Gå til innhold

Manipulering av pressefoto

Anbefalte innlegg

For en liten stund siden gikk serien FETE TYPER på TV2. I en episode skulle en fotograf fotografere Mira Craig. Bildet skulle vise et vellykket stage-dive, men de hadde ikke nok statister til å rekonstruere situasjonen på grunn av dårlig tid. De samlet sammen de folkene de hadde, og besluttet å gjøre det mørkt i kantene på PC, slik at det skulle se ut som om det var mange folk i lokalet.

Dette overrasket meg litt. Jeg trodde ikke at seriøse aviser drev med slik manipulering! Eller er det greit siden det ikke var en nyhetssak? Fotoet skulle sikkert brukes på Rampelyssidene eller hva de heter. Likevel kan jeg tenke meg at det stod fotobyline, og at det ikke ble nevnt at det var manipulert.

Er det manipulering? Likevel synes jeg ikke at det hører hjemme i en avis, selv om det er en av de to store tabloidene.

Er jeg fryktelig gammeldags? :hmm: Andre meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det gjør noe. Det kan jo diskuteres om bildet er manipulert eller ikke. Det er jo strengt tatt ikke lagt noe til bildet, eller forandret. Det de mørke kantene på bildet erstatter jo på en måte tomheten der.

De som ser bildet vil kanskje tro at det er mye folk rundt, men at det ikke synes på grunn av mørke kanter. Men så lenge det er et rent underholdningsbilde, ser jeg ikke at publikum blir lurt på noen måte som skader dem..

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...