Gå til innhold

S-ATA harddisker kommer opp som USB-enheter

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 S-ATA og 2 IDE harddisker i maskinen min.

Det som er problemet (eller det er ikke noe problem egentlig, harddiskene funker helt utmerket) er at begge S-ATA harddiskene kommer opp som 2 USB-enheter nede på oppgavelinjen. Når man kobler til en USB-enhet, så kan man bruke funskjonen "Trygg fjerning av maskinvare" som er på oppgavelinjen. Når jeg da dobbeltklikker på dette ikonet på oppgavelinjen, så kan jeg velge mellom de 2 harddiskene, og kan velge Egenskaper eller Stopp på hver av de!

Hvorfor kommer harddiskene opp slik da? Hvorfor kommer de ikke bare opp som de 2 andre harddiskene mine (IDE-diskene) på Min datamaskin. S-ATA diskene kommer selvfølgelig også opp på Min datamaskin, men det er litt irriterende at de også kommer opp på oppgavelinjen, og at man kan fjerne de som en vanlig USB-enhet! Jeg har aldri hatt dette problemet før, det var først etter jeg reinstallerte Windows XP og la inn driverne for hovedkortet.

PS! Jeg har ikke prøvd å bruke "Trygg fjerning av maskinvare"-funksjonen på noen av de 2 diskene, da jeg ikke er helt sikker på hva som vil skje. Vet ikke om det kan være skadelig eller hva, siden det ikke er meningen at denne funksjonen skal virke inn på harddisker som ikke er koblet til ved hjelp av USB!

Er det noen som har noen idèer? Jeg er iallefall helt blank....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-rXRozPkg

Da vil jeg slenge på et relevant spørsmål:

Er det mulig å fjerne SATA-diskene fra listen, uten å måtte skjule hele ikonet (via innstillingene til taskbar/startmeny) for "Trygg fjerning av maskinvare"?

Lenke til kommentar

men hva om jeg tar å koble fra en av harddiskene (stoppe) ved hjelp av Trygg fjerning av maskinvare? Hvordan får jeg den opp å kjøre igjen? Må jeg boote PCen for å få den opp igjen eller er det en annen måte å få kontakt med den? :dontgetit:

Lenke til kommentar
men hva om jeg tar å koble fra en av harddiskene (stoppe) ved hjelp av Trygg fjerning av maskinvare? Hvordan får jeg den opp å kjøre igjen? Må jeg boote PCen for å få den opp igjen eller er det en annen måte å få kontakt med den? :dontgetit:

5766502[/snapback]

Er bare å koble den på igjen mens maskinen er på..

(OBS: krever at du bruker sata strømplugg, enkelte sata harddisker har vanlige strømplugger i tillegg men de må IKKE brukes under hot-swap)

Lenke til kommentar

5766502[/snapback]

Er bare å koble den på igjen mens maskinen er på..

(OBS: krever at du bruker sata strømplugg, enkelte sata harddisker har vanlige strømplugger i tillegg men de må IKKE brukes under hot-swap)

5766692[/snapback]

du sier at det bare er å koble den på igjen mens maskinen er på.....men hvordan gjøres det da? dette er kanskje et kjempeteit spørsmål for deg, men jeg har faktisk ikke peiling hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...