Gå til innhold

Grusom film om hvordan folk tar skinnet av små dyr

Anbefalte innlegg

Så eneste grunnlaget ditt er fordi de er vår egen rase (noe jeg skjønner godt forsåvidt), ikke at vi faktisk klarer å tenke lenger og faktisk kanskje gjøre hverdagen til alle bedre pga akkurat dette??

Edit: Til din edit :p Som jeg også nevnte i min første post tidligere i tråden, derfor er også min definisjon av de mennene på videoen satt til "dyr".. Eller kanskje bare barbarer.. huleboere.. Suite yourself..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forklarte det i det forrige innlegget, men kan vel gjenta det her; jeg er menneske, derfor er mennesker viktigere for meg enn dyr. Jeg bryr meg mer om min mor enn din mor, og du bryr deg mer om din mor enn min mor. Hvis ditt hus og nabohuset brant, hadde du prioritert din egen familie framfor naboens. Det har ikke med mangel på empati å gjøre, det har med å prioritere, som nevnt før, mennesker framfor dyr.

Jeg kan f eks si at de som bruker penger og tid på å redde dyr ikke bryr seg om døende mennesker i Afrika og Asia, og ikke har empatiske evner for medmennesker, det betyr ikke at det er sant.

5993740[/snapback]

Forstår argumentet ditt med at man står sine nærmeste nærmest. Det er naturlig. Men det er mange mennesker jeg ville satt i annen rekke... da dyrene som har vært i min familie er meg mye nærmere enn noen jeg hadde som naboer en gang i tiden (for eksempel). Ville også valgt en hvilken som helst katt eller en hvilket som helst hund fremfor visse mennesker som jeg direkte misliker (både personer jeg kjenner og ikke kjenner). Synes altså ikke det er et svar på hvorfor mennesker generelt er mer verdt enn dyr generelt.

Tilbake til å faktisk bry seg om dyr. Det pøses milliarder med kroner inn i diverse hjelpeorganisasjoner som hjelper sultende, slaver og så lignende. Det brukes særdeles få kroner på dyr, selv om de også har rett på beskyttelse. Det er riktig at det brukes mer penger på mennesker, men at det ikke skal brukes en krone på dyr, er ikke riktig. I annen rekke gagner det faktisk oss mennesker også.

Men vi er nok uenige på dette punktet. Jeg mener at alle levende, tenkende vesener med mulighet for å føle redsel og smerte, har rett på en viss form for beskyttelse og et verdig liv. Du mener dette bør forbeholdes mennesker, bare fordi det er din egen rase. Det er snakk om å vise omtanke også for de som ikke er som deg.

Lenke til kommentar
Men det er nå sant er det ikke?? Vi har evnen til å utvikle fordi vi har høyere intelligens. Ser jo poenget om at det også er et rasespørsmål for dere, men personlig ser jeg ikke på meg selv som et dyr, iom at det er en betegnelse på noe vilt og utemmet. Et observerende individ med evne til å dedusere mao..

5994013[/snapback]

Det finnes en ape som kan tegnspråk. Ikke særlig "vilt og uhemmet". Lyst å øke statusen hennes til menneske?

5994058[/snapback]

Tror du misforstår meg litt.. Det jeg mener er at jeg er et menneske, de under meg er dyr. Et viktig skille for meg hvertfall. En ape er fortsatt et dyr, uansett hvor intelligent det vil bli, først og fremst fordi det mest sannsynlig aldri vil oppnå vår intelligens grunnet manglende læringskapasitet, lagring etc etc.. Om de derimot hadde hatt like stor hjerne som oss, hadde det heller ikke vært bare vi som lager definisjoner, finner matte, filosoferer over meningen med livet osv.. Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Så eneste grunnlaget ditt er fordi de er vår egen rase (noe jeg skjønner godt forsåvidt), ikke at vi faktisk klarer å tenke lenger og faktisk kanskje gjøre hverdagen til alle bedre pga akkurat dette??

Edit: Til din edit :p Som jeg også nevnte i min første post tidligere i tråden, derfor er også min definisjon av de mennene på videoen satt til "dyr".. Eller kanskje bare barbarer.. huleboere.. Suite yourself..

5994127[/snapback]

Lever du i samme verden som meg?

Er å leve under mottoet "la oss se hva som skjer, det kan jo gå bra" å tenke lenger? Er å tømme verdens energiressurser uten tanke på forurensing og framtidige generasjoner å tenke lenger?

Er å la hundrevis av millioner sulte og tørste å gjøre hverdagen til alle bedre?

Vi har potensialet til å gjøre mye godt, men de fleste av oss gjør dessverre ikke det.

Lenke til kommentar
Men vi er nok uenige på dette punktet. Jeg mener at alle levende, tenkende vesener med mulighet for å føle redsel og smerte, har rett på en viss form for beskyttelse og et verdig liv. Du mener dette bør forbeholdes mennesker, bare fordi det er din egen rase. Det er snakk om å vise omtanke også for de som ikke er som deg.

5994201[/snapback]

Rolig nå, jeg har ikke sagt at de ikke fortjener det. Jeg har bare sagt at jeg ikke synes noe særlig om prioriteringene til visse folk i denne tråden. De snakker om fysisk vold mot disse mennene, men de gidder ikke engasjere seg i saker der mennesker er offerene. Dette er en typisk innstilling for tiden; alle vil beskytte de stakkars små dyrene som er søte, men de mindre søte dyrene kan bare spises. Jenter i tråden har reagert på pelskåper, men hva med skinnjakker, kjøttstykker og de andre million produktene som framstilles av dyr? Det er kun pels folk reagerer på fordi det ligner på kattepusen hjemme.

Jeg har ikke sagt noe om at dyr ikke fortjener et godt liv, akkurat som jeg ikke har sagt at nabohuset ikke fortjener å bli reddet. Det jeg sier er at jeg personlig redder først min egen familie, og min egen rase.

Vær spesielt forsiktig med den siste uttalelsen; forhold deg heller til det jeg skriver, ikke det du tror jeg mener.

Lenke til kommentar

5994127[/snapback]

Er å leve under mottoet "la oss se hva som skjer, det kan jo gå bra" å tenke lenger? Er å tømme verdens energiressurser uten tanke på forurensing og framtidige generasjoner å tenke lenger?

Er å la hundrevis av millioner sulte og tørste å gjøre hverdagen til alle bedre?

Vi har potensialet til å gjøre mye godt, men de fleste av oss gjør dessverre ikke det.

5994218[/snapback]

Nei det er sant, men det er heller ikke tankegangen vår sin "skyld". Idag er det vel litt avansert med mye byråkrati, kapitalisme og annet rask som reelt stopper oss fra å hjelpe hverandre.. Virker også som du forhåndsdømmer alle mennesker under dette mottoet, noe hvertfal ljeg syns er litt vel hardt å ta i.. Er jo mer enn nok av oss som faktisk prøver å gjøre vår lille bit..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

5994127[/snapback]

5994218[/snapback]

Nei det er sant, men det er heller ikke tankegangen vår sin "skyld". Idag er det vel litt avansert med mye byråkrati, kapitalisme og annet rask som reelt stopper oss fra å hjelpe hverandre.. Virker også som du forhåndsdømmer alle mennesker under dette mottoet, noe hvertfal ljeg syns er litt vel hardt å ta i.. Er jo mer enn nok av oss som faktisk prøver å gjøre vår lille bit..

5994317[/snapback]

Alt dette er jo menneskeskapt.

Jeg generaliserer her ja, men vi snakker tross alt om menneskeheten som helhet. :)

Lenke til kommentar
Jeg forklarte det i det forrige innlegget, men kan vel gjenta det her; jeg er menneske, derfor er mennesker viktigere for meg enn dyr. Jeg bryr meg mer om min mor enn din mor, og du bryr deg mer om din mor enn min mor. Hvis ditt hus og nabohuset brant, hadde du prioritert din egen familie framfor naboens. Det har ikke med mangel på empati å gjøre, det har med å prioritere, som nevnt før, mennesker framfor dyr.

Jeg kan f eks si at de som bruker penger og tid på å redde dyr ikke bryr seg om døende mennesker i Afrika og Asia, og ikke har empatiske evner for medmennesker, det betyr ikke at det er sant.

5993740[/snapback]

Forstår argumentet ditt med at man står sine nærmeste nærmest. Det er naturlig. Men det er mange mennesker jeg ville satt i annen rekke... da dyrene som har vært i min familie er meg mye nærmere enn noen jeg hadde som naboer en gang i tiden (for eksempel). Ville også valgt en hvilken som helst katt eller en hvilket som helst hund fremfor visse mennesker som jeg direkte misliker (både personer jeg kjenner og ikke kjenner). Synes altså ikke det er et svar på hvorfor mennesker generelt er mer verdt enn dyr generelt.

Tilbake til å faktisk bry seg om dyr. Det pøses milliarder med kroner inn i diverse hjelpeorganisasjoner som hjelper sultende, slaver og så lignende. Det brukes særdeles få kroner på dyr, selv om de også har rett på beskyttelse. Det er riktig at det brukes mer penger på mennesker, men at det ikke skal brukes en krone på dyr, er ikke riktig. I annen rekke gagner det faktisk oss mennesker også.

5994201[/snapback]

Selv insekter, som ikke har sekundære følelser, kan føle frykt. En mink er like intelligent som en hund, men å lage pelskåpe av gamle Fido er som regel uaktuelt. Det er også små genetiske forskjeller på mink og ilder, og det finnes svært få pelsdyroppdrett som benytter seg av ilder.

Selv om det ikke er helt riktig å bedømme verdi ut i fra intelligens, er det delvis en pekepinn over hvor høyt utviklet en skapning er. Bavianer er f.eks. ikke mer intelligente enn rotter.

Flere minker har det som en jøde i Auschwitz pga. at ikke kunstig pels, eller skinnet/pelsen til et dyr som skal spises er god nok.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Selv insekter, som ikke har sekundære følelser, kan føle frykt. En mink er like intelligent som en hund, men å lage pelskåpe av gamle Fido er som regel uaktuelt. Det er også små genetiske forskjeller på mink og ilder, og det finnes svært få pelsdyroppdrett som benytter seg av ilder.

Selv om det ikke er helt riktig å bedømme verdi ut i fra intelligens, er det delvis en pekepinn over hvor høyt utviklet en skapning er. Bavianer er f.eks. ikke mer intelligente enn rotter.

Flere minker har det som en jøde i Auschwitz pga. at ikke kunstig pels, eller skinnet/pelsen til et dyr som skal spises er god nok.

6010705[/snapback]

So what? Mennesker spiser kjøtt, mennesker lager klær av dyr, eller er det slik at det er fælt bare fordi det er industrialisert?

Man kan ikke gå rundt å tenke på hvor grusomt kyllinger, maur, hester, kuer osv har det, da tror jeg man har et ganske trist liv. Akkurat på samme måte som man ikke hele tiden går rundt og tenker på hvor fælt mange mennesker har det heller.

Hadde det vært dyr med evnen til å kommunisere verbalt med et språk til mennesker, så antar jeg at vi ikke hadde slaktet de ned og hatt de på middagsbordet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Fy fader for noen tragiske folk.. Har ingenting imot pels og kjøtt. Fordi jeg har sett hvordan det vanligvist foregår, men det her er noe av det sjukeste.!!

Heldigvis er det på ingen måter silk det vanligvis foregår, i vertfall ikkje i norge.

Og når det gjelder "dyreværnere" har jeg ikkje mye til overs for dem heller. Tenker da på at de ødelegger pelsfarmer så dyr kommer på flukt.

De dyrerene dør sakte gjennom vintern. Da er det nesten det på filmen mer humant.

Norge har nok sine unntakstilstander når det kommer til "vanlig" kjøtt også, tro du meg. Ingen slakter titusenvis av dyr i året uten noe skjer som kunne vært unngått. I U-land har de fremdeles for store problemer med å respektere dyr, men vanligvis ikke i stammer og slikt. De har jo tross alt høstet visdom i mange tusen år.

Du kunne kanskje ha undersøkt litt hvordan dyrene klarer seg før du dømmer alle nord og ned. Dyrene [mink og rev] er kjøttetere som er kjent for å tilpasse seg veldig godt, siden de også spiser nesten alt de finner. Nordiske åtseldyr dør ikke ut uten videre! Norge har allerede et godt etablert miljø av mink som er sluppet ut, uten at de har gjort skade på naturen en gang, sier forskere. Desto bedre er det faktisk å slippe ut dyrene i det fri, og sommeren er nok det beste for dem.

Problemstillinger som dette blir funnet på av kyniske oppdrettere for å statuere at dyrene ikke har noe valg.

Ditt hat er veldig ubegrunnet, og takk gudskjelov for det.

Lenke til kommentar

Ingen hyggelig video og det er helt forkastelig at det skjer i verden nå til dags, men det er også helt forkastelig at folk her inne skal gå av hengslene og komme med kommentarer som at drap på disse menneskene er helt greit fordi de begår disse ugjerningene.

Lenke til kommentar
Ingen hyggelig video og det er helt forkastelig at det skjer i verden nå til dags, men det er også helt forkastelig at folk her inne skal gå av hengslene og komme med kommentarer som at drap på disse menneskene er helt greit fordi de begår disse ugjerningene.

Nei, jeg synes det er helt rett. Gjør du noen andre vondt med vilje, så skal du faen meg tåle å få det tilbake og.

Lenke til kommentar
Nei, jeg synes det er helt rett. Gjør du noen andre vondt med vilje, så skal du faen meg tåle å få det tilbake og.

Da er du etter min mening på samme nivå som de du vil ta. Ikke så rart at det er krig i verden, ikke sant? :)

Kan vel egentlig også ta det for gitt at du er for dødsstraff?

Det er flott at vi ikke har mistet det dyriske i oss, noen må jo ta ansvar og fjerne disse menneskene..

Lenke til kommentar
Rolig nå, jeg har ikke sagt at de ikke fortjener det. Jeg har bare sagt at jeg ikke synes noe særlig om prioriteringene til visse folk i denne tråden. De snakker om fysisk vold mot disse mennene, men de gidder ikke engasjere seg i saker der mennesker er offerene. Dette er en typisk innstilling for tiden; alle vil beskytte de stakkars små dyrene som er søte, men de mindre søte dyrene kan bare spises. Jenter i tråden har reagert på pelskåper, men hva med skinnjakker, kjøttstykker og de andre million produktene som framstilles av dyr? Det er kun pels folk reagerer på fordi det ligner på kattepusen hjemme.

At man utnyttter det meste av dyret synes jeg er fornuftig. Så fremst at dyret blir slaktet på et humant vis(les: no pain).

Jeg ser ingen grunn til å ta skinnet av katten før den er død. Det jeg klarer å tenke meg frem til, er at man ender opp med kloremerker når man er ferdig, kontra å flå kattten når den er død. Mener forresten jeg så en dokumentar på tv2 om noe slikt, der sa de noe om hvorfor de ikke slaktet dyret først, men jeg husker ikke helt hva.

Ellers er jeg enig i at å bruke vold mot personene på filmen eller personer som driver med slikt er feil, selv om jeg føler at jeg kunne tenkt meg å gjøre det selv ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...