Gå til innhold

Legge på seg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trust me, it does not work. :)

5860484[/snapback]

Joa, fungerer. Problemet er bare det som mange ser på som å spise "sinnsykt mye" egentlig ikke er så mye det ser ut som. Er det noe jeg kan se er det bulking (bevisst vektøkning). Trener selv aktivt, og en stor del av treninga er å kontrollere vekta.

Et godt råd. Hvis du ikke går opp i vekt så 1. spis hver andre time 2. Ha alltid dressing (laget av rapsolje) til maten 3. ha 5ss rapsolje i shaken din.

For å legge på seg trengs et balansert forhold mellom fett, karbohydrater og proteiner. F.eks se på 30-40% av ditt daglige kcal-inntak skal være sunne fettoljer.

Andre ting du kan sjekke er diverse intoleranser som f.eks laktoseintoleranse mv.

Har postet kostholdet mitt under en normal dag i treningstråden. Holder du deg til det bør du gå opp. Spiser dog en del mer på bulk enn det kostholdet som dere syntes var "sinnsykt mye"

Ta en titt her: http://www.treningsforum.no/article/articl...rduikkeoppivekt

Lenke til kommentar
Veier bein i kroppen mye? For jeg er 190 og 64 kilo, men jeg ser ikke undervektig ut. Har tynne bein.

5892053[/snapback]

Hehe. Høres nesten ut som meg. er 190 og veier 70 kilo. Veide 64 for 5 mnd siden. :)
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Til dere som tror at det å være syltynn er bare fint og vi burde vært glade for at vi ikke er feite:

Dere aner ikke hvordan det kan være for enkelte av oss som er undervektige.. Jeg synes foresten den BMI skalaen er beregnt for klesmodeller. Jeg har store problemer pga at jeg er såpass tynn.. Er 184 og veier 64 kg. Jeg kan nesten ta rundt ribbeina mine med fingrene. Jeg har veldig ofte vondt i muskler og ledd og i ryggen. Det gjør forferdelig vondt å ligge i badekaret og på hardt gulv. Jeg har utrolig dårlig selvtillit pga hvor tynn jeg ser ut og hvor svak jeg er.

Det er ikke lett å være for tynn!

Jeg har prøvd mange ganger å gå opp i vekt, en gang veide jeg vel ca 71 kg , jeg hadde all tid i verden til å trene og spise. jeg gikk til og med til en naturlege som hjalp meg å ta riktig næringsstoffer. Men man kan ikke spise hver 2 time når man faktisk har en jobb å gå til. En annen ting, sitter jeg stille hele dagen og spiser masse fet mat så legger jeg fortsatt ikke på meg. Det går rett gjennom.

Det føles ut som det er en "skjærebrenner" som ligger i magen min og brenner bort all maten på et blunk, og resten går ut via en stor rap..

Jeg ville heller hatt litt ekstra flesk en å se ut som jeg gjør nå.. føler meg som et kadaver.

En ting til; jeg har ikke hørt om noen jenter som foretrekker en spinkel gutt.. En gutt skal liksom være litt barsk og kunne beskytte..

Tygg litt på dette..

Lenke til kommentar

Har dere prøvd å regne ut deres daglige kaloriinntak? For at dere skal kunne gå opp i vekt må dere innta mer kalorier enn kroppen forbrenner. Jeg har også en vannvittig forbrenning, men jeg prøver å spise 3500 kcal dagen og kombinert med trening legger jeg sakte men sikkert på meg. Høsten 2007 veide jeg rundt 73 kg, og nå veier jeg 76 kg. Jeg har gått opp 3 kg, uten at fettprosenten har steget noe særlig (er like definert som før)

Edit: Ectomorph kroppstype er ingen unnskyldning for å ikke legge på seg.

http://www.bodybuildingpro.com/ectomorphtraining.html

Hvis Arnold var ectomorph og klarte å vinne Mr. Olympia mange ganger, må vel dere også klare å legge på dere noen kilo?

Endret av contaminated
Lenke til kommentar

Ditt eksempel er litt spesielt. Ser mange gode råd i tråden, mitt er den dårligste av de alle.

De som er tynne får råd om:

- Å trene, for da får de muskler. Muskler veier mer enn fett, muskler ser bedre ut enn fett.

- Å spise oftere. Dette fører til at forbrenninga øker, så man må spise enda mer.

- Å spise sunnere. Ikke spør meg hvorfor, hvis man skal legge på seg. Å spise sunt er jo alltids bra, men...

-- Å spise mer proteiner. Går under å trene mer og å spise mer. Proteiner er kroppens byggesteiner og blabla, så dette vil hjelpe personen til å bli tynnere, ikke feitere.

Mine forslag er:

Hvorfor er de feite feite?

De trener ikke.

De spiser for mye fett, godteri og snacks.

De stresser for mye. Tenker for mye på jobb og å bli slankere.

De spiser uregelmessig.

Det er sikkert mange flere grunner enn dette.

Så rådet mitt er: Slutt å spis! :)

Spis en gang om dagen, ødelegg den knallgode forbrenninga du allerede har :)

Takk, det var dagens frustrasjon. Det var virkelig godt å få det ut :)

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis ingen peiling på hva du snakker om. Kroppstypen er bestemt av genetikk.

Mer linker til hvordan kostholdet til en ectomorph bør være:

http://www.t-nation.com/article/diet_and_n..._part_1&cr=

http://www.t-nation.com/article/diet_and_n..._part_2&cr=

Veldig intressante artikler!

Verdt tida det tok å lese gjennom!

Sinssykt hvor høyt kcal forbruk man har hvis man er litt over snittet aktiv!

Lenke til kommentar
Husk på at han som har skrevet artikkelen veier 91 kg, noe som er en del mer enn det gjennomsnittet veier.

Regna ut for min egen del også, ble fortsatt rimelig høyt....

F.eks. 88kg kroppsvekt, regner 20% kroppsfett (aner ikke reelle tallet, men la oss si det), og relativt stillesittende arbeid.

(88*0,8*22+500)*1,6=3278 -> altså 3278kcal

Det er bare det jeg bruker på å leve å fungere i hverdagen. I tillegg kommer all trening. Personlig trener jeg et eller annet hver eneste dag, så regner med at jeg kanskje må ha 4000kcal+ for å øke i vekt. Det er en god del mer enn det jeg hadde trodd, og kan forklare en god del ;)

Lenke til kommentar

Hyrlen skrev:

Forskjellen mellom tynn og kraftig benbygning er på max 500g. Så har ikke mye og si.

Hva kommer da den ekstra vekten til enkelte normale folk på 90kg uten noe særlig med muskelmasse? Som ikke i nærheten ser ut som om de veier så mye..

Endret av cyklevje
Lenke til kommentar

Jeg er 15 år og ganske tynn. Betyr det at jeg er en ectomorph? Eller er det en sykdom?

I såfall, er det en bestemt livsstil som kan gjøre deg til en mesomorph?

Folk sier også at som ung er det lett å være veldig tynn, for å så bli en kraftig kar som 18 åring.

Lenke til kommentar
Hyrlen skrev:

Forskjellen mellom tynn og kraftig benbygning er på max 500g. Så har ikke mye og si.

Hva kommer da den ekstra vekten til enkelte normale folk på 90kg uten noe særlig med muskelmasse? Som ikke i nærheten ser ut som om de veier så mye..

Siden vekten på skjelettet varierer innenfor 500g, sier det seg vel selv hvor den andre vekta kommer fra, eller må du ha det med t-skje? :p

Lenke til kommentar

Trening og godt kosthold, som mange andre har påpeikt.

Sjølv har eg svært rask forbrenning, og har slitt med å legge på meg ei stund. Er om lag 194cm høg, og starta på rundt 75kg. No ligg eg på rundt 83kg - det etter eg byrja å trene meir eller mindre regelmessig og ete bra i forbindelse med det. Merkar det i form av litt volum og, i stor grad muskelmasse, men og ein smule meir fett på kroppen. Ser i alle fall ikkje like skinny ut som før, på langt nær.

Så - tren litt av det du kan med eiga kroppsvekt, evt. vurder å gå til innkjøp av litt vekter. Med litt disiplin og greit kosthold så vil du nok legge på deg etter kvart :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...