Spenol Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Bortsett fra å være kyniske jævler så leier de også terrorister som brenner ned, vandaliserer og sprenger pelsfarmer/gårder/butikker i deres navn. Flott organisasjon meg i stumpen. På hvilken måte er dette negativt? Det hjelper ikke å be et menneske om å slutte med virksomhet som det tjener penger på, så hva er alternativet for de som ønsker å bekjempe dyreplageri? "Terrorisme" er bare høyresidens betegnelse på krigføring som er vanskelig å forsvare seg mot. Spør du meg bør de gå enda hardere til verks, og fysisk skade de verste torturistene, som f.eks. ansatte i Huntingdon Life Sciences, for disse barbarene fortjener langt mer enn å bli ilagt bøter, og siden rettsvesenet ikke straffer dem med annet enn bøter, må andre tiltak iverksettes. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Kjøtt er fortsatt en viktig del av menneskets kosthold. Uten kjøtt får man lett mangelsykdommer. 5810027[/snapback] Kan du legge frem dokumentasjon på dette uten å konsultere Google? Jeg har vært vegetarianer i 16-17 år, og kostholdet mitt er overhodet ikke balansert, men jeg har ikke inntrykk av at jeg har noen mangelsykdommer. Jeg ser og hører godt, har god luktesans og normal hår- og neglevekst. Jeg har dog vondt i ryggen ganske ofte, men jeg tviler sterkt på at ryggplagene vil forsvinne dersom jeg begynner å knaske på døde dyr. Eller hva tror du? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) Den tråden her har sklidd ut ganske kraftig etter min mening. Som LarsP påpekte, er ikke PETA helt klare i hodet de heller, men det forandrer ikke det faktum at dyr blir flådd levende, som er det denne tråden handler om. Personlig tar jeg avstand fra all pelsindustri som omhandler ekte pels, og jeg reagerer med avsky spesielt på ting som dette, der det er åpenbar dyremishandling i bildet. Jeg er langt fra noen vegetarianer, men jeg respekterer veldig de som er det. For meg er det viktig at dyrene har et bra liv så lenge de lever, og at de får en rask og smertefri død når de skal slaktes. Må bare nevne at jeg har vært veldig nære å ta en liten jente, som moren hadde kledd i en pels og slenge rundt halsen, foran moren, bare for å gjøre det klinkende klart hva jeg mener om saken. Dessverre(?) klarte jeg å slå det fra meg, og gikk videre. Endret 26. mars 2006 av Nazgul Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 (endret) I stedet for å sitte her og være krampaktig politisk korrekte, kan dere heller ofre denne teorien en tanke: Vi mennesker har gjennom overlegen intelligens gjort oss til herrer over jorden. Er det ikke da bare naturlig at vi gjør med den nøyaktig som det passer oss? 5760322[/snapback] Mener du at mennesker har rett til å flå dyr levende fordi vi er "herrer over jorden"? Jeg husker at psykopaten Ann Coulter sa noe lignende: "God gave us the earth. We have dominion over the plants, the animals, the trees. God said, 'Earth is yours. Take it. Rape it. It's yours". Hvilket politisk standpunkt en bruker på dette forumet har har INGENTING med denne debatten å gjøre, og det frarådes at du spekulerer i slikt videre på forumet - PRS sine regler for debatt er strenge, så hold deg seriøs og høflig ~Moderator Endret 27. mars 2006 av Alastor Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg finner det besynderlig at så mange flere reagerer når det er dyr i stedet for mennesker som blir utsatt for mishandling. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg finner det besynderlig at så mange flere reagerer når det er dyr i stedet for mennesker som blir utsatt for mishandling. 5817158[/snapback] Dyr har ikke samme evne til å tenke og forsvare seg som mennesker. Å gå på dyr er rett og slett feigt. Dyr kan heller ikke tenke, og forstår ikke hva som påfører smerten. Å forbinde smerten med noe, som mennesker som kan tenke rasjonelt kan gjøre, gjør den lettere å holde ut. Det er det samme med barn. Se hvor mange som reagerer når et barn blir mishandlet fremfor en voksen person. Behovet for å forsvare dyr og barn kan sammenlignes ettersom begge har behov for beskyttelse, og begge har redusert mulighet for å forsvare seg. Det er selvsagt like ille å gå på mennesker som dyr, men grunnen til at mange reagerer når det gjelder dyr, er at dyrene ikke selv kan ta avstand fra denne typen behandling. De er heller ikke beskyttet av de samme lovene, og det er det mange som ser sitt snitt til å utnytte. Vissheten om at den skyldige ikke blir straffet på en måte som ser rimelig ut i forhold til forbrytelsen, gjør også at mange skriker høyere enn om noen mishandler et menneske... og får den straffen de fortjener. Lenke til kommentar
Hubbert Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jaja, i det minste bruker dem da skinnet, det er det ikke alle som gjør NÅR DEM BRENNER KATTER LEVENDE PÅ GØY! Dette er FRYKTELIG, hvordan kan folk være så onde? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Jeg finner det besynderlig at så mange flere reagerer når det er dyr i stedet for mennesker som blir utsatt for mishandling. 5817158[/snapback] Dyr har ikke samme evne til å tenke og forsvare seg som mennesker. Å gå på dyr er rett og slett feigt. Dyr kan heller ikke tenke, og forstår ikke hva som påfører smerten. Å forbinde smerten med noe, som mennesker som kan tenke rasjonelt kan gjøre, gjør den lettere å holde ut. Det er det samme med barn. Se hvor mange som reagerer når et barn blir mishandlet fremfor en voksen person. Behovet for å forsvare dyr og barn kan sammenlignes ettersom begge har behov for beskyttelse, og begge har redusert mulighet for å forsvare seg. Det er selvsagt like ille å gå på mennesker som dyr, men grunnen til at mange reagerer når det gjelder dyr, er at dyrene ikke selv kan ta avstand fra denne typen behandling. De er heller ikke beskyttet av de samme lovene, og det er det mange som ser sitt snitt til å utnytte. Vissheten om at den skyldige ikke blir straffet på en måte som ser rimelig ut i forhold til forbrytelsen, gjør også at mange skriker høyere enn om noen mishandler et menneske... og får den straffen de fortjener. 5817376[/snapback] Veldig mye fornuftig, men det er en fundamental ting som gjør at jeg likevel stiller meg spørrende til hvorfor hylekoret kun viser seg når det er dyr involvert: "Dyr er mindre verdt enn mennesker" Jeg hadde gladelig utryddet en hel dyreart for å redde et menneske. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Tror det beste hadde vært om vi (mennesker) hadde utryddet oss selv. Vi har tross alt bare brakt elendighet med oss. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Tror det beste hadde vært om vi (mennesker) hadde utryddet oss selv. Vi har tross alt bare brakt elendighet med oss. 5818080[/snapback] Eller utryddet det som gjør at de flår dyra levende for å tjene penger... (kapitalisme ) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg hadde gladelig utryddet en hel dyreart for å redde et menneske.5818069[/snapback] Kunne ikke ha vært mer uenig og vil kalle din uttalelse som det rene vanvidd. Økosystemer er ofte veldig skjøre, det å utrydde en art er langt fra slutten av en handlingskjede. Virkningene, som vi ofte ikke kan forutsi, kan være katastrofale for andre organismene i dette økosystemet. Lenke til kommentar
Hubbert Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Kunne ikke ha vært mer uenig og vil kalle din uttalelse som det rene vanvidd. Økosystemer er ofte veldig skjøre, det å utrydde en art er langt fra slutten av en handlingskjede. Virkningene, som vi ofte ikke kan forutsi, kan være katastrofale for andre organismene i dette økosystemet. 5819907[/snapback] En muligens relevant, dog kanskje ikke betimelig, betraktning fra modellmakt her. Det må taes i betraktning at i de siste 10.000 år har mennesket formet biotoper til sitt eget behag, med noen hundretusenvis av arters utryddning som resultat. Forøvrig en interessant problemstilling, dog kanskje ikke en kritisk en. Når det er sagt, griser sies å være både smartere og mer hengivne enn bikkjer, men vi reagerer med avsky på dem som eter kjøtere og gafler i oss svinekjøtt med god samvittighet. Lenke til kommentar
Paull Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Dyr kan heller ikke tenke, og forstår ikke hva som påfører smerten. Å forbinde smerten med noe, som mennesker som kan tenke rasjonelt kan gjøre, gjør den lettere å holde ut. 5817376[/snapback] Den uttalelsen var nå kanskje litt i drøyeste laget.. Dyr skjønner jo konsekvenser! Hvordan ellers skulle katten fatte at når kjøleskapet åpnes er det mat å få? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Veldig mye fornuftig, men det er en fundamental ting som gjør at jeg likevel stiller meg spørrende til hvorfor hylekoret kun viser seg når det er dyr involvert Gjør det? Jeg synes overgrep mot mennesker diskuteres hele tiden, jeg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Dyr kan heller ikke tenke, og forstår ikke hva som påfører smerten. Å forbinde smerten med noe, som mennesker som kan tenke rasjonelt kan gjøre, gjør den lettere å holde ut. 5817376[/snapback] Den uttalelsen var nå kanskje litt i drøyeste laget.. Dyr skjønner jo konsekvenser! Hvordan ellers skulle katten fatte at når kjøleskapet åpnes er det mat å få? 5821766[/snapback] Den lærer seg til det. Den lærer seg ikke til at det er vondt å bli hengt, eller mishandlet. Den skjønner ikke hvorfor det gjør vondt, og skjønner ikke hvorfor det skal gjøre vondt. Vet ikke hvorfor noen/noe vil gjøre den vondt. Et dyr mangler rasjonelle tanker i meget stor grad sammenlignet med mennesker, og er forvirret og stresset i tillegg til smertene, noe som forsterker redselen. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Veldig mye fornuftig, men det er en fundamental ting som gjør at jeg likevel stiller meg spørrende til hvorfor hylekoret kun viser seg når det er dyr involvert Gjør det? Jeg synes overgrep mot mennesker diskuteres hele tiden, jeg. 5821968[/snapback] Det er sjeldent man finner kommentarer som inneholder "Fy faen, de skal jeg drepe" og lignende i saker hvor det er snakk om mennesker. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Veldig mye fornuftig, men det er en fundamental ting som gjør at jeg likevel stiller meg spørrende til hvorfor hylekoret kun viser seg når det er dyr involvert Gjør det? Jeg synes overgrep mot mennesker diskuteres hele tiden, jeg. 5821968[/snapback] Det er sjeldent man finner kommentarer som inneholder "Fy faen, de skal jeg drepe" og lignende i saker hvor det er snakk om mennesker. 5822587[/snapback] Jeg har forklart lenger opp i tråden hvorfor det er slik. Les det en gang til om du ikke fikk det med deg. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Veldig mye fornuftig, men det er en fundamental ting som gjør at jeg likevel stiller meg spørrende til hvorfor hylekoret kun viser seg når det er dyr involvert Gjør det? Jeg synes overgrep mot mennesker diskuteres hele tiden, jeg. 5821968[/snapback] Det er sjeldent man finner kommentarer som inneholder "Fy faen, de skal jeg drepe" og lignende i saker hvor det er snakk om mennesker. 5822587[/snapback] Jeg har forklart lenger opp i tråden hvorfor det er slik. Les det en gang til om du ikke fikk det med deg. 5822799[/snapback] Det er fremdeles latterlig. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Veldig mye fornuftig, men det er en fundamental ting som gjør at jeg likevel stiller meg spørrende til hvorfor hylekoret kun viser seg når det er dyr involvert Gjør det? Jeg synes overgrep mot mennesker diskuteres hele tiden, jeg. 5821968[/snapback] Det er sjeldent man finner kommentarer som inneholder "Fy faen, de skal jeg drepe" og lignende i saker hvor det er snakk om mennesker. 5822587[/snapback] Det er det samme med dyr også, det. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Dyr kan heller ikke tenke, og forstår ikke hva som påfører smerten. Å forbinde smerten med noe, som mennesker som kan tenke rasjonelt kan gjøre, gjør den lettere å holde ut. 5817376[/snapback] Den uttalelsen var nå kanskje litt i drøyeste laget.. Dyr skjønner jo konsekvenser! Hvordan ellers skulle katten fatte at når kjøleskapet åpnes er det mat å få? 5821766[/snapback] Den lærer seg til det. Den lærer seg ikke til at det er vondt å bli hengt, eller mishandlet. Den skjønner ikke hvorfor det gjør vondt, og skjønner ikke hvorfor det skal gjøre vondt. Vet ikke hvorfor noen/noe vil gjøre den vondt. Et dyr mangler rasjonelle tanker i meget stor grad sammenlignet med mennesker, og er forvirret og stresset i tillegg til smertene, noe som forsterker redselen. 5822042[/snapback] Er det derfor vi skal behande de så dårlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå