LiamH Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hei! Jeg har en kjenning som har en Ford Granada fra 1985 V6,2,3L som bruker hele 2,2 liter på mila. Noen han kjenner har nevnt at den kanskje ikke går på alle sylindrene, men den starter helt fint og går bra. Jeg skal se på denne bilen i neste uke og trenger noen tips for hva jeg skal se etter... Er det stor forskjell på en 6 og en 4 ventils-motor, når det kommer til tenningssystemet? Hva kan forårsake et slikt bensinforbruk? Hva bruker en slik motor på mila til vanlig? P.s: Det er skiftet luft-filter. Liam Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Gamle Ford V6 motorene har alltid vært tørste på bensin. Ved så høy forbruk er det på tide med en real service. Bytte alt av slite deler i tenning systemet, stille tenning og forgasser så hjelper det litt. Men noe økonomisk bil blir det ikke uansett. Ellers det greit og se etter rust, forstilling, bremser og andre ting akkurat som ved kjøp av hvilken som helst bruktbil. Mener også og huske att de modellene hadde en svakhet i bakaksel som ga en klakke lyd under akselerasjon og ned bremsing. Og som alltid er du ikke helt bilkyndig så få med deg noen som kan litt. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Gamle Ford V6 motorene har alltid vært tørste på bensin. Ved så høy forbruk er det på tide med en real service. Bytte alt av slite deler i tenning systemet, stille tenning og forgasser så hjelper det litt. Men noe økonomisk bil blir det ikke uansett. Ellers det greit og se etter rust, forstilling, bremser og andre ting akkurat som ved kjøp av hvilken som helst bruktbil. Mener også og huske att de modellene hadde en svakhet i bakaksel som ga en klakke lyd under akselerasjon og ned bremsing. Og som alltid er du ikke helt bilkyndig så få med deg noen som kan litt. 5758782[/snapback] Takk for svar! Har skrudd en del bil, men har stort sett bare skrudd på gammel Opel og Saab, så mitt erfaringsgrunnlag er rimelig tynt. Må derfor forhøre meg litt, slik at jeg er sikker på at ting blir gjort rett. Har ennå ikke sett bilen, bare pratet med eier over telefon. Kan lite om Ford, så jeg trenger bare noen tips fra noen som har peiling. Det jeg lurer mest på er forskjellen på tenningssystemet på en 6 sylinder og en 4 sylinder? Noe spesielt jeg burde se etter/vite eller er det samme opplegget bare med 2 sylinderer mer? Ser også i mitt første innlegg at det kan tyde på at jeg skal kjøpe denne bilen, men det skal jeg ikke. Skal bare se over den for se om jeg kan få ned bensin-forbruket. Lenke til kommentar
eab Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hvis eiern ikke har merka at noe er feil (bilen fusker eller går dårlig osv) er det jo bare å begynne en plass. Skru ut plugger, sjekk luftfilter, bensinfilter, rotor og fordelerlokk, kanskje prøve noen nye pluggledninger osv. Er det automat også eller? Dau 2.3 med automat er ikke akkurat det mest økonomiske å suse rundt med Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Hvis eiern ikke har merka at noe er feil (bilen fusker eller går dårlig osv) er det jo bare å begynne en plass. Skru ut plugger, sjekk luftfilter, bensinfilter, rotor og fordelerlokk, kanskje prøve noen nye pluggledninger osv. Er det automat også eller? Dau 2.3 med automat er ikke akkurat det mest økonomiske å suse rundt med 5759090[/snapback] Takk for respons! Vet ikke om det er automat... Tror ikke det, da jeg regner med at han hadde nevnt det når jeg snakket med han. Har tenkt å gå over de tingene du har nevnt, men jeg lurer fortsatt på det samme: Er det stor forskjell på en 6 og en 4 ventils-motor, når det kommer til tenningssystemet? Hva bruker omtrent en slik motor på mila til vanlig? Lenke til kommentar
kasin21 Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Skru løs chokespjeldene! dem kan sette seg og da bruker den mye bensin, samt bytt plugger osv... se tidligere svar Lenke til kommentar
BMP Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg hadde en 2,8 m/178HK en gang. Spør om den drakk! men digg var det i de tider! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Ikke noe unormalt at en såpass stor motor drikker bensin når den ikke går reint. At det er forgasser hjelper heller ikke på forbruket. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Du må nesten regne med et forbruk på literen på langkjøring og i overkant av 1,5 på snill bykjøring. Denne bilen er VELDIG følsom for kjørestil! Den bør kjøres på lite gasspådrag og trekkes bare litt opp på turtall før giring. Dog er det bedre å bruke litt turtall enn å ha full gass på 2krpm. (mye fordi den har en dobbelgasser, ikke registergasser) Det kan hende forgasseren er sliten eller har for høyt flotør-nivå. Dette vil gi for mye bensin, som først gir høyt forbruk, deretter dårlig ytelse. Du bør sjekke tomgangsblandinga. IKKE juster på denne først. Poenget er å finne ut om den drar ekstra bensin fra hoveddysene. Trolig er selve tomgangsblandinga justert ok, så om den får for mye bensin på tomgang, dyder det gjerne på høyt flotør-nivå. En annen rask sjekk er å starte motoren med luftfiltret av og høre på lyden i gasseren. Den skal høres gjevnt og fint, ikke med periodiske freselyder som om du drypper vann på ei kokeplate. Sistnevnte indikerer høyt flotørnivå og at det da drypper bensin fra hoveddysa. Freselyden er når bensindråpene passerer gasspjeldet. Justering av ventiler er en aldri så liten kunst på disse motorene. Det nytter ikke å bare justere til mål sånn uten videre, da VIL den tikke. Du må legge press på vipperen, mot støtstanga for å få fram all klaringen, slik at målingen blir reell. For stram justering vil kunne gi fusk. Tenningen trenger jeg vel ikke kommentere videre, den trenger neppe justering, mensjekk den gjerne og for all del ikke juster den for sein. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Takk for MASSE gode og utfyllende svar! Gått over motoren nå! Ingen freselyder fra forgasser og chocken regulerte perfekt. Pluggene, pluggledningene og rotoren derimot var det heller dårlig stelt med. Må nok skifte ut det meste på tenningssystemet... :!: Forresten... Er det stift på disse fordelerne? Liam Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er ikke sikker men det finner du ut ved å ta en titt under fordelerlokket. Sitter det en kontakt med en bakelittbit som går mot akslingen så er det stift på bilen, er det ingen kontakt der så er det elektronisk tenning. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Du skulle kanskje tenkt på drivstofforbuk før du kjøpte deg Granada da Gå for diesel Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Du skulle kanskje tenkt på drivstofforbuk før du kjøpte deg Granada da Gå for diesel 5794746[/snapback] Hehe... Igjen... det er ikke min bil! Perpyro: Takker for svar! Lenke til kommentar
dellorto2 Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Tenningssystemet på denne granadaen med motortype YYP på er : 82 TF - 12100 - KA/ LA mens på toliteren 4 syl (NEP) er det : 82HF - 12100 HA med fargekode rød/ grønn... dette vil i praksis si at det ikke er samme tenningssystem, men det er nok ikke store forskjellen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå