shagg0r Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Var en eller annen her som irriterte meg litt å nevnte at det spiller ikke så stor rolle hvor du tar utdanningen din. Det er jo totalt missforstått. Det er helt vesentlig hvor du tar utdanningen din i forhold til at de ulike lærestenden stiller forskjellige krav til studentene og studiets innhold. Jeg går personlig datateknikk ved NTNU noe som må være norges desidert hardeste data utdanning. Jeg kan vise til at en tilsvarende utdanning ved uio kunn har 3 fag pr semester mens vi har 4. I tilleg skal våre fag være mer omfattende og tidkrevende en de tilsvarende fagene på uio. (hørt fra folk som har gått på uio og byttet linje). Jeg kan også fortelle om en rekke bedriftspresentasjoner hvor bedriftens representanter har skrytt oss opp i skyene og latterliggjort folk som betaler for dårlige studiepoeng ved private instutisjoner. "Vi vet at dere er de beste it studentene i Norge, derfor vil vi ha dere...". Selvsagt er det ikke alle jobber som krever en så solid kompetanse og de jobbene får folk fra f.eks NITH. Endret 18. april 2006 av shagg0r Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 Jeg kan også fortelle om en rekke bedriftspresentasjoner hvor bedriftens representanter har skrytt oss opp i skyene og latterliggjort folk som betaler for dårlige studiepoeng ved private instutisjoner. "Vi vet at dere er de beste it studentene i Norge, derfor vil vi ha dere...". Selvsagt er det ikke alle jobber som krever en så solid kompetanse og de jobbene får folk fra f.eks NITH. Nemmen hva annet kan de si da? "Vi vet at dere er ganske OK it-studenter, men vi trenger mer enn det, så screw you guys - I'm going home"? Ble forresten presentert med lignende skryt på bedriftspresentasjonene på NITH like før påske Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 18. april 2006 Del Skrevet 18. april 2006 (endret) Jeg kan også fortelle om en rekke bedriftspresentasjoner hvor bedriftens representanter har skrytt oss opp i skyene og latterliggjort folk som betaler for dårlige studiepoeng ved private instutisjoner. "Vi vet at dere er de beste it studentene i Norge, derfor vil vi ha dere...". Selvsagt er det ikke alle jobber som krever en så solid kompetanse og de jobbene får folk fra f.eks NITH. Nemmen hva annet kan de si da? "Vi vet at dere er ganske OK it-studenter, men vi trenger mer enn det, så screw you guys - I'm going home"? Ble forresten presentert med lignende skryt på bedriftspresentasjonene på NITH like før påske Serioest.. NITH og NTNU kan ikke sammenliknes.. det er som aa sammenlikne epler med appelsiner.. hvis man vil virkelig sette seg inn i et felt innenfor IKT saa er ikke NITH rette valget.. Ta f.eks. E-Business Bacheloren til NITH: http://www.nith.no/meny/studier/bachelorst...sikt_over_emner Utifra hva jeg kan se saa laerer man om databaser kun iloepet av det foerste aaret.. sorry mac.. men man blir ikke "ekspert" i databaser iloepet av kun ett aar! Det er LATTERLIG at de ikke har database-fag hvert aar, f.eks. at foerste aaret er det fokus paa relasjons-teorien, foelgt opp av mer avansert database-teori hvert aar (og til slutt fokus paa f.eks. distribuerte databaser og database-opptimalisering). Database feltet er et av de viktigste omraadene innenfor IKT, og da er det rart at det ikke er mer fokus paa dette feltet naar man studerer "Bachelor innen E-Business". Saa.. hvis du som leser dette gaar siste aaret paa E-business studiet ved NITH og du ikke en gang vet hvordan man normaliserer databaser (uten aa maatte titte i fagboekene).. vel.. da vil jeg paastaa at du har kastet bort baade tid og penger. Endret 18. april 2006 av ofredstie Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 ofredstie: Bare det at du mener at databaser er det viktigste innenfor IKT synst jeg sier litt om at du overdriver "en del". E-buisniss er et nytt fag fra og med denne høsten og jeg har søkt meg inn på det, og har fremdeles ikke sett noen gode begrunnelser for hvorfor jeg ikke skal gå på det. Det er så utrolig mange nisjer innenfor IKT per i dag at det begynner å dukke opp mer spesialiserte utdanninger. Det er marked for mer enn kun ingeniørerer fra NTNU Ved å studere E-Buisniss så lærer man om E-buisniss, som er et marked i Norge som tjener veldig så gode penger. Og som du og ser så læres det mer om generell implementeringskunnskap/IT-ledelsesfag enn om alle mulige <insert random word here>-driftsfag. Det er ikke et uviklingsfag Innenfor systemutvikling er databaser viktig når det brukes ja, men kan du ikke utvikle er du like langt. Så har man akkurat de samme reglene som gjelder innenfor drift, nettverksutbygging, sikkerhet, etc etc. Loomy: Du ser ut til å ha forstått det. Er akkurat det samme "maset" fra alle skolene der studenter er fornøyd med utdanningen Forøvrig garanterer jeg deg at utdanningsinstutisjoner er like diskutert på arbeidsplasser som her. Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Naa sa jeg at det var ETT av de viktigste omraadene, er selvfoelgeligt klar over at det finnes MANGE andre viktige omraader innenfor IKT Men naa er det slik at "under" de fleste store informasjons-systemene saa ligger det en database (hvor dataene blir lagret), gode eksempler er komplett.no, amazon.com, vg.no, hardware.no, diskusjon.no osv osv, og hadde det ikke vaert for databasene saa hadde vi ikke vaert der vi er idag. Naa vil jeg paastaa at en stor del av E-business dreier seg om elektronisk handel, og hvor blir dataene fra slike handler lagret? I databaser. Og stemmer det at E-business faget kun foreleser i programmering foerste aaret? Hele poenget mitt er at NITH er et veldigt enkelt sted aa studere, istedenfor aa sette seg skikkelig inn i enkelte fagomraader saa ender man opp med en grad hvor man egentligt ikke kan saa veldigt mye i enkelte fagomraader, man kan bare bitte litt i veldigt mange fagomraader. Man betaler studieavgiftene, leser i fagboka og moeter opp paa eksamenen.. og saa faar man en Bachelor grad etter tre aar (dette er hva en kamerat av meg sa, en som gikk tre aar paa NITH). Naar det er sagt saa tilbyr de norske universitetene studier som har bred fokus, det er heller faa studier hvor man kun fokuserer paa f.eks. databaser, men de har i det minste enkelte fag som varer mer enn kun ett aar (f.eks. programmering, systemanalyse og databaseutvikling). Og for den saks skyld, for aa drive med IT-ledelse (eller prosjekt-ledelse) saa maa man nok ha en del fundamentale kunnskaper innen IKT, som f.eks. programmering, og slike kunnskaper faar man ikke etter kun ett aars studie (kun foersteaaret paa E-business studiet hvor det er fokus paa utvikling). Naar det er sagt saa har jeg ikke studert ved NTNU, men jeg har studert bl.a. ett aar ved NITH. Og jeg kan sammenlikne det med hva som ble laert andre steder.. og vel.. NITH holder ikke maal. Men for all del.. studer hvor du vil du.. men vil nok kanskje anbefale at du forhoerer deg med noen objektive folk foerst.. f.eks. Norconsult (som ansetter mange IT folk hvert aar), og hoer hvilken skole de anbefaler.. Oyvind PS! Jeg mener naa at en bachelor grad skal gi deg et fundament du kan bygge videre paa i arbeidslivet (eller en Master grad) naar du velger en nisje du vil jobbe med.. dessverre mener jeg at studenter fra NITH staar svakere enn studenter fra andre offentlige utdanningsinstitusjoner i inn og utland. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Men naa er det slik at "under" de fleste store informasjons-systemene saa ligger det en database (hvor dataene blir lagret), gode eksempler er komplett.no, amazon.com, vg.no, hardware.no, diskusjon.no osv osv, og hadde det ikke vaert for databasene saa hadde vi ikke vaert der vi er idag. Det betyr ikke at de på e-biznizz bør lære seg hvordan man optimaliserer en database. Som navnet tilsier er det mer business enn det rent tekniske, og slike folk er det faktisk stort behov for - altså de som vet hvordan man kombinerer business og IT, i motsetning til übernerdene som vet alt om IT men ingenting om business og typiske "BI-mennesker" (for å generalisere litt) som vet alt om business men ingenting om IT. Naa vil jeg paastaa at en stor del av E-business dreier seg om elektronisk handel, og hvor blir dataene fra slike handler lagret? I databaser.Og stemmer det at E-business faget kun foreleser i programmering foerste aaret? Kan se sånn ut ja, men jeg regner med at det også blir litt programmering på 3. året i forbindelse med et valgfag eller tre. Hele poenget mitt er at NITH er et veldigt enkelt sted aa studere, istedenfor aa sette seg skikkelig inn i enkelte fagomraader saa ender man opp med en grad hvor man egentligt ikke kan saa veldigt mye i enkelte fagomraader, man kan bare bitte litt i veldigt mange fagomraader. Man betaler studieavgiftene, leser i fagboka og moeter opp paa eksamenen.. og saa faar man en Bachelor grad etter tre aar (dette er hva en kamerat av meg sa, en som gikk tre aar paa NITH). Til en viss grad er jeg enig med tanke på de siste årene, men dette er mye endret nå. Nå har de jo studier med spesialisering innenfor webprogrammering, spillprogrammering, nettverkt & sikkerhet, etc. I tillegg er det fullt mulig å spesialisere seg ytterligere ved å velge "riktig" fordypnings- og valgfag i 3. klasse. Naar det er sagt saa har jeg ikke studert ved NTNU, men jeg har studert bl.a. ett aar ved NITH. Og jeg kan sammenlikne det med hva som ble laert andre steder.. og vel.. NITH holder ikke maal. Som sagt, ting har endret seg. Dessuten syns jeg ett år er vel tynt sammenligningsmateriale Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 19. april 2006 Forfatter Del Skrevet 19. april 2006 crap. Så mao jeg sliter om jeg velger NITH? Det er stort sett for sent for meg å søke andre steder nå, fristen er gått ut. Jeg har søkt på Rena og NITH. Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 crap. Så mao jeg sliter om jeg velger NITH? Det er stort sett for sent for meg å søke andre steder nå, fristen er gått ut. Jeg har søkt på Rena og NITH. 5952010[/snapback] Vel, du kan ogsaa studere i utlandet. F.eks. England/Skottland. Mener at jeg har hoert at University of Edinburgh skal vaere bra, de har bl.a. en relativt stor Data/Informatikk avdeling: http://www.inf.ed.ac.uk/undergraduate/ http://www.ed.ac.uk/internat/ http://www.ed.ac.uk/internat/applying/ug/ugradreq.html Students who are assessed as overseas fee-payers may apply up to 30 June (for courses other than Medicine or Veterinary Medicine) but consideration of these applications is subject to the availability of places. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Å si at du sliter blir å overdrive, du må strengt tatt prøve før du kan si noe, for som alt annet her i verden er det delte meninger om alt. Kan si såpass at jeg ikke angrer på at jeg har søkt... jeg tviler og sterkt på at de 1000 elevene som går ved NITH hvert år blir arbeidsledige (http://www.digi.no/php/art.php?id=298659) da hadde jeg jo hvertfall ikke søkt der. Forøvrig finnes det flere tråder om NITH og erfaringer: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=460598&hl=nith https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=324931&hl=nith https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=322068&hl=nith https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=199158&hl=nith https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=28495&hl=nith Sistnevnte er en gammel tråd men der står det litt om prosessen skolen går gjennom når nye linjer opprettes. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 Ah, nok en NITH-tråd ja. Hvis du fulgte noen av linkene til Ueland vil du se at jeg opprettet en av de for halvannet år siden, da jeg gikk VKII. Jeg bestemte meg også for å starte på NITH og går nå første året i Bergen. Først og fremst vil jeg vel bare si at du ikke er screwed på noen måte, IMHO. Jeg har bare gått et halvår eller noe, så jeg kan ikke bedømme skolen fullt enda, men hittil virker det som en skikkelig og god skole. Jeg har ingen tvil om at jeg vil klare å skaffe meg en IT-relatert utdannelse etter studiene lengre og jeg angrer ikke på valget mitt. NITH har fremdeles bare et veldig lavt timeantall (8 timer første halvår, 9 andre), men du har også såkalte PC-labs etter forelesning som er på 2 timer hvor læreren er tilstede under oppgaveløsning. (Totalt 16t og 17t altså). Som på alle skoler og alle linjer er hvert fag veldig påvirket av foreleseren. Slikt er det også på NITH. Noen er KNALLBRA (F. eks programmeringsforeleseren i Bergen), noen er akkurat slik de skal/bør være og noen er litt værre igjen. Som vanlig med andre ord. Når det kommer til sammenligninger mot andre skoler og spesielt NTNU er jeg nok faktisk enig med NTNU-fansen her. Jeg har også den innebygde "meningen" om at NTNU er Norges beste IT-skole, men jeg går allikevel på NITH. Og det er ikke pga karakterer eller noe. Jeg søkte ikke en gang på annet enn NITH. Jeg er foreberedt på at når jeg skal ut i arbeidslivet må jeg nok kjempe litt på jobbintervjuene når jeg stiller mot folk fra bla NTNU. Men jeg er ikke redd for det. For jeg vet at jeg kan slå de. Joda, NTNU på papiret oljer nok noen dører, men hvis du er god i det du kan så vil du kunne slå igjen døra på universitetsfolka før de har fått lagt hånda godt rundt håndtaket. Og jeg tror at NITH kan gi meg grunnlaget, inspirasjonen, kunnskapen og et par triks til å kunne blokkere døra bak meg. NITH er i mine øyne en skole som gir deg en mer praktisk utdanning. Du har også større frihet under utdanningen og dermed mindre stress. Det er heller ikke et matte eller fysikkkurs (Selv om det nå krever 3MX og 2FY) som gjør det lettere å tygge for meg iallefall. Personlig tror jeg nok at jeg vil trenge litt mer matte og fysikk enn det jeg kan i hodet atm, men det er da ting jeg kommer til å studere på fritiden. Og der stoppet skriver-inspirasjonen for denne gang. Kommer til å følge med på tråden og kommentere videre tho. Men i bunn og grunn: NITH er en god skole. NTNU er nok bedre, men den er også 10 ganger vanskeligere, kjedeligere og mer generell tror jeg. Spesialiseringene på NITH tror jeg vil falle veldig i smak. Hvis jeg bestemmer meg for å arbeide innen spillbransjen tror jeg faktisk at en Spillprogrammerings-utdannelse teller mye. Og det på topp av at kunnskaper > utdannelse. Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 (endret) Å si at du sliter blir å overdrive, du må strengt tatt prøve før du kan si noe, for som alt annet her i verden er det delte meninger om alt. Kan si såpass at jeg ikke angrer på at jeg har søkt... jeg tviler og sterkt på at de 1000 elevene som går ved NITH hvert år blir arbeidsledige (http://www.digi.no/php/art.php?id=298659) da hadde jeg jo hvertfall ikke søkt der. 5952215[/snapback] Vel, naar du skal ut og soeke paa jobber saa kommer du uannsett til aa maatte konkurrere mot andre studenter fra andre utdannings-institusjoner, og da tror jeg at du vil vaere i en svakere posisjon enn en fra et av de store universitetene i Norge (med mindre du har talent for programmering e.l.). Ett spoersmaal: Naar du er ferdig med E-business bacheloren, hva slags jobber kunne du tenkt aa soeke paa? Du maa jo starte ett sted.. du blir nok ikke prosjekt-leder uten videre.. Det hadde jo vaert synd hvis du etter tre aars utdanning havnet i en telefon-support jobb (folk som kan bitte litt om veldigt mye). Nei, sats heller paa en akademisk utdanning som kan gi deg et greit fundament du kan bygge videre paa naar du er ute i arbeidslivet. Endret 19. april 2006 av ofredstie Lenke til kommentar
magikern Skrevet 19. april 2006 Del Skrevet 19. april 2006 enda en tråd om nith!! er snart ferdig med mitt andre år på NITH Oslo og har stort sett vært veldig fornøyd gjennom min tid der. Blir vel litt feil å sammenligne NTNU og NITH da det er to veldig forskjellige skoler, men tatt utifra hva jeg har blitt fortalt av folk jeg kjenner på NTNU så virker det som de har endel mer matte/fysikk, mens vi driver mer med programmering. Når det gjelder posisjonen man kommer i ved jobbsøking vil jeg tro at vi fra NITH stiller veldig bra, en stor grunn til dette er prosjekt tredje året som gjøres ute i bedrift. Jeg kjenner flere tidligere studenter som fikk fast jobb i samma firma de hadde prosjekt i, selvfølgelig er det veldig opp til studenten selv å imponere på det prosjektet, men at vi får den muligheten i løpet av studietiden vil jeg tro veier tungt over studenter helt uten arbeidserfaring... Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 ofredstie: Det ser jeg da. For nå er jeg fornøyd der jeg er. Dvs "her" Jeg har jobbet i Hardware nettverket i rundt 4 år og har på den måten fått mye erfaring, samt fått ferdig fagbrev i IKT Drift. (blir 21 i des) Med andre ord er jeg en praktisk person som ikke kunne tenke meg og slite meg til 3mx, 2fy osv. Jeg rekner med å ta 2MX neste år i tilfelle jeg hopper over til den avanserte programmeringslinjen eller webutviklingslinjen ved NITH. Og tipper at det holder, men det kan jo endre seg etterhvert. Prosjektleder akter jeg ikke å bli med en gang Jeg har som sagt nå drevet med blant annet programmering(m.m( noe år nå og kan derfor tenke meg og fortsette med akkurat det. Og nei, utvikling av større systemer krever ikke masse matte å fysikk. Jeg har kunnskapene til å utvikle systemer som har en fornuftig kjørealgoritme etc, og susler med webløsninger på fritiden og som ligger på rundt 14K kode nå. Dog kan det jo godt være at jeg har vært såpass heldig og fått mye erfaring, noe de som kun går skole i alle år ikke får like mye av. Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Selvfoelgeligt er erfaring viktig det ogsaa Saa der vil jo du staa i en bedre posisjon enn andre NITH studenter naar dere skal ut og soeke paa diverse jobber. Forresten, har du faatt tak i en detaljert studiebeskrivelse fra NITH (for det som er paa nettet er ikke saa veldigt detaljert) som forklarer hva du vil bli forelest i? Naar det er sagt saa er det naa kun i Norge man trenger 3mx, 2fy osv (som jeg kjenner til) Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 Skjønner ikke hva alle NTNU evangelister maser om. Det går nedover med gamle storheter. Sammenligne NITH/NTNU er dessuten bort i natta som tidligere nevnt. Men naa er det slik at "under" de fleste store informasjons-systemene saa ligger det en database (hvor dataene blir lagret), gode eksempler er komplett.no, amazon.com, vg.no, hardware.no, diskusjon.no osv osv, og hadde det ikke vaert for databasene saa hadde vi ikke vaert der vi er idag. <random stuff om databaser som er viktig> Det er faktisk ganske tydlig at du går på skolen fortsatt Faktum er at den SQLen/databaseteorien du lærer (jeg lærte) på NITH/DPH på førsteåret fyller 99% av den databasekunnskapen du trenger å kunne hvis du skal jobbe mot databaser. Bildet er selvfølgelig litt annet hvis du skal jobbe som implementasjonskonsulent elns, men nok om det. Visste du f.eks. at en database som er mer normalisert er tregere enn en som ikke er det? Det du lærer på skolen om databaser/relasjonsteori/normalisering/etc er ofte langt fra hva som faktisk gjøres i virkeligheten. Normaliseringsprinsippet er greit å vite om (1.klasse pensum på NITH), men brukes i langt mindre grad i virkeligheten enn hva man skulle få inntrykk av når man lærer det på skolen. Jobber forøvrig som prgrammerer for en av norges største ERP leverandører, og jobber til daglig mot MS SQL, Oracle og MySQL. NITH gir deg en god utdannelse, bredt grunnlag og gode muligheter til fordypning i ulike retninger, på lik linje som NTNU. Personlig tok jeg min master i utlandet da det ikke fantes noe slikt på NITH, men det er jo først på masternivå du virkelig spesialiserer deg. Bachelor gir deg en platform å bygge på, og den er faktisk ganske god på NITH. Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 (endret) Skjønner ikke hva alle NTNU evangelister maser om. Det går nedover med gamle storheter. Sammenligne NITH/NTNU er dessuten bort i natta som tidligere nevnt. Er ikke snakk om kun NTNU her, det er snakk om NITH kan paa noen som helst maate sammenliknes med noen av de stoerste undervisnings-institusjonene i Norge. Linken du refererer til er en internasjonal gradering av universiteter, og NITH er ikke en gang med paa denne lista, saa har absolutt ingenting med denne saken aa gjoere. The Times University World Ranking Det er faktisk ganske tydlig at du går på skolen fortsatt Jepp, skriver masteroppgave, og hva saa? Faktum er at den SQLen/databaseteorien du lærer (jeg lærte) på NITH/DPH på førsteåret fyller 99% av den databasekunnskapen du trenger å kunne hvis du skal jobbe mot databaser. Bildet er selvfølgelig litt annet hvis du skal jobbe som implementasjonskonsulent elns, men nok om det. Visste du f.eks. at en database som er mer normalisert er tregere enn en som ikke er det? Det du lærer på skolen om databaser/relasjonsteori/normalisering/etc er ofte langt fra hva som faktisk gjøres i virkeligheten. Normaliseringsprinsippet er greit å vite om (1.klasse pensum på NITH), men brukes i langt mindre grad i virkeligheten enn hva man skulle få inntrykk av når man lærer det på skolen. Jobber forøvrig som prgrammerer for en av norges største ERP leverandører, og jobber til daglig mot MS SQL, Oracle og MySQL. Naa brukte jeg kun databaseteorien som et eksempel, men siden vi er inne paa omraadet saa er det aapenbart utifra dine kommentarer at ett aar med databaseteori ikke er nok. Normaliseringsprinsippet er en av grunnprinsippene innen relasjons-teorien (som en hver database vi bruker i dag er basert paa) og det aa si at det "er greit å vite om" blir bare for dumt. Er selvfoelgeligt klar over at relasjons-databaser har en viss overhead i forhold til f.eks. flat files, men alt i alt saa er relasjons-databaser overlegent noen som helst annen lagringsmetode som kan bli brukt idag og vil sannsynligvis vaere det en god stund fremover (ref: objekt-baserte databaser). Det finnes flere forskjellige teknikker for aa optimalisere relasjons-databaser, f.eks. denormalisering, clustering og partisjonering, men man skal alltid normalisere databasen foerst (eller.. for aa gjoere ting enklere.. man BOER alltid normalisere databasen foerst. Naar det er sagt saa er da ideen bak normalisering at dette blir gjort "paa papiret" foer man i det hele tatt begynner kodingen.). NITH gir deg en god utdannelse, bredt grunnlag og gode muligheter til fordypning i ulike retninger, på lik linje som NTNU. Personlig tok jeg min master i utlandet da det ikke fantes noe slikt på NITH, men det er jo først på masternivå du virkelig spesialiserer deg. Bachelor gir deg en platform å bygge på, og den er faktisk ganske god på NITH. 5954908[/snapback] Jeg vil nok paastaa at du faar en ok utdannelse ved NITH, men paa langt naar saa god som ved de stoerste offentlige institusjonene i Norge. Endret 21. april 2006 av ofredstie Lenke til kommentar
roac Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Visste du f.eks. at en database som er mer normalisert er tregere enn en som ikke er det? Det du lærer på skolen om databaser/relasjonsteori/normalisering/etc er ofte langt fra hva som faktisk gjøres i virkeligheten. Normaliseringsprinsippet er greit å vite om (1.klasse pensum på NITH), men brukes i langt mindre grad i virkeligheten enn hva man skulle få inntrykk av når man lærer det på skolen. Jobber forøvrig som prgrammerer for en av norges største ERP leverandører, og jobber til daglig mot MS SQL, Oracle og MySQL. 5954908[/snapback] Nå, bildet er kanskje ikke fult så enkelt som du gir uttrykk for her. Du letter selve innsettingen og uthentingen av data ved å denormalisere, men du får fort en del andre problemstillinger i steden, som f eks integritetssjekk. Kanskje ikke verdens beste eksempel, men dersom du legger alle varenumrene og varenavnet i en fakturatabell, så er det vesentlig tyngre å sjekke at et varenummer bare har et navn enn dersom dette er normalisert. Dersom du skal hente ut mye data kan det også være kjappere når det er normalisert, siden det er mindre data som skal leses fra disk. Når det er sagt, mitt inntrykk av de som har studert database ved NITH er ikke akkurat at de sitter med dyp forståelse for faget. Dersom du skal utvikle mot en databaseserver er det en stor fordel å vite hvordan databaseserveren "tenker" når den kjører spørringen, hvordan optimizeren jobber. Du må også få deg en settorientert tankegang, noe som ikke er gjort i en håndvending, og kanskje spesielt ikke for de som har programmeringsbakgrunn fra før. Og til slutt, når du sier at du jobber som programmerer for en av norges største ERP leverandører, så er det ikke uvanlig at jeg ser utviklere fra store miljøer som har heller rusten kunnskap om databaser som har et for sterkt fokus på programmeringen, der databasen bare er noe de benytter. Jeg sier ikke at du er en av dem, men det er svært beklagelig når jeg ser slikt, og det medfører tidvis utstrakt bruk av totalt unyttige cursorer. Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 21. april 2006 Del Skrevet 21. april 2006 Jeg vil ikke si at NITH er verdt pengene. Hvorfor bruke så mye penger når man kan ta samme utdanning gratis? Velg en av de offentlige høyskolene, f.eks HiO som er en meget bra skole. NTNU er også en bra skole, der får man en teoretisk utdanning, mens ved høyskolene får man en mer praktisk rettet it-utdanning. Arbeidsgivere bryr seg fint lite hvor du har studert, det de ser på er karakterer og hva du har gjort i studietiden. Jeg kjenner flere fra NTNU som ligger midt på 3'et karaktermessig, og de sliter med å få jobb. Skal du ha jobb, bør du helt oppfylle 3 krav: -Gode karakterer. -Personlighet som matcher den stillingen du søker -Arbeidserfaring Lenke til kommentar
Unstable Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Går for øyeblikket på UIO (Bachelor i Informatikk), men syns at undervisningen er ganske generell . Liker mer praktiske studier, og derfor har planer om å bytte om til NITH. Er det noen som vet pensumet (bøker som brukes) det første året på NITH Oslo (Spillprogrammering)? Dvs det første obligatoriske året for alle studie retningene. Lenke til kommentar
roac Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Går for øyeblikket på UIO (Bachelor i Informatikk), men syns at undervisningen er ganske generell . Liker mer praktiske studier, og derfor har planer om å bytte om til NITH. 5988329[/snapback] Personlig mener jeg at generell undervisning er en styrke. Det du skal lære eksempelvis om programmering er prinsippene ved programmering. Det er ikke et mål at du skal bli "verdens beste" i et bestemt programmeringsspråk, og strengt tatt er det av begrenset interesse hvilket programmeringsspråk du har brukt. Prinsippene er dog svært viktige, og lærer du deg disse godt så kan du gjøre en god jobb så å si i hvilket som helst programmeringsspråk. Det samme gjelder forøvrig for databaser og nettverk også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå