Gå til innhold

Teori klasse B - Tråden som kan hjelpe deg


Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en del spørsmål her angående at jeg skal skaffe meg bok snart.

 

Følger det med oppgavesamling med boka eller må man kjøpe den utenom?

Hva heter oppgavesamlinga i så fall?

Kan man bestille boka på internett? Og hvor lang tid vil det da ta før jeg får den? Er det mange forskjellige bøker å velge i mellom?

 

Edit: Har sett litt på div. bokhandler på nettet, men det dukker opp flere forskjellige bøker. Hvilke er det som er mest aktuelle?

 

Her er omslaget til den som virket mest aktuell:

 

ok_8256266708.jpg

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar
Har en del spørsmål her angående at jeg skal skaffe meg bok snart.

 

Følger det med oppgavesamling med boka eller må man kjøpe den utenom?

Hva heter oppgavesamlinga i så fall?

Kan man bestille boka på internett? Og hvor lang tid vil det da ta før jeg får den? Er det mange forskjellige bøker å velge i mellom?

 

Edit: Har sett litt på div. bokhandler på nettet, men det dukker opp flere forskjellige bøker. Hvilke er det som er mest aktuelle?

 

Her er omslaget til den som virket mest aktuell:

 

ok_8256266708.jpg

Burde høre med kjøreskolen din, om hvilke bok dem bruker. Kjøreskolene har som oftest et opplegg som er skreddersydd i forhold til EI utvalgt bok, som dem mener er best, og skal du ha best mulig utbytte av læringen din bør du bruke den. En av grunnene til det, er at om du er noe du lurer på, så spør du læreren din, å han veit med en gang hvordan svaret står formulert i boka. Det er mye bedre enn at han er litt usikker på hva du mener når du spør, å kansje svarer på noe annet. I tillegg er det en fordel at alle har samma boka når du skal på teorikurs. "slå opp på side 32", er en kort og grei beskjed når side 32 har samma innhold i alle bøkene, istedefor at en sitter å skiller seg ut med ei annen bok, og ikke greier følge med av den grunn. ATL-bøkene er de mest brukte bøkene hos kjøreskolene.

Lenke til kommentar
Har en del spørsmål her angående at jeg skal skaffe meg bok snart.

 

Følger det med oppgavesamling med boka eller må man kjøpe den utenom?

Hva heter oppgavesamlinga i så fall?

Kan man bestille boka på internett? Og hvor lang tid vil det da ta før jeg får den? Er det mange forskjellige bøker å velge i mellom?

 

Edit: Har sett litt på div. bokhandler på nettet, men det dukker opp flere forskjellige bøker. Hvilke er det som er mest aktuelle?

 

Her er omslaget til den som virket mest aktuell:

 

ok_8256266708.jpg

 

Den boka der brukte jeg! Den kan jeg anbefale på det sterkeste :)

Veldig "lettlest" og god bildebruk av trafikksituasjoner. Gikk veldig greit å lese gjennom den og det var faktisk aldri kjedelig. Boka var også veldig oversiktlig.

Lenke til kommentar
Heisann, jeg skal ta et intensivkurs i sommer, og sitter å leser på teori testen nå. Det jeg lurer på er om hvis jeg stryker på teoriprøven, vil hele kurset mitt bli kansellert og jeg må betale og ta kurset på nytt, fordi jeg strøyk, eller vil de gi deg flere sjangser? :blush:

Hvis du skal ta hele kjøreopplæringen som intensivkurs vil jeg sterkt anbefale deg å ikke dra. Jeg var på et sånt i sommer, totalt håpløse greier. Teoribiten var forsåvidt grei, men jeg hadde utrolig nytte av at jeg hadde studert boka grundig i en mnd før jeg dro. Jeg kunne stoffet før kurset begynte, så det ble mer repetisjon enn læring. For å si det sånn, flere på kurset strøk til teorien og fikk dermed et problem med tanke på oppkjøring.

 

Kjøredelen var derimot bare tøys. De eneste jeg kan "anbefale" dette til er til de som faktisk kan kjøre bil og bare trenger å gå gjennom de obligatoriske timene før oppkjøring (glatt, lang etc). For min del hadde jeg knapt kjørt noenting før jeg dro på kurset. Timene ble derfor stadig nyinnlæring, nytt stoff ca. annenhver time.

 

Hvor mye forståelse tror du at man får av sånt? Jeg har vært gjennom alt jeg skal, men hvor mye sitter du igjen med av kunnskap?

 

Etter endt kurs var det litt ventetid på oppkjøring, så jeg reiste hjem og bestilte heller oppkjøring der (intensivskolen lå et stykke unna hjemstedet mitt). Jeg tok kontakt med en kjørelærer hjemme for å holde ferdighetene litt ved like, men han var sjokkert over nivået mitt! Ytterligere ni kjøretimer trengte jeg, før jeg på ny bestilte oppkjøring og besto.

 

Altså. Ja, det er mulig å ta lappen på intensivmåten. Jeg begynte opplæring (fra helt grunnleggende, hvilken pedal gjør hva) i skiftet juni/juli og hadde førerkort i september.

 

Det betyr ikke at jeg anbefaler det til noen. Jeg føler meg generelt ganske usikker i trafikken, selv om det blir bedre for hver dag. Erfaring er nøkkelen på veien.

 

Avbestill hele intensiv-driten. Ta kontakt med en kjøreskole der du bor og gjør det skikkelig.

Lenke til kommentar
vel da har jeg tørrtrena litt på teoriprøva på www.prove.no

 

til dere som har tatt teorien og har vært borti denne testsida, hvor like er de prøvene, og vil det kunne gå greit å ta teorien når du har gode resultater flere ganger på rad på prove.no testen?

 

Anbefaler deg sterkt å ta prøva på teoritentamen.no

 

Den er veldig realistisk med tanke på hvilke spørsmål du får på den endelige prøva.

Lenke til kommentar

Ellers så har ATL gitt ut en oppgavebok til "Veien til førerkortet", den hadde jeg god nytte av hvertfall. 4-500 spm i alt. Gjorde alle spm to ganger, med påfølgende "straffelesing" hvis jeg svarte feil. Funka bra det.

 

Jeg syns prøvene på nett var veldig enkle i forhold til prøven hos vegvesenet, men det kan jo skyldes at hvilepulsen gikk opp til 100 da det virkelig gjaldt..hehe..

Lenke til kommentar

Kan anbefale å teste prøvene på www.teoritentamen.no før du skal ta teoriprøven, selv om det koster deg 30 kr. Eg gjorde det, og klarte teoriprøven med 4 feil. Har lest gjennom boka 2 ganger i tillegg til 6-7 prøver på www.teoritentamen.no

 

30 kr for å ta noen tester er ingenting. På biltilsynet må du betale 325kr (?) for å ta teoriprøven. Så å betale 30 kr for å teste kunskapene dine først, istede for å styrke når du er på biltilsynet og må ut med 325 på nytt = du sparer masse penger.. =)

Lenke til kommentar
Ellers så har ATL gitt ut en oppgavebok til "Veien til førerkortet", den hadde jeg god nytte av hvertfall. 4-500 spm i alt. Gjorde alle spm to ganger, med påfølgende "straffelesing" hvis jeg svarte feil. Funka bra det.

 

Jeg syns prøvene på nett var veldig enkle i forhold til prøven hos vegvesenet, men det kan jo skyldes at hvilepulsen gikk opp til 100 da det virkelig gjaldt..hehe..

 

Den boka dro jeg godt nytte av jeg også :)

Lenke til kommentar
Heisann, jeg skal ta et intensivkurs i sommer, og sitter å leser på teori testen nå. Det jeg lurer på er om hvis jeg stryker på teoriprøven, vil hele kurset mitt bli kansellert og jeg må betale og ta kurset på nytt, fordi jeg strøyk, eller vil de gi deg flere sjangser? :blush:

Hvis du skal ta hele kjøreopplæringen som intensivkurs vil jeg sterkt anbefale deg å ikke dra. Jeg var på et sånt i sommer, totalt håpløse greier. Teoribiten var forsåvidt grei, men jeg hadde utrolig nytte av at jeg hadde studert boka grundig i en mnd før jeg dro. Jeg kunne stoffet før kurset begynte, så det ble mer repetisjon enn læring. For å si det sånn, flere på kurset strøk til teorien og fikk dermed et problem med tanke på oppkjøring.

 

Kjøredelen var derimot bare tøys. De eneste jeg kan "anbefale" dette til er til de som faktisk kan kjøre bil og bare trenger å gå gjennom de obligatoriske timene før oppkjøring (glatt, lang etc). For min del hadde jeg knapt kjørt noenting før jeg dro på kurset. Timene ble derfor stadig nyinnlæring, nytt stoff ca. annenhver time.

 

Hvor mye forståelse tror du at man får av sånt? Jeg har vært gjennom alt jeg skal, men hvor mye sitter du igjen med av kunnskap?

 

Etter endt kurs var det litt ventetid på oppkjøring, så jeg reiste hjem og bestilte heller oppkjøring der (intensivskolen lå et stykke unna hjemstedet mitt). Jeg tok kontakt med en kjørelærer hjemme for å holde ferdighetene litt ved like, men han var sjokkert over nivået mitt! Ytterligere ni kjøretimer trengte jeg, før jeg på ny bestilte oppkjøring og besto.

 

Altså. Ja, det er mulig å ta lappen på intensivmåten. Jeg begynte opplæring (fra helt grunnleggende, hvilken pedal gjør hva) i skiftet juni/juli og hadde førerkort i september.

 

Det betyr ikke at jeg anbefaler det til noen. Jeg føler meg generelt ganske usikker i trafikken, selv om det blir bedre for hver dag. Erfaring er nøkkelen på veien.

 

Avbestill hele intensiv-driten. Ta kontakt med en kjøreskole der du bor og gjør det skikkelig.

 

Jeg har øvelseskjørt i godt over 1 år, og tar tester og leser i øveslsesboken :) Jeg tar ikke kurset "på bar bakke" sånn som du gjorde, jeg gjør det for å få det unnagjort fort - av flere grunner! Jeg kommer til å ta teoriprøven på forhånd, da den er det jeg er mest urolig for. Sånn at jeg eventuelt ikke må utsette oppkjøring, men kan cruise gjennom. :) Jeg tror nok dette er rett for meg...

Lenke til kommentar

Et par spørsmål spm jeg lurer på :

 

Det er lov å kjøre forbi sporvogn både på høyre og venstre side. Men hva hvis sporvogn står på holdeplass?

 

Hva sliter mest på dekkene, for lite el for mye lufttrykk?

 

Hva er hensikten med å blinke med langlys? Varsle en fare?

 

takk på forhånd :)

Endret av dill_dall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...