Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vibrasjon i ratt ved hastighet over 180

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubalanse i hjulene, er et dekk litt dårlig balansert så kjenner

du ikke det før du når ganske store hastigheter som 180 feks,

hvilken hastighet vibrasjonen dukker opp i kommer ann på

hvor ubalanser hjule(ene) er, et dekk må være ganske dårlig

balansert før du merker noe i normale hastigheter.

Lenke til kommentar

Av egen erfaring, så skal det ikke mye til før du merker litt dårlig balangsering..

Når jeg jobba i dekksjappe tidligere så hendte det folk kom innom som ikke skjønte hvorfor det rista i bilen, kunne sjekke hjulene og det var 10g for lite på et hjul, satte på det å prøvde en tur, da var det fint :) (skjedde flere ganger)

En annen ting er om det ligger vann inne i dekket, noe som ikke nødvendigvis merkes før du får det på bilen :)

Lenke til kommentar

Og postkasse for fartsbøter...

Ubalanse er nok årsaken. Vibrasjoner inntreffer normalt ved bestemte hastigheter og kan forsvinne når du kommer opp i høyere hastighet. Som nevnt over skal det svært lite til (eksempelet med avbalanseringsloddet). Årsaken kan også ligge i is som har satt seg fast på felgen (ikke helt uvanlig på denne årstiden).

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Og postkasse for fartsbøter...

Ubalanse er nok årsaken. Vibrasjoner inntreffer normalt ved bestemte hastigheter og kan forsvinne når du kommer opp i høyere hastighet. Som nevnt over skal det svært lite til (eksempelet med avbalanseringsloddet). Årsaken kan også ligge i is som har satt seg fast på felgen (ikke helt uvanlig på denne årstiden).

5763705[/snapback]

Dette kan også være Caster/kpi, symptomene stemmer ganske bra overens... vist du kjører f.eks i 60-80 så rister det ikke i det hele tatt, men øker du farten til 100-120 så begynner det, så slutter det, så begynner det osv!

Lenke til kommentar

Kan hende det er der noe i bilen får resonans ( at ting svinger i en bestemt frekvens elns, tror noen foreslo det tidligere) også har jeg hørt at vinterdekk solgt i Norge ikke er laget for hastigheter over 150 km/h. Det kan være noe der. Men opplevde ikke noe lignende i 170 med min Astra..

Lenke til kommentar
Kan hende det er der noe i bilen får resonans ( at ting svinger i en bestemt frekvens elns, tror noen foreslo det tidligere) også har jeg hørt at vinterdekk solgt i Norge ikke er laget for hastigheter over 150 km/h. Det kan være noe der. Men opplevde ikke noe lignende i 170 med min Astra..

5827086[/snapback]

Joda, du får vinterdekk som er laget for opptil 300km/t i norge, men det blir ikke solgt masse av det :)

Som du sier merkes resonans til tider godt i bil, men oftest kun som "brumling" i bilen..

Lenke til kommentar

Ikke noe problem det Anette :)

Det med vinterdekk stemmer bra, både på grunn av piggene i piggdekk, og myk gummi i piggfrie vinterdekk.

Edit: Kult å se at det er noen jenter som også har rota seg inn på "bildelen" av forumet :)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...