Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med VPN via banetele til telenor nett

Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på nå i jobbsammenheng å sette opp ett aldri så lite VPN mellom to forskjellige lokasjoner som tilhører firmaet jeg arbeider for, og jeg har ett aldri så lite problem her.

På den lokasjonen der jeg skal kople meg til er det Telenor ADSL, den nødvendige forwardingen av porter er satt opp, samt routing and remote access på serveren som skal ta imot vpn klientene.

Dette er testet og "prøvekjørt" via min maskin hjemme som også har Telenor adsl, jeg får koplet til tvert, og kan "surfe på lokalnettet"

Så kommer jeg fram til det som er problemet her, i Harstad har vi en lokal isp (som jeg tidligere har hatt personlig dårlig erfaring med, men det er ett annet kapittel).

Uansett, når jeg forsøker å kople meg til VPN serveren fra den linjen er det ett helt annet kapittel, jeg får Error 800: Unable to Establish Connection.

Så, etter en liten tracert på den ip'n jeg skal kople til så får jeg to usannsylig forskjellige ruter til målet.

Via telenor er det greit nok, jeg er en snartur i oslo -> spania osv, før jeg når målet, men med den linjen som går via banetele havner jeg med en tur i london -> new york -> palo alto -> san jose -> før jeg er en tur i spania og det hele koker ut i kål for å si det på godt norsk.

Nå har det lokale firmaet lovet meg at de skulle ta en prat med banetele angående dette, for routingen er jo rett og slett helt på bærtur ser det ut som.

Så om noen har tips til hva jeg kan forsøke å gjøre for å få dette til, tar jeg imot tips.

Edit : Litt feilretting

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I følge KB-artikkelen så kan det dreie seg om utdatert firmware på Cisco-router, vet du om det er en slik router i Harstad-enden?

5758764[/snapback]

Det er ikke noe slikt "på bruket" hos oss ihvertfall. Maskinen er tilkoplet en trådløs link, og det er satt fast adresse.

I følge ISP'en er det ikke noen brannmurer / NAT på den forbindelsen, men som sagt, de sier noe, men jeg er ikke helt sikker på hvor mye av det som er sant da.

Fikk tips hos duden jeg snakket med hos ISP'en om å endre MTU, noe jeg gjorde uten resultat.

Lenke til kommentar

Kjører VPN mot mange kunder via BaneTele sitt nett (lokal ISP i Gudbrandsdalen) og har aldri opplevd noe slikt. Dette er både inn og ut av BaneTele sitt nett, med både Telenor og Tele2 i andre ender. Spørs om ISP i Harstad må ta en liten gjennomgang sammen med deg her.

Lenke til kommentar

Jeg kan nå opplyse om at problemet er løst omsider.

Jeg hadde med min bærbare pc på jobb i dag, og den fikk koplet seg til tvert, akkurat som når jeg forsøkte det her hjemme i går kveld.

Så da fant jeg ut at jeg orket rett og slett ikke å knote mer med problemet, så jeg hentet en annen pc og satt på "problemkontoret", og jaggu fungerte det ikke da.

Så nå må jeg selv sitte med "problempc'n" å jobbe hver dag, men den trenger ikke forbindelse via vpn så det går helt greit.

Så summa summarum er det noe som ikke er helt ok på den ene pc'n på jobben. I grunn er det litt merkelig for det er OEM pc'er fra hattelco som ut fra hva jeg vet ikke har blitt knotet med av ukyndige hender.

Dette er jo noe jeg egentlig burde tenkt meg til da jeg har holdt på med datamaskiner i 13 år.... Er bare glad ikke bilene oppfører seg på samme måte... enda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...