Gå til innhold

486 turbo knapp

Anbefalte innlegg

Hei her om dagen fant plukket jeg fra veranre en gammel 486 (AMD) maskin med turboknapp og greier, men på frontpanelet var det noe annet som intresserte meg nemlig et 3x7segments display det virket slik (da jeg koblet det til strømen i min nåværende maskin, ikke hovedkortet) at når jeg holdt inne reset knappen en stund høynet tallet seg (det sto på 50) til 999 og deretter 0,1,2,3,4 osv og jeg kunne trykke enkeltganger og høyne med en av gangen, det hadde vært gøy å bruke det til noe er det noen som hvet hva det viser og om det har noe med turboen å gjøre?

NB! fikk aldrig skrudd den maskina ordentlig på,

så jeg har ingen tin å forholde meg til.

hadde vært gøy om noen visste noe, litt gøy med gamle ting...

Noen som trenger den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedformålet med Turbo-knappe var faktisk ikke at maskinen skulle kunne gå raskere, men å kunne redusere hastigheten. Det var applikasjoner som var umulig å kjøre på disse "hotte" 486 maskinene uten å redusere hastigheten. Turbo-knappen ble introdusert med helt tilbake da AT 286 maskinene skulle kjøre programvare skrevet for PC/XT (8088/8086).

Husker et par DOS-programmer der det var umulig å bla opp og ned på på en liste uten å havne enten på bunn eller top. Noen spill ble også veldig hyperakive.

Hvis jeg ikke husker feil, så var dette dårlig programmering der programmene var synkronisert med CPU-klokken og ikke systemklokken.

Det var dager det, PC'n var for rask!

Lenke til kommentar

Jobber i IT avdelingen i en kommune, og der finner jeg selv endel slike Turbo maskiner, en jeg fant hadde et "display" i front hvor når turbo knappen var inne så viste displayet 99 og knappen ut da viste den 66,...morsomt å høre du før meg, som snakker om da maskinene var for raske, det er litt før min "tid", rart å tenke på at maskinene en gang var for rask?!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...