje som ikke krever 2MX. I praksis betyr ikke dette noe, siden første året er likt for alle. Består du 2MX i løpet av første året kan du søke deg inn på spillprogrammering året etter, og det vil være akkurat det samme som om du hadde gått på spillprogrammering hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...