Gå til innhold

Finner ikke harddisk nr 3 av 4

Anbefalte innlegg

Jeg hadde fire harddsiker i maskinen. På IDE 1 hadde jeg en 120 GB hd, på IDE 2 Hadde jeg en 200 GB hd. Så hadde jeg en kontroller hvor jeg hadde en hd på 300 GB og en på 120 GB.

Så ble hoveddisken på IDE 1 ødelagt og jeg kjøpte en ny på 300 GB.

Når jeg nå starter så finner ikke maskinen hardisken på controllerkortet (IDE1 120 GB). NB jeg har ikke forandret på noe der, IDE kablene står der de stod.

Noen ideer på hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde fire harddsiker i maskinen. På IDE 1 hadde jeg en 120 GB hd, på IDE 2 Hadde jeg en 200 GB hd. Så hadde jeg en kontroller hvor jeg hadde en hd på 300 GB og en på 120 GB.

Når jeg nå starter så finner ikke maskinen hardisken på controllerkortet (IDE1 120 GB). NB jeg har ikke forandret på noe der, IDE kablene står der de stod.

5758740[/snapback]

sjekka jumperne?

Lenke til kommentar

5758740[/snapback]

Har du sjekket har jumperene er satt slik at du har en master og en slave på samme kabel? Master ytterst (svart kontakt) og Slave innerst (grå kontakt)

Edit: JediMindTriks var raskest :hrm:

Endret av tomahg
Lenke til kommentar

5758740[/snapback]

Har du sjekket har jumperene er satt slik at du har en master og en slave på samme kabel? Master ytterst (svart kontakt) og Slave innerst (grå kontakt)

Edit: JediMindTriks var raskest :hrm:

5758795[/snapback]

du har vel aldrig hørt om en liten ting kalt The force?

j/k :)

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke hadde gjort noen forandringer på de to hd'ne som sto på controllerkortet så ville det ikke vært naturlig at det har noe med jumperene å gjøre.

Jeg har de to andre hd'ne på ide 1 kabelen, og en DVD brenner og en Cd brenner på den andre. Forsøkte og koble av HD 2 på IDE 1 kabelen og kjøre harddisken som stod på IDE1 på kontrollerkortet der men den dukket heller ikke opp der.

Det er rett og slett ikke mulig og finne akurat denne hd'n. Resten dukker opp.

Byttet jumper på den manglende hd'n fra master til master med slave og samme resultat.

Tilfeldigvis var det den hd'n som jeg kjørte alle bilder og annen informasjon fra den ødelagte Hd's, så jeg må få den opp på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

PSII.

Når jeg klikker egenskaper på drive C så får jeg opp en liste på alle harddiskene inkludert den som mangler. Når jeg dobbelklikker så kommer det opp en meny og jeg kan ble til et ark som heter volumer. Når jeg klikker på fyll ut så dukker det opp harddiskstørellsen på den aktuelle harddisken.

På den manglende disken så dukker det opp 0.

Den virket jo helt fint før jeg byttet den defekte disken.

Lenke til kommentar

Siden du mest sannsynlig benytter 80-konektor kabler viøl jeg foreslå at alle harddiskene settes opp med Cable Select (dermed vil master være ytterst på kabelen). Min erfaring er at dett gir minst problemer.

Har du reinstallert operativsystemt etter harddiskbyttet? Store harddisker krever minst SP1 ellr SP2 for å kunne håndteres. Dette har du sikkert tatt hensyn til.

Lenke til kommentar
Siden du mest sannsynlig benytter 80-konektor kabler viøl jeg foreslå at alle harddiskene settes opp med Cable Select (dermed vil master være ytterst på kabelen). Min erfaring er at dett gir minst problemer.

5760046[/snapback]

Skal forsøke dette i morgen. Er lei nå :)

Har du reinstallert operativsystemt etter harddiskbyttet? Store harddisker krever minst SP1 ellr SP2 for å kunne håndteres. Dette har du sikkert tatt hensyn til.

Har instalert WinXP Pro med SP2. Den disken som ikke virker er den minste på 120 GB. De to på 300 og den på 200 virker fint.

Skal få tak i PQ magic og se om den kan få frem hardsiken fra hvoren den har gjemt seg.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har samme feil som deg, NERV.

Jeg fikk problemer med OS og måtte til slutt Ghost'e maskina, og kjøpte meg en ny HD for å redde ut ting før Ghost. Ble en S-ATA på 300Gig på PCI kort da mine to andre S-ATA kontakter var opptatt. I tillegg til 3 S-ATA disker hadde jeg også 2 stk ATA disker. Nå er den ene borte. Alt var der i begynnelsen etter Ghost'en, men så forsvant den etter en liten overopphetning... Jeg trodde den hadde tatt kvelden og orket ikke bry meg, men så fikk jeg plutselig en feilmelding hvor det stod at registeret var fult og flere forespørsler om lagringsmediaer ville bli ignorert (eller noe i den duren).

Sjekket i datamaskinbehandling og fikk se at disken faktisk lå der, men at den ikke ville innstaleres. Den vises også i bios og post.

Noen som vet hvor mange gig xp kan ta før den ikke orker mer? Med mitt oppsett nå er jeg oppe i nesten 800Gb, men mangler jo 189 til... Er det en max-grense i registeret for antall HD og HD-plass?

Er ikke meninga å stjele tråden din, men tror som sagt vi har noe av det samme problemet NERV...

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har samme feil som deg, NERV.

Jeg fikk problemer med OS og måtte til slutt Ghost'e maskina, og kjøpte meg en ny HD for å redde ut ting før Ghost. Ble en S-ATA på 300Gig på PCI kort da mine to andre S-ATA kontakter var opptatt. I tillegg til 3 S-ATA disker hadde jeg også 2 stk ATA disker. Nå er den ene borte. Alt var der i begynnelsen etter Ghost'en, men så forsvant den etter en liten overopphetning... Jeg trodde den hadde tatt kvelden og orket ikke bry meg, men så fikk jeg plutselig en feilmelding hvor det stod at registeret var fult og flere forespørsler om lagringsmediaer ville bli ignorert (eller noe i den duren).

Sjekket i datamaskinbehandling og fikk se at disken faktisk lå der, men at den ikke ville innstaleres. Den vises også i bios og post.

Noen som vet hvor mange gig xp kan ta før den ikke orker mer? Med mitt oppsett nå er jeg oppe i nesten 800Gb, men mangler jo 189 til... Er det en max-grense i registeret for antall HD og HD-plass?

Er ikke meninga å stjele tråden din, men tror som sagt vi har noe av det samme problemet NERV...

5764184[/snapback]

Jeg har funnet ut av problemet.

1. Here is another recepie for windows XP (checked!)

START

control panel

performance and maintenance

administrative tools

computer management

storage

disk management

right click on the unreadable dynamic disk you have

select Import foreign disk

Enjoy

Was that simple or what ?

This post is for those who have similar problem

Dette gjorde at jeg kom inn på HD'n og fikk kopiert ut dataene jeg ville ha.

2. How to Convert a Dynamic Disk to a Basic Disk

To change a dynamic disk back to a basic disk:

1. Back up all the data on all the volumes on the disk you want to convert to a basic disk.

2. Log on as Administrator or as a member of the Administrators group.

3. Click Start, and then click Control Panel.

4. Click Performance and Maintenance, click Administrative Tools, and then double-click Computer Management.

5. In the left pane, click Disk Management.

6. Right-click a volume on the dynamic disk that you want to change to a basic disk, and then click Delete Volume.

7. Click Yes when you are prompted to delete the volume.

8. Repeat steps 4 and 5 for each volume on the dynamic disk.

9. After you have deleted all the volumes on the dynamic disk, right-click the dynamic disk that you want to change to a basic disk, and then click Convert to Basic Disk.

NOTE:You must right-click the gray area that contains the disk title on the left side of the Details pane. For example, right-click Disk 1.

Dette gjorde at jeg fikk tilbake HD'n til den gode gamle.

Håper det løser seg for deg, og takk til alle som kom med forslag.

Lenke til kommentar

Funker ikke for meg, desverre.... Får ikke frem noen "Importer" funksjon ved høyreklikk. Hd'en vil heller ikke legges inn i system ved valg av ny partisjon, dette gjelder både uten, med og hurtig-formatering. Jeg tror det er noe seriøst krøll med kontrollerne mine, en dvd brenner jeg har hatt problemer med forandret bane bokstav etter at jeg flashet firmware på den, og den dukker ikke lengre opp i diskbehandling, så jeg får ikke satt banene tilbake til der de var. Det gjorde ikke akkurat godt for en del filer og programmer her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...