Gå til innhold

avis-design program

adg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vært borti Quark Express (tror det er sånn man skriver det) for å lage magasinger og slikt. Bør vel duge til aviser også. Programmet koster vel også deretter siden det er beregnet på det proffe markedet (tipper rundt 20-40000kr). Mulig også at det bare eksisterer for Mac, men det vet jeg ikke så veldig mye om.

Telcontar

Lenke til kommentar

Det desidert beste programmet heter Quark Xpress, og finnes både for PC og Mac, men dette koster rundt 18000,-. InDesign er et bra alternativ fra Adobe, og koster fra 4-9000 avhengig av pakkeløsning.

Om du skal bruke dette mot trykkeri, vil jeg IKKE anbefale at du bruker programmer som Publisher, Word eller Pagemaker.

Arcade

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-24 08:31, skrev arcade:

Det desidert beste programmet heter Quark Xpress'

OK, bare så det er sagt, dette er annenhånds opplysninger, fra en løst bekjent som har skiftet fra Quark til indesign, men i allefall:

indesign er på mange måter bedre en Quark. Quarks styrke ligger i at det har vært brukt i veldig mange år og at det er det programmet med best støtte forskjellige profesjonelle skriver/trykkeriløsninger.

Indesign har et mer intuitivt brukergrensesnitt, hvis du da ikke allerede KAN Quark, og flere "raske" løsninger for nybegynnere. Det er per dags dato INGENTING du kan gjøre med Quark du ikke kan gjøre med Indesign når det gjelder å sette opp sider.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-23 21:16, skrev adg:

Hei!

Holder på å lage avis, har mye stoff men mangler et program så jeg kan få en stilig forside osv....

Noen som har no'n tips til programmer?

på forhånd takk! :]

Bruk adobe sin ilustrator broren min bruker den for å lage aviser prof. Han bukte quark men finner ilustrator mye bedre

Lenke til kommentar

Quark og Illustrator er to vidt forskjellige programmer.

QuarkXPress og Indesign er de programmene som brukes mest innenfor bransjen. QuarkXPress har vært standaren gjennom lang tid og har fått masse av extentions som gjør at du har veldig mange muligheter.

Adobe hadde før PageMaker som var et tragisk dårlig program, men de har nå kommet med Indesign 2 som er en veldig bra utfordrer til Quark.

Indesign kan gjøre alt Quark kan gjøre (uten extentions) plus mye mere.

Indesign er produsert av Adobe så du vil med en gang kjenne deg igjen. Quark derimot vil kjennes litt gammeldags og utslitt. Quark kommer med ny versjon i januar/februar så da kan det jo hende saker forandrer seg.

Man har ikke transparecy i Quark, men man har det i Indesign.

Gå for Indesign, du blir nok mest fornøyd da!

Begge programmer finnes forresten til både PC og Mac.

Lenke til kommentar

Bruker både Quark, inDesign, Photoshop og Illustrator daglig, og vil anbefale inDesign (selv om dette er programmet som jeg har brukt minst av de overnevnte). Grunnen er som andre her også har nevnt:

- billigere i innkjøp enn Quark

- flere og bedre typografiske funksjoner enn Quark

- mer intuitivt grensesnitt enn Quark

- bedre kommunikasjon med andre Adobe programmer, som Photoshop, Illustator og Acrobat.

Vil i utgangspunktet ikke anbefale å bruke Illustrator eller Photoshop til ombrekking, fordi Illustrator er hovedsaklig et vektor-program, fint til logoer, illustrasjoner, kart osv. Photoshop på sin side er mest beregnet for billedbehandling. Ikke for det; hvis det bare er snakk om å lage en forside kan du gjøre fine ting med disse programmene også, men hvis det er snakk om ombrekking av en hel avis ville jeg brukt inDesign, evt. Quark som andrevalg.

Om man skal bruke proffe eller semiproffe løsninger avhenger mest av hvilken produksjonsprosess som skal brukes etter at utformingen er ferdig. Skal du bare printe ut på en tilknyttet printer, kan du sikkert bruke Pagemaker/Publisher, men hvis dette skal sendes ut eksternt for produksjon bør du basere deg på å kunne levere materiellet som en pdf-fil. PDF er et format som de fleste kan motta uten at noe uforutsett skjer med filene. InDesign egner seg i så måte ypperlig for å eksportere til pdf-format. (PDF er Acrobat-fil som jo også er Adobe programvare).

Lykke til med avisen :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...