Spragleknas Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Min mail: Hei! Om underkant av et år flytter jeg, og vurderer da å anskaffe meg "totalpakken" fra Lyse. Eneste grunnen til at jeg ikke har bestemt meg, er de begrensende mulighetene man har med en HTPC ved bruk av IPoTV; - Mister muligheten til å ta opp forhåndstilte programmer - Generelt dårlig integrering på TV siden I det hele tatt gjør dette meg skeptisk til hele pakken. Litt rart at to ting som er "fremtiden" (HTPC og IPoTV) ikke lar seg kombinere (slik det er med Lyse i dag). Antar at dere også har fått med dere HTPC bølgen som rir Norge etter Microsofts lansering av WindowsXP MCE (Media Center Edition). Ved bruk av andre levrandører er dette overkommelig, da dere er de eneste som har kodet signalet. Problemene over vil jo også gjelde kjøpere av harddiskopptakere. Legger ved litt linker; Gjør klar for TV-revolusjon (VG) Med Microsoft inn i fremtiden (Digi.no) Windows XP Media Center Edition : http://www.hjemmepc.no/ startsiden 15. oktober lanserte Microsoft en norsk versjon av Windows XP Media Center Edition. Det innebærer at PC-en for alvor inntar stua og vil føre til en revolusjon i måten vi bruker TV-mediet på. HjemmePC har laget en 100 siders spesialutgave om Windows XP Media Center. Merker meg spesielt hva digi.no skriver; WebTV – IPTV Microsoft har i mange år siktet seg inn på tv-markedet, det vil si egentlig «det digitale hjem» med all sin forbrukerelektronikk, og hvor informasjon via tv-en er inngangen til dette markedet. Med andre ord at tv-boksen som styrer nedlasting av «on-demand» video, skulle ha Microsofts operativsystem. Operativsystem til å styre både mobiltelefonen og TV, har hele tiden vært et sentralt strategisk tiltak for Microsoft. Men også her har bransjen, det vil si kabel-tv-selskapene, samarbeidet for å holde Microsoft ute. Men nå har konkurransesituasjonen endret seg. Konkurransen mellom kabeloperatører som leverer bredbånd over fiber, og telekom-bedrifter som leverer det samme over kobbertråden, har fått felles konkurranseflater. Kabeloperatørene leverer nå også telefoni i en såkalt «triple play» (telefoni, tv og bredbåndstjenester). Som mottrekk skal teleselskapene levere tv over sitt bredbåndsnett. Det er det som kalles IPTV (Internet protocol TV). For teleselskapene innebærer IPTV nye, gode inntektskilder til erstatning for fallende inntekter på vanlig telefoni. Konkurransen mellom teleselskapene og kabeloperatørene øker altså, noe Microsoft søker å utnytte, tilsynelatende hittil med hell. Lanseringen av Media Center Edition (MCE) er et eksempel på det. (MCE ble første gang lansert i 2002 og kom nå for første gang i Norge i og med lanseringen av en Windows XP-versjon). Nå har ikke IPTV kommet så langt ennå, men Microsoft er en av de få programvareleverandører som leverer IPTV, slik at posisjonen er sterk Nå er jo ikke "boksen" man får fra Lyse annet en en liten Linux-baser datamaskin, så jeg vil tro/anta at man kan løse dette på en god måte fo både forbrukere og levrandør (Lyse), enten ved en software eller et plug-in kort i HTPC-maskinen . Ser frem til en avklaring. Dette er et diskutert tema på diverse forum på internett. Svar fra Lyse: Hei, og takk for din interesse. Beklagelig å høre at du ikke har fått noe svar før, men skal prøve å gi deg et svar. Det er riktig at Lyse koder signalene, noe vi er pålagt av programvareselskapene, og det er riktig det du skriver at det er "tungvint" integrerbart mot MC - men det lar seg gjøre. Lyse arbeider kontinuerlig med å finne de beste løsninger for publikum, og vi ser blant annet på hvordan vår tjeneste kan integreres bedre inn i MC. Vi kommer sannsynligvis også til høsten å lansere en "Personal Video Recorder" som gjør at du kan ta opp ett program, mens du ser et annet, eller for den saks skyld forhåndsinnstilte programmer. Detaljer om dette foreligger ikke enda, men til høsten vil vi komme ut med mer info knyttet til dette. Vi ønsker at våre kunder skal ha en positiv og funksjonell TV-opplevelse, noe jeg håper at vi både kan og vil gjøre i fremtiden. Håper at svaret er tilfredstillende, men mer info blir lagt ut på Lyse.no etter hvert som løsninger blir kommersielt tilgjengelige. Med vennlig hilsen Eirik Gundegjerde Adm.dir. Kult å få svar fra Adm.dir., da Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det er vel ikke helt riktig når du skriver at Lyse er de eneste som koder signalet. Det gjør de aller fleste som leverer signaler på et digitalt format. Hvis de ikke alt gjør det så er det bare to mulige utfall, enten så må de slutte å sende eller så må de ganske snart begynne å kode. De får ikke lov av kringkasterene å sende digitale signaler uten å kode. Problemet er jo ikke uvilje fra de forskjellige leverandørene av TV signaler. Tror de fleste gjerne også vil ha kunder med MCE, men det er jo samtidig en utfordring å sikre at ikke TV sendingene pirat-kopieres. Derfor er det ikke helt rett frem å la oss forbrukere bruke en PC til å ta i mot digital signaler rett in på en PC harddisk. Veien derfra til å legge ut filmer og programmer på nettet villle jo være kort. Dette er lettere å styre med en lukket linux box eller lignende. Microsoft jobber jo med en løsning for å kunne dekode kodete signaler og konvertere kodingen til Microsoft sin DRM løsning, de har vist prototyper av dette. Men den første løsningen vil være for amerikanske systemer (CableCard), så det vil nok ta litt tid før vi har noe her på berget, og antagelig enda lengre om noensinne før en eventuelt har noe som virker i åpne løsninger som f.eks. MediaPortal. Har du sjekket om det ikke er mulig å styre STB'en til Lyse med MCE 2005? Kan ikke skjønne at ikke det skal være mulig så lenge STB'en blir levert med en IR basert fjernkontroll. Du får jo litt redusert bildekvalitet i forhold til å bruke STB'en direkte, men jeg bruker selv en tilsvarende løsning for Canal Digital på satellitt og er svært fornøyd med det. Har f.eks. mye bedre bildekvalitet en jeg får om jeg kobler TV'en rett på mitt analoge UPC kabelsignal. Kan riktignok ikke ta opp en kanal mens jeg ser på en annen (da må jeg eventuelt se på kabel-tv signalet, mens MCE tar opp fra parabolen). Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Har ikke prøvd det, nei, da jeg som sagt ikke har Lyse enda... Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 22. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2006 Noen som har Lyse (eller tilsvarende løsning - IPoTV) og har tenker rundt dette? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 ville jo blitt likt med hvilken som helt annen cabel/parabol løsing . jeg har upc digetal , og kan ikke ta opp fra den med data eller annet , noe som er småkjip ( kan jo ta opp på utsignalet fra boxen , men kan ikke koble den til en htpc og få opp kanalen som på en analog kilde ) så dette er vell akkurt som hos alle andre levrandører av digitalTV Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 1. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2006 Hmm... bude jo kunne gå å få bildet frem vha. video-in, samt kanalskifting med IR blaster. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 men en mcpc har jo en tv tuner , som ikke kan dekode di digetale signalene , etter tuneren er jo signalt analogt og fult mulig og ta in på en video inn . Lenke til kommentar
macmaster Skrevet 3. juni 2006 Del Skrevet 3. juni 2006 Hmm... bude jo kunne gå å få bildet frem vha. video-in, samt kanalskifting med IR blaster. 6224284[/snapback] IR-blaster fungerer ja, slik at du kan styre kanalskift med MS-fjernkontrollen. Men det er et stort minus. Lyse-boksen kan ikke ha tv-bilde ut på både scart og s-video samtidig.... og sålangt har ikke jeg fått et tv-bilde gjennom MCPC som er på høyde med å sende bildet direkte fra Lyse-boks til TV. Sannsynligvis fintuning, men står litt i stampe hos meg... //macmaster Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Bruker MediaPortal (gratis, se egen tråd) og settopbox fra Kreatel (som Lyse også har). Koblet til med svideo kabel via ATI 9700pro AIW kort. (Ved å holde inn Menu knapp på fjernkontroll under oppstart kan en velge Svideo som signal). Har USBUIRT (selges av Vendur.no) som sender ir signaler til stb. USBUIRT konfigureres direkte i MediaPortal. Det er klart at det blir en forringelse av signalene som går via svideo i stedet for RGB. En mulig løsning er Sweetspot , men den koster ca 3300 danske kroner med kabelsett. Er det noen som har erfaring med denne? Et problem som jeg har opplevd med MediaPortal er PC med Widescreen LCD. Det virker som om en oppløsning på 1680x1050 ikke takles så bra. Tips mottas. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Hva mener du med "ikke takles så bra". Er egne widescreen skins - så MP burde takle widescreen (...og jeg kjenner til MP tråden, da jeg opprettet den). Blir vel til å prøve med SVIDEO via. TV-kortet (selvf. Hauppauge) - kanskje bedre enn ATi? Btw: Hva kan USBUIRT gjøre som IR-blaster ikke kan? Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Ang. MP: Får crash når jeg går til fullscreen med tv allerede på. Dette skjer ikke med en oppløsning på 1024x768. Også en del crash i menyene, eks. kommer bildet fra playeren over menyen når jeg spiller musikk. Men skal teste ut med WS skins, og se hva som skjer. Når det gjelder tv-kort er vel ikke det nødvendig når en bruker stb. Er vel tilstrekkelig med grafikkort med Svideo inn? Dette har jeg imidlertid ikke fått testet. USBUIRT er en irblaster, men kan også ta imot signaler f.eks. fra en fjernkontroll. Den delen skal også utforskes sammen med Girder og evnt. Netremote jfr Mastiff sine tråder. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 8. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2006 Skriv bug-report på MP forum. Bruk mal (evt. prg. fo å lage mal) samt ha med log. Post dine specs her, så skal jeg se hva om jeg ser noe åpenbart. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Løsningen ser ut til å være SweetSpot: http://www.pluggedin.tv/site/sweetspot/specs/index.html prisen er blitt mye hyggeligere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå