Gå til innhold

Hvordan overføre VHS-film til PC`en...?

Anbefalte innlegg

Jeg har noen opptak som er filmet med eget kamera som er spilt inn på VHS-kasetter. Disse begynner å trekke på årene og i tillegg slites båndet ved at jeg av og til spiller dem av. Jeg skulle gjerne kopiert filmene, helst over på PC`en for å kunne bevare dem. Noen som kan gi meg noen råd eller forslag om hvordan dette kan gjøres? Jeg trenger vel en kabel, men hvilken? Og hva med programvare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har noen opptak som er filmet med eget kamera som er spilt inn på VHS-kasetter. Disse begynner å trekke på årene og i tillegg slites båndet ved at jeg av og til spiller dem av. Jeg skulle gjerne kopiert filmene, helst over på PC`en for å kunne bevare dem. Noen som kan gi meg noen råd eller forslag om hvordan dette kan gjøres? Jeg trenger vel en kabel, men hvilken? Og hva med programvare?

5759845[/snapback]

Du kan gjøre det med et TV-kort og en kompositt-kabel, eller med å kjøpe en kombinért DVD-brenner(til "stuebruk") og VHS-spiller.
Lenke til kommentar

Hmm, jeg fryktet at jeg måtte punge ut med litt penger ja...det må vel bli et TV-kort over 600,- spenn tenker jeg...

EDIT: Greit, nå har jeg vært hos komplett og sett på TV-kort. Det var ikke mange å velge mellom ettersom jeg helst bør kjøpe et som støtter DVB-T signaler (bakkenettet er vel like rundt hjørnet) og kompositt video inngang. Men dette fører til et nytt problem. Jeg leste i en kommentar angående et TV-kort der en person advarer mot at driverene kommer i konflikt med nforce4 SLI brikkestettet, og det er jo nettopp dette jeg har. Gjelder det alle TV-kort?

Noen som har erfaringer med TV-kort?

Endret av BrickTop
Lenke til kommentar
Har forresten funnet to alternativer...

Det dyreste, men da kommer det nok til nytte senere

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311089

Grei pris, men kan vel kastes når det digitale bakkenettet kommer

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121297

5760683[/snapback]

Vil anbefale deg å vente med DVB-T kort. Kjøp noe billig one isteden. De kortene som er ute idag er laget for MPEG-2, mens det ikke er avgjordt hva som skal gå i bakkenettet. Antagelig blir det MPEG-4. De billigste kortene lar CPU dekode signalet, noe som vil gjøre det mulig å også takle MPEG-4. Problemet blir å få tak i software som gjør dette, og å få til dekryptering dersom bakkenettet blir kryptert, noe jeg er relativt sikker på at det blir.

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...