Canonman Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hejsa, jeg har et spørgsmål angående de nye kameraer i PowerShot serien, som for eksempel Power Shot A700. Jeg har tidligere været meget glad for twist-muligheden af LCD skærmen i min Power Shot A80. Hvorfor har Canon droppet denne smarte funktion i deres nyeste kameraer? Det var fedt, at kunne optage billeder fra alle mulige forskellige vinkler og stadigvæk kunne se motivet igennem lcd-skærmen. Mit andet spørgsmål er: Kan der anbefales nye kameraer med en sådan twist-funktion? Tak for hjælpen! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Grunnen? For å spare penger og få enda mer overskudd. Og hvorfor har Canon minket den fysiske størrelsen på bildesensoren på de som tidligere hadde 1/1,8" sensor? For å spare penger og få enda mer overskudd. Det er bare slik det ER i bransjen... ja, alle bransjer faktisk. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Grunnen? For å spare penger og få enda mer overskudd. Og hvorfor har Canon minket den fysiske størrelsen på bildesensoren på de som tidligere hadde 1/1,8" sensor? For å spare penger og få enda mer overskudd. Det er bare slik det ER i bransjen... ja, alle bransjer faktisk. 5764204[/snapback] Da får vi håpe at det nye Pentax A10 er et bra kamera. De går motsatt vei.Her har Pentax klart å sette inn en 1/1,8" sensor og bildestabilisator i et bitte lite kamera. Spennende hvordan bildekvaliteten blir. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hmm... stemmer det. Får ta en sjekk i morgen når jeg er på jobb (hvis jeg får tid) Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Mit andet spørgsmål er: Kan der anbefales nye kameraer med en sådan twist-funktion? Siden du nevner Canon, har jo S2 IS (samt det helt nye S3 IS) vridbar skjerm. I motsetning til Powershotserien får du da i tillegg hele 12x zoom, supermakro til 1 cm og bildestabilisator. Vil du et par hakk opp i både bildekvalitet, oppløsning, manuelle ringer for zoom og fokus, har vi Panasonic FZ30, som også har fullt vridbar skjerm. Den har i tillegg dobbelt så høy oppløsning som Canons skjerm og er særdeles skarp. Begge to kan faktisk vris helt rundt, slik at skjermen kan vende inn som beskyttelse når den ikke er i bruk. Canonen er svært kompakt tross ultrazoomen, mens FZ30 er i full SLR-størrelse. Jeg har prøvd S2 IS en del, og har selv FZ30. Jeg er ikke i tvil om at det var vel verd et betydelig større kamera, md sine tekniske egenskaper. Men det er en smakssak. Hvis du vurderer Powershot grunnet størrelsen, har vel jeg bablet masse bortkastet uansett..... Lenke til kommentar
sarom Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Mit andet spørgsmål er: Kan der anbefales nye kameraer med en sådan twist-funktion? Siden du nevner Canon, har jo S2 IS (samt det helt nye S3 IS) vridbar skjerm. I motsetning til Powershotserien får du da i tillegg hele 12x zoom, supermakro til 1 cm og bildestabilisator. Vil du et par hakk opp i både bildekvalitet, oppløsning, manuelle ringer for zoom og fokus, har vi Panasonic FZ30, som også har fullt vridbar skjerm. Den har i tillegg dobbelt så høy oppløsning som Canons skjerm og er særdeles skarp. Begge to kan faktisk vris helt rundt, slik at skjermen kan vende inn som beskyttelse når den ikke er i bruk. Canonen er svært kompakt tross ultrazoomen, mens FZ30 er i full SLR-størrelse. Jeg har prøvd S2 IS en del, og har selv FZ30. Jeg er ikke i tvil om at det var vel verd et betydelig større kamera, md sine tekniske egenskaper. Men det er en smakssak. Hvis du vurderer Powershot grunnet størrelsen, har vel jeg bablet masse bortkastet uansett..... 5773904[/snapback] Men har FZ30 virkelig et par hakk bedre bildekvalitet en S2IS. Jeg mener S2IS er bedre. Se for eks. disse eksempler: http://www.dcresource.com/reviews/panasoni...ew/P1000139.JPG http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...ew/IMG_0009.JPG I mange tester f.eks på dcresoure, Steve's osv synes jeg stort sett bildene tatt med S2IS er skarpere. Se f.eks. på ""ONE WAY" skiltet på bildene. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Jeg får ikke lov til å se på bildene (not authorized to view this page), men FZ-30 har nok noe mer støy enn S2IS selv om selve optikken er skarpere. Det kan gjøre at bildene ikke blir like klare. Ellers er FZ-30 et mer profesjonelt kamera, og det legges ikke til så mye falsk oppskarping i kamera, men overlater dette til brukeren i ettertid. Falsk oppskarping ødelegger små detaljer, og er kun ønskelig i kamera der man utelukkende skriver bildene rett ut uten etterbehandling. Dette er kun en teori, og så lenge jeg ikke får tilgang til å se på bildene, så kan jeg ikke uttale meg om de. Mulig FZ-30 har en option i en meny for å skru på hardere oppskarping. EDIT: Med litt triksing med URL'en (enter en ekstra gang), fikk jeg tilgang til bildene allikevel. Jeg synes ikke forskjellen i skarphet er stor. Bildefilene fra FZ-30 er derimot noe større, og man kommer "nærmere" skiltet enn på bildene fra Canon. Da blir detaljene i skiltet mer fremtredende, og vil ikke fremstå som like skarpt. Det kan også oppstå bevegelsesuskarphet av varierende grad også med bildestabilisator. Noe som støtter opp om min teori om oppskarping er et annet bilde fra samme galleri, der en liten lapp på et blått skilt med en hvit pil (til høyre i bildet) fremstår som både skarpere og mer lettleselig på Panasonic'en sitt bilde enn Canon sitt. Det kan delvis være pga. høyere oppløsning, men kan også være at detaljene ikke er ødelagt av for høy oppskarping. http://www.dcresource.com/reviews/panasoni...ew/P1000140.JPG http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...ew/IMG_0010.JPG Dette beviser vel nok en gang at forskjeller på disse kamera er så små at man må studere bilder fra de og sammenligne for å se forskjell. Det er også forskjeller i bildene som gjør at bildene fra Panasonic virker bedre i noen tilfeller, mens Canon sine bilder virker bedre i andre. Men jeg holder fast på min teori, og det kan derfor virke som Panasonic passer best for de som liker å etterbehandle bildene, mens Canon passer best for de som stort sett skriver ut direkte uten etterbehandling av bildefilen. Forskjellen er allikevel såpass liten, at det heller i favør Canon på bakgrunn av pris. FZ-30 har også høyere støynivå, noe jeg ser på som negativt. Selv om jeg ofte etterbehandler bilder til en viss grad, ville jeg nok foretrukket Canon S2IS fremfor Panasonic FZ-30 på bakgrunn av dette. Jeg har ikke bruk for mer enn fem megapixler, og de tre megapixlene ekstra som FZ-30 gir meg, ville kun gitt meg mer synlig støy, og oppløsning jeg ikke trenger. Canon kameraet er også mindre og mer letthåndterlig hvis man ser bort fra Panasonic sin geniale løsning med både fokusring og zoomring på selve linsen. Endret 19. mars 2006 av Afseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå