Gå til innhold

Nyheter på TV2. ''Duppeditt'' som sprengte.

Anbefalte innlegg

Hei.

Så dere på TV2 Nyhetene i går?

Uansett, for dere som så på og ikke så på på:

Det var en gutt som spiller til vanlig foran sin PC. Isteden for å bruke desktop-høytalere, så brukte han headsett. Etter og ha spilt litt så hadde venstre høyttaler sprengt, han hadde da blitt halvveis døv i venstre øre.

Gutten hadde meldt i fra om dette, og eksperter mente at man skulle holde seg lang unna slike produkter. I januar hadde noe liknende skjedd med ei liten jente, hun hørte på Mp3 spilleren sin (en MuVo) mens hun sto foran TV'en. Headsette hennes sprengte det også. Hun ble halvveis døv i begge ører.

Det første som slo meg da, var at gutten garantert hadde fått et mandags produkt. Av personlig erfaring har ingenting liknende skjedd med meg. Kun Gud vet hvor mange timer jeg har brukt Mp3-spilleren min med headsett på i bussen, på flyplass og i bil.

Sitter også med headsett noen ganger om natten når jeg skal spille BF:2 for å ikke forstyrre de som sover.

Hva syns dere om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om det er tilfeldig at dette har hendt 3 ganger i det siste.

2 jenter opplevd høgt smell som følge av å bruke mp3-spelar og være i kontakt med henholdsvis ein TV og fleecegensar og nå han her, der det faktisk gjekk i stykker.

Er dette noko ein teoretisk sett bør være redd for? Statisk elektrisitet og mp3-spelar er visst ikkje heilt heldig, men kvifor skjer det, er det forskjell på kva utstyr du brukar og kvifor?

Kan ikkje påstå at eg har tatt særleg hensyn til dette, men eg har ikkje noko behov for å bli døv som følge av ein øyreplugg.

Lenke til kommentar

I det ene tilfellet var det vel via statisk elektrisitet? De gjorde målinger på tv senere, der de berørte et fjernsynsapparat menst de hørte på mp3-spilleren med et apparat, og registrerte smell/svært høye verdier.

Kanskje det kan være en feil i pc'n, som fører til at en kraftig strøm går ut i hodetelefonene? Skal vel litt til for at en slik liten høyttaler eksploderer?

Lenke til kommentar

Noe lignende kan vel sies å ha skjedd med meg. Jeg prøvde å plugge jack-pluggen inn i det passende hullet på fremsiden av kabinettet mitt. Jacken er koblet til en forsterker i den andre enden... Iallefall, det kom et høyt SPRAK i høyttalerne, samtidig som pc-en slo seg av ganske så brått. Hadde jeg hatt øretelefoner på, uten volumkontroll, hadde nok spraket kunne ha døvet meg.

Edit: Glemte jo å nevne det viktigste poenget. Dette skjedde når jack-kabelen touchet borti USB-inngangen.

Endret av _oDIn_
Lenke til kommentar

det var endel kvalifisert gjetting om det med MP3spilleren så vidt jeg husker. noe med syntetiske klær og oppbygging av statisk el. mine sennheiser HD hodetelefoner døde når jeg rørte på minijackpluggen etter å ha tatt av meg en fleecegenser.. det var min egen feil, håret, det som er igjen, sto rett til værs på hodet. så jeg vil ikke gå helt bort fra den tanken.. (skal sjekke neste gang med ett "peak-hold" Fluke multimeter hvor høy utladningen er)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...