Teig Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Er ikke akkurat et spørsmål om trafikken, men jeg registrerte min søknad om førerkort på nettet idag og det stod at behandlingstiden av søknaden ville være omtrent 4 uker. Jeg synes dette virker som veldig lang tid, og vil derfor gjerne vite hvor lang behandlingstiden deres var? Vet at dette sikkert varierer fra trafikkstasjon til trafikkstasjon, men vil bare vite fordi det er kjipt å tenke på at man kanskje må vente en måned før man kan gjøre noe som helst Lenke til kommentar
prada8 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 (endret) Jeg har kun prøvd meg på teorien 1 gang, strøyk med 8 feil. Husker ikke sist jeg var så lei meg! Hadde lest boka to ganger, tok all slags mulige tester, satte av flere dager på å øve.. Er en 5-6er elev på skolen, trodde virkelig det skulle gå bra. Fikk noen lette spørsmål, kanskje 15 jeg var usikkert på og minst 5 jeg overhodet ikke hadde lest noe om i boka. Håper neste prøve blir lettere. Edit: det skal sies at jeg har en litt eldre bok. Burde jeg kjøpe den nyeste før jeg prøver meg andre gang? Endret 5. februar 2008 av prada8 Lenke til kommentar
dill_dall Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Vet hvordan det føles. At det bare er en ting som stopper deg i å oppnå noe du virkelig streber etter:( Jeg ser på teorien som en modningsting, en genuin forståelse av trafikkbildet er viktigere enn bare teoribiten (selv om den også er viktig å kunne). Selv bruker jeg læreboken "veien til førekortet", tror den er fra 2006. Har bladd i noen eldre utgaver også, har ikke funnet all verdens endringer i disse men det kan være lurt å holde seg oppdatert. Du bør også kjøpe oppgaveheftet som følger med. Den er svært hjelpsom. Samtidig lese regelverket. Mange oppgaver stammer fra lover og regler. Tvi tvi:) Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Er ikke akkurat et spørsmål om trafikken, men jeg registrerte min søknad om førerkort på nettet idag og det stod at behandlingstiden av søknaden ville være omtrent 4 uker. Jeg synes dette virker som veldig lang tid, og vil derfor gjerne vite hvor lang behandlingstiden deres var? Vet at dette sikkert varierer fra trafikkstasjon til trafikkstasjon, men vil bare vite fordi det er kjipt å tenke på at man kanskje må vente en måned før man kan gjøre noe som helst På trafikkstasjonen sa de at min søknad ville bli behandlet innen 2 uker. Lenke til kommentar
k1mzor Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Fikk noen spm på teoriprøven som jeg er usikker på, og heller ikke funnet i boka. Først var det noe med markering av last, hvor man skulle markere, og hvordan markering man skulle bruke. Så kom du i en situasjon der du hørte sirener, men kunne ikke se dem i speilene, hva skal man gjøre her? Lenke til kommentar
prada8 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg husker jeg også fikk det siste spørsmålet, svaralternativene var dårlige synes jeg. Husker du dem? Lenke til kommentar
prada8 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Jeg holder på å løse en teori test uten fasit og vil være helt sikker på svarene! her er de jeg er usikker på: Nr 1. påvirkes kursstabiliteten hvis lufttrykket er for lavt i høyre forhjul? Hvis ja, dreier bilen da til høyre eller venstre? Jeg tipper høyre. Nr 2. Hvor er kjørebanen oftest ekstra glatt ved nullføre? På grus, bakketopper, svingete veier eller broer? Kanskje sving? Nr 3. De som skader seg selv ved promillekjøring, får de bare halv erstatning eller ingen? Har det noe med bonus å gjøre? Halv erstatning? Nr 4. Når oppnår du best bremseeffekt? Er det når hjulene blokkerer seg, rett før hjulene låser seg eller ved pumpebremsing? Rett før di låser seg? På spørsmål der oppgaven spør feks "Er det tillat for bil 1 å kjøre her" og jeg ser at det er tillat, skal jeg da svare alternativ "ja" eller "det er tillatt hvis ikke skilt om forbud er satt opp". Jeg har fått slike alternativ før, og da har det variert i fasit. Hva anbefaller dere? I boka står det at bremser virker bedre fremme på hjula enn bake, men på spørsmål om hvordan bremser virker er svaret ifølge fasiten "likt på alle hjul". Er det riktig? I boka mi står det ikke hva det betyr når politimannen står med en hånd ut. Når han står med en opp så er det "gult lys", men hånd ut er ikke det samme har jeg forstått? Håper VIRKELIG at noen gidder å svare Endret 6. februar 2008 av prada8 Lenke til kommentar
dill_dall Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 nr 1 - jeg tipper også høyre. hvis bilens bremser tar mest på venstre side trekker nok bilen mest til høyre. nr 2 - dette spørsmålet har jeg fått før og det er "på broer" som er det korrekte. hadde vært mer logisk for meg også å velge "i sving" men det er det altså ikke.. nr 3 - jeg tipper at hvis du skader deg selv i påvirket tilstand etter lovens forskrifter at forsikringsselskapet vil kreve regress (tilbakebetaling av erstatningen de først ga ut), bonusen vil samtidig avta, og premien vil bli høyere (premie tilsvarer en avgift du årlig betaler forsikringsselkapet. denne avtar så lenge du kjører uten skader.) nr 4 - best bremeseeffekt oppnår du rett før hjulene låser seg. det er da du får optimal bremseeffekt. det kan være lurest å krysse av på spm med litt lengre svar enn ja/nei, for d kan finnes unntak fra loven/regelen. bremsene virker best på framhjulene (samme aksel), mens parkeringsbremsen virker bedre på bakhjulene. derfor er det mindre lurt å dra i håndbrekket ved f.eks farlig sving, da kan bakhjulene skrense. en god huskeregel er at når politimannes mage/rygg peker mot deg så har du rødt lys. de fra sidene har grønt og kan kjøre. dette gjelder ikke når politimannen har armen opp (da har du rødt/gult lys og skal gjøre seg klar til å kjøre når han snur seg med siden mot deg). når han har armene rett ut så har de han peker mot grønt lys og de som kommer fra mage/rygg-retningen rødt lys og må stoppe. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) 1: bilen vil nok dreie til høyre da ja 2: det er over broer, da fuktigheten fra vannet under vil øke faren for væris o.l. 3: så vidt jeg vet så er det ingen erstattning å få nei. forsikringsselskapene vil dekke skader på andres eiendom og personer, men du må betale tilbake pengene 4: dersom du skal stoppe rasest mulig er jo låste hjul det mest effektive, men du har dårligst kontroll over bilen da. spørsmålet er dårlig formulert synes jeg. så lenge du får et ja/nei spørsmål og du ikke ser noe som gjør utslag på svaret, så er det nok med ja/nei ville jeg tro. bremser skal ta "likt" på alle hjul, hvis ikke så blir det ustabilt under nedbremsing. men det helt korrekte svaret her blir likt på samme aksling. for bilder har bremser som tar kraftigere på framhjula. dersom bremsefordelinga er 50/50 forran og bak så blir det som å dra i håndbrekket når du bremser hardt. en kamerat opplevde dette selv i en testnedbremsing fra ca 120km/t i en sierra cosworth. han snurra rett av veien og traff nesten en lyktestolpe. det gikk heldigvis bra. normalt tror jeg fordelinga er ca 60/40 forran/bak. det med purken vet jeg ikke Endret 6. februar 2008 av Spirre Lenke til kommentar
prada8 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 (endret) Først og fremst, tusen takk! Får lyst å bare klemme dere! Dilldall: Det som du sier om politimannen er riktig, kjørelæreren har lært oss at øre = kjøre, mens alt anna er stopp. Jeg skulle egentlig ha stilt spørsmplet slikt: Fire biler møtes i ett kryss. Politimannen har hånda ut. Ifølge deg peker han grønt og derfor skal bilen som kjører i den retninga han peker mot, kjøre. Men hva med bilen på andre siden? Han har også øre mot seg, men hånda pekes rett mot han. Kan han kjøre? Det dere sier om regress har jeg lest alt om, men alternativene er så dårlige. Slik er alternativene: - tape all rett til erstatning - ha krav til full erstatning men miste bonus - ha krav på halv erstatning Syns "all rett" høres for drastisk og enkelt ut, men det er vel svaret. Endret 6. februar 2008 av prada8 Lenke til kommentar
dill_dall Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) JEG KLARTE TEORIEN I DAG! Jeg som har nilest i godt over 2 uker i strekk nå. Åh for en følelse! Bestod med fire feil. Godt under det jeg forventet selv. Spørsmålene var nokså greie, - med et par unntak. Enkelte spm. var dårlig formulert eller hadde dårlige illustrasjoner og svaralternativene var mer eller mindre identiske. Skjønner godt at folk bommer. Hadde hjerte i halsen da jeg trykket på "avslutt prøven"-knappen, var så redd for å få . Lykkerusen har ennå ikke dempet seg som dere ser...Jaja, i dag kan jeg være litt småpåvirket, - så lenger jeg ikke kjører . Lykke til dere som skal ta den. Teoritentamen.no kan anbefales på det varmeste. Prada: Jeg har forstått det sånn at også den andre kan kjøre i et slikt tilfelle. Bare se på dette bildet: Endret 7. februar 2008 av dill_dall Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Bestod jeg også. Veldig digg i øyeblikket Lenke til kommentar
prada8 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Gratulerer til dere, idag bestod jeg også! Oh happy day. Fikk 4 feil, va sikker på at jeg skulle få mer - til tross for at jeg føler jeg kan mer enn det som er nødvendig av teori. Problemet er alle idiotsike spørsmålene! Dårlig formulert og identiske alternativ, helt enig der! Feks fikk jeg et spørsmål "hva menes med dette skiltet", der det stod 50 også kryss over. Ett alternativ var "Fra nå av er anbefalt hastighet 80 km/t" og på et annet stod det "Anbefalt hastighet har til nå vært 50 km/t". Begge er jo riktige. Jeg tok den siste, tror det var rett. Good luck to the rest of you. Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Bestod jeg også. Veldig digg i øyeblikket Hvor mange feil fikk du kvernmoen? Kommer meg ikke på msn nå skjø...kuk i computeren Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 7. Leste ikke noe siden forrige gang. Stone Cold Kvernmoen. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 er egentlig bare til å lese boka en gang eller to. leste den en gang. fikk 4 feil Lenke til kommentar
prada8 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Det er ikke bare bare, kommer veldig ann på spørsmålene... Anbefaller å lese boka en gang, ta testene masse ganger, og hvis du får gjentatte feil: les mer. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Får man vite hvor mange feil man har underveis i prøven? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Nei det er vel slik at du svarer på alle spørsmålene, og deretter kan du velge om du vil gå gjennom prøven en gang til eller avslutte. Da du trykker avslutt får du opp hvor mange feil du hadde. Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Og den avslutningsdelen er virkelig nervepirrende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå