ovinn Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Jeg merka stor forskjel på den lakken jeg betalte 100kr boksen for og europris lakken. Så det kan være lurt å legge i litt ekstra for et bra ressultat 6011112[/snapback] [ironi]Så hvis du gidder kjøpe den lakke og sende nedover, så skal jeg bruke den Betaler seff [/ironi] Lenke til kommentar
chase Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Den har jeg sett før, drit bra resultat på den Hvor mye betalte du for lakken? pr. boks; grunning, lakk, o.l. Og hvordan tror du perlemor og metallic lakke vil passe på prosjektet mitt? (Link i sig.) Har mest lyst på matt sort pga. riper o.l. Trenger litt synspunkter på om sort matt vil passe på kabinettet mitt (inni og utenpå), takk Øyvind 5823217[/snapback] Takker, ble fornøyd med resultatet på den ja. Tror noe shiny vil passe best på din. Tviler litt på matt sort over hele, kan fort bli kjedelig. Den lakken jeg bruker til mitt kabinett er motip. det er den beste du kan bruke!! 5926075[/snapback] Så man skal holde seg unna biltema-lakk? nei, den er ganske bra den også. fordelen med den er at den er acrylbasert 5974374[/snapback] Motip er det beste jeg har prøvd av lakkbokser. Motip er acrylbasert, vet ikke om biltema lakken er det (sier ikke at den ikke er det). Gå til en bilforhandler (mekonomen), der får du 1.klasses service og du får et fargehefte der du kan se alle fargene. De har også mye mer kunnskap om lakk generelt på slike butikker enn f eks europris og biltema. Er ikke så veldig dyrt heller. Jeg betalte for min lakk til den sykkelen: Grunning til aluminium: 90kr Lakk: 150kr Klarlakk: 50kr =290kr Det er etter min smak ikke så mye for en god lakk! Du må bare passe på å ikke slurve med forarbeidet, ellers er hele jobben en fiasko. For å få speilblankt resultat kan det være lurt å våtslipe med korning >1200 mellom hver strøk. Husk å la lakken tørke skikkelig. Det er ikke fort gjort, jeg brukte 5 dager på den orange sykkelen. Det er ca det jeg har lært etter litt lakkering. Petter Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 chase: Takk for utfyllende tråd og tips Var det til Mekonomen du fikk tips? Og kjøpte lakken på Europris? har kjøpt inn p1200 våtpapir ja, tenkte jeg skulle gjøre som du sa Var ganske grei pris også, tror jeg kommer til å bruke 2-3 bokser kanskje ... Øyvind Lenke til kommentar
chase Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 chase: Takk for utfyllende tråd og tips Var det til Mekonomen du fikk tips? Og kjøpte lakken på Europris? har kjøpt inn p1200 våtpapir ja, tenkte jeg skulle gjøre som du sa Var ganske grei pris også, tror jeg kommer til å bruke 2-3 bokser kanskje ... Øyvind 6012638[/snapback] Jeg kjøpte på mekonomen også, tviler på om du kommer til å bruke 3 bokser. Jeg brukte ikke en hel boks på min sykkel. Jeg hadde 5-6 strøk på den Kanskje du trenger 2 Petter Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Den er roger Får stikke dit da, er sikkert en mekonomen rundt Lillestrøm/Oslo området (Vertfall i Oslo da^^) Hmm, ja okai da.. Vet ikke jeg, spørs hvor mye smågreier som skal lakkes Øyvind Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Jernia-lakken (husker ikke navn) er drit bra...fin farge og sitter bra 100,- 5762392[/snapback] Ja, quick spraylakk Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Har brukt Colorworks, quick, og spesialblandet lakk fra Bang og Folkestad (Kommer ikke på hva den heter nå) og Biltema. Biltema lakken er temmelig klein, den bobler lett, særlig med sparkel (Og ja, med biltema sparkel). Men; Biltema har de beste dysene imo, så har du en gammel boks liggende, så ikke kast den, men heller napp av dysa, og skru den på Quicklakk boksen, så hjelper det et lass. Og ikke bland grunning, lakk og klarlakk. Hold deg til samme merke Likte den spesialblanda lakken best, men så var den dyrest også Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Og hva er merket og hvor fåes det kjøpt? Naturligvis så får man det man betaler for, men 300kr ++ for å lakke et kabinett kan for en del folk (f.eks. meg) være for mye i forhold til 100lappen. Hadde jeg hatt greit med penger så hadde jeg nok prioritert det, om ikke bare kabinettet mitt allerede hadde hatt en vakker farge. Jeg kunne jo alltids ha brukt penger på å bygge et kabinett til min oppkommende server, men lakk til 300kr er bare starten. Personlig bruker jeg Biltemalakken nå. Bytta fra Europrislakken nå som alle gikk tomme. Er litt mer fornøyd med lakken fra dem, men en malingssprøyte hadde vært himmelen! Jeg har sagt til meg at før jeg dør skal jeg ha en kompressor og malingssprøyte Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Proflex heter den lakken jeg bruker nå. Veldig fornøyd med den. Kan jo evnt anbefale http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=84857. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Proflex? Hva koster den, hvor er de å få kjøpt? Navnet er litt tynt med info for min del. Pris er alfa omega. Har også vurdert det airbrushsettet, men så fort du kommer opp på malingsprøytenivået blir det her med selveste lakken litt mer avansert. Hvilken billig maling er da å anbefale til bruk for air brush? Hadde vært utrolig tøft å prøve egentlig. Det gir jo større mulighet til å lage en egen farge og generelt trikse og mikse litt. Men tynner kreves, ikke sant? Hva er isåfall blandingsforholdet som burde brukes? Surra forresten litt, og svarte egentlig i forrige tråd på Klikka sitt innlegg lengre tilbake i tråden! Endret 5. mai 2006 av Glisevask Lenke til kommentar
frakk2000 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Høhø. Tror nok du kan bruke vanlig lakk til bil med den. Bare i mindre porsjoner. Jeg har kjøpt en sånn og to bokser, men har ikke fått testa den enda. Skal bruke den til å lakke noen små rustflekker på bilen. Tror nok den er litt bedre enn boks. Du blander som regel tynner, herder, og lakk, også hiver du det på sprøyta. Husk å skyll igjennom med no løsemiddel etterpå, så du ikke får malingsrester inni. Kjøpte proflex på en bilrekvisita i Krsand som heter Bang og Folkestad. Men jeg tror det er en typisk sjappe hvor man kjøper vanlig lakk til bil. De har evig mye lakkstæsj ihvertfall Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Det er forskjell på lakkbokser, ja, og typer lakk. Nå har det seg sånn at håndlaget til den som lakkerer og omgivelser spiller mer rolle enn lakktype. det er klart det er lettere å få et godt resultat med en lakktype enn en annen, men det er også forskjell på farger, hvor lett eller vanskelig det er å sprøyte. Sort er som regel enkelt å få pent. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Noen som kan gi meg noen ca. priser på hva det vil koste å kjøpe grunning, lakk, tynner og karlakk til sprøyte. Pappa har både sprøyte og kompresor, men jeg har kjøpt bare bokser pr. i dag. Hvor mye mer styr er det å holde på å blande maling tynner osv (hele pakka) en å bare holde å med noen bokser? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Nå har jeg begynt på min aller første skikkelige casemod. Jeg lakkerete i dag kabinettet med Biltemalakk og det fungerte utmerket! Så nå må det ligge i ro en stund før jeg kan begynne på lakkstrøk nummer to. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Noen som kan gi meg noen ca. priser på hva det vil koste å kjøpe grunning, lakk, tynner og karlakk til sprøyte. Pappa har både sprøyte og kompresor, men jeg har kjøpt bare bokser pr. i dag. Hvor mye mer styr er det å holde på å blande maling tynner osv (hele pakka) en å bare holde å med noen bokser? 6048820[/snapback] Problemet med slik lakk er at den i utgangspunktet selges i minimum litersbokser. Herderen tar opp vann, og har begrenset holdbarhet. Ellers kan slik lakk holde seg i flere år før den er blandet. Lakk koster i underkant av 1000 kroner literen.. Man får kjøpt "feilvare", dvs farger som ikke noen vil ha, på tilbud. Det er ikke så mye lettere å jobbe med sprøyte enn lakkboks, emn man kan få et bedre resultat. Det blir aldri helproft med sprayboks. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 (endret) Problemet med slik lakk er at den i utgangspunktet selges i minimum litersbokser. Herderen tar opp vann, og har begrenset holdbarhet. Ellers kan slik lakk holde seg i flere år før den er blandet. Lakk koster i underkant av 1000 kroner literen.. Man får kjøpt "feilvare", dvs farger som ikke noen vil ha, på tilbud. Det er ikke så mye lettere å jobbe med sprøyte enn lakkboks, emn man kan få et bedre resultat. Det blir aldri helproft med sprayboks. 6051169[/snapback] Okey, i underkant av 1k for 1l lakk :S (er det ferdigbladet lakk du tenker på da?) Endret 6. mai 2006 av Klikka_bZerk Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Nei, ferdigblandet blir litt billigere, pga at herderen og tynneren koster mindre enn lakken. Husk at en liter 2k- lakk dekker mange m2, og man legger på mange flere my på ett strøk enn det du klarer med boks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå