Gå til innhold

Teori klasse B - Tråden som kan hjelpe deg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Tok teorien for klasse B for første gang i dag, besto med 2 feil :green:

Lurer forsåvidt på om jeg var veldig heldig med spørsmålene eller om alle prøvene er såpass greie, for jeg syntes ikke den var særlig vanskelig. Jeg hadde i forkant tatt 28 prøver på teoritentamen, og besto på 21 av dem. Fikk flere spørsmål som var like som de fra teoritentamen, og spørsmål jeg har sett på diverse nettartikler. Hadde lest boka nøye en gang, samt skumlest noe av det som jeg syntes var vanskelig en gang til.

Jeg fikk ingen spørsmål om å kjøre miljøvennlig eller om feks katalysatorer/andre ting om selve bilen eller bremselengde. Ett spørsmål var hvor mange meter man har kjørt etter ett sekund med en fart på 60km/t. Da kom det opp en simpel kalkulator og det gikk fint å få rett svar (rett svaralternativ var 17m). Jeg fikk en god del spørsmål om skilt, jeg måtte feks kunne skiltet for blindvei, innkjøring forbudt, stans forbudt og et annet skilt jeg ikke ante hva betydde. Jeg fikk spørsmål om gule/hvite oppmerkninger og hvor fort man kan kjøre i gatetun (gangfart).

Min erfaring var at spørsmålene var mye kortere, altså ikke så mye tekst, som de hos teoritentamen. Jeg synes spørsmålene hos teoritentamen var realistiske og god trening, og nå er det utrolig godt å være ferdig med teorien :D

Gratulerer så meget! :)

Haster hos meg også nå! Så du syns at de var lettere enn du hadde trodd?

Jeg har bursdag i midten av juli, men fordi jeg er så sein med teorien blir det oppkjøring i august :(

Ja, jeg synes spørsmålene var ganske mye enklere enn jeg hadde forestilt meg. Nå vet jeg ikke om jeg bare var heldig med spørsmålene, men jeg vil uansett anbefale å lese boka grundig en gang, gå igjennom alle skilt (!) og ta en del prøver på feks. teoritentamen. Min strategi under prøven var å lese spørsmålet og alternativene nøye, for så å ta det jeg instinktivt trodde var rett. Når jeg var litt usikker valgte jeg å ikke gruble alt for lenge, men ta det jeg først trodde var rett. Etter 9 minutter hadde jeg gått igjennom alle spm, så jeg bladde meg tilbake til spm 1 og gikk grundig igjennom alle svarene mine. Endret et par svar, og telte at jeg var usikker/kunne ha feil på 7 spm, mens jeg var rimelig sikker på de andre. Så da var jeg jo ganske sikker på at jeg skulle stå når jeg avsluttet prøven :)

Jeg tror man har mye å vinne på å tenke litt logisk, og rett og slett enkelt. På spørsmålene jeg var usikre på gikk jeg igjennom alternativene og utelukket en etter en, til jeg satt igjen med det jeg trodde var rett. Prøv å tenk gjennom hvilket alternativ som vil være trafikksikkert og vil gi bra flyt, i tillegg til å samsvare med regler/lys.

Edit: Takk, forresten!

Endret av Solstråle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! :)

Skal snart begynne på lappen, så trenger å vite hva jeg skal igjennom.

Altså hva som er obligatorisk?

Landeveg kjøring hvordan foregår dette? Er det fler i bilen eller bare jeg å kjørelæreren?

Du og en annen som bytter på å kjøre. Gjerne at den ene kjører til, og den andre kjører hjem igjen.

Annet obligatorisk er glattkjøring, veiledningstimer osv.

Lenke til kommentar

Hei! :)

Skal snart begynne på lappen, så trenger å vite hva jeg skal igjennom.

Altså hva som er obligatorisk?

Landeveg kjøring hvordan foregår dette? Er det fler i bilen eller bare jeg å kjørelæreren?

Du og en annen som bytter på å kjøre. Gjerne at den ene kjører til, og den andre kjører hjem igjen.

Annet obligatorisk er glattkjøring, veiledningstimer osv.

Takker! :)

Men hadde vært greit om å få vite hva jeg skal igjennom på forhånd slik at jeg kan regne ut hvor mye det koster ca. :w00t:

Lenke til kommentar

Det er vel bare å gå på hjemmesiden til en kjøreskole og se på pakkene de tilbyr. Der er det gjerne med et par vanlige kjøretimer også da, men hvis du har kjørt veldig mye privat og kun trenger det obligatoriske, sparer du veldig, veldig mye penger.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Det er vel bare å gå på hjemmesiden til en kjøreskole og se på pakkene de tilbyr. Der er det gjerne med et par vanlige kjøretimer også da, men hvis du har kjørt veldig mye privat og kun trenger det obligatoriske, sparer du veldig, veldig mye penger.

Ok. :)

Nå er jeg ute å kjører så og si alle dager i uken. Men vil ha 2 prøvetimer for å se hvordan jeg kjører, slik at kjørelæreren ser hvordan jeg kjører. Men utifra de jeg har kjørt med har sagt jeg er god, håper på det beste! :)

Takk så langt! :)

Lenke til kommentar

Hvor mye koster det å ta lappen i dag? Da jeg tok det for 7 år siden kosta det vel meg 22 000 kr tror jeg ... Var heldig også, for jeg leste ikke til teorien engang, men stod likevel på første forsøket. Selve oppkjøringen var jo utrolig fort gjort også.

Lenke til kommentar

Intueri: Mener å ha lest noen artikler der kjøreskoler/-lærere rundt om i landet mener man må tenke at det går med 25 000 - 30 000 kr.

Men hvis man har kjørt mye hjemme og kun trenger det obligatoriske, og klarer teori og oppkjøring på første forsøk, så tror jeg man kan komme nærmere 20 000 kr på en billig (prisene varierer jo noe) kjøreskole.

Lenke til kommentar

Det kan du :)

Kanon! :) Hvordan er det å sette seg opp på listen til oppkjøring da? Tenker på slik at jeg får oppkjøringen på bursdagen? :)

Hos meg gjorde kjørelærer/kjøreskolen dette. Så fort jeg hadde tatt teorien ringte jeg kjørelæreren min og fortalte det, så sendte han det videre til kontoret for kjøreskolen som tok kontakt med vegvesenet. Kjørelereren visste når jeg hadde bursdag, at jeg ønsket oppkjøring så nærme bursdagen min som mulig og hvilke datoer som ikke passet. Deretter tok han kontakt når jeg hadde fått en dato. Om du kan gjøre dette selv ved å feks ta kontakt med vegvesenet, vet jeg ikke. Han meldte meg ikke opp før jeg hadde tatt teorien, og før han visste at jeg kom til å være ferdig med det obligatoriske innen bursdagen min.

Lenke til kommentar

33000,- så regner staten med at de som tar lappen skal også kunne kjøpe seg en trygg bil, er det rart 18-20åringer ofte dør eller skades i trafikken?

Latterlig land..

Ja, for et latterlig land vi bor i som ikke selger nye trygge volvoer til studentpris til 30 000. Virkelig latterlig. Det er ingen som krever at du skal ha bil når du er 18. De aller færreste har det. Dessuten er det ingen som hindrer det fra å ta opp billån når du er 18, da har du råd til trygg bil. Ikke skyld det på staten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...