hitokiri Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Telenor Mobil lanserte i dag et nytt Fri-abonnement. FriTid lar deg ringe uten tellerskritt på kvelder og i helgene. Men kan det konkurrere med de billigste alternativene? Vi har tatt frem kalkulatoren. Les mer Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Etter en lang, men rolig natt på jobb har jeg regnet litt på dette FriTid-abbonementet fra Telenor og har faktisk begynt å vurdere å bytte ut Netcom SmartTalk-abbonementet mitt.. Har tatt utgangspunkt i siste faktura som ligger rundt gjennomsnittet mitt pr mnd, og samtidig tatt meg tid til å se når på døgnet jeg ringer mest og til hvilket nettverk (Telenor/Netcom) takket være spesifisering! Mine beregninger: Netcom SmartTalk; Ringepris (142 samtaler/1132 min.); 879,06 kr GPRS; 387 kr SMS; 200 kr (smsMania, opptil 2000 sms) MMS; 1,99 Tjenester; 120 (trillingSim, smsMania, smsPluss, dataMania og totalforskring) Totalt; 1588,05 Telenor FriTid; Ringepris (142 samtaler/30 min. til NC, 140 min. til TN og resten i gratisperioden); 511,8 GPRS; 549 kr (fri bruk av internett på mobilen) SMS; 345 (sender 500 mld i snitt per mnd) MMS; 1,99 Tjenester; 56,25 (tvillingSim, forsikring) Totalt; 1464,07 Det er ikke all verdens forskjell i prisen her, 123,98 kr som blir en besparing på 1487,76 i løpet av ett år..men hos Telenor får jeg fri bruk av internett på mobilen, noe som for en internett- og mailavhengig person som meg virkelig er tiltalende! Hos Netcom får jeg opptil 2000 sms med smsMania i stedet, men det er svært sjelden jeg kommer over 500 mld i løpet av en måned.. Samtidig kommer jeg til å savne smsPluss, som er en veldig bra tjeneste.. men igjen, særlig muligheten for "gratis" ringing (+ startavgift) om kvelden og i helger til brukere av Telenornettet får meg til å seriøst vurdere et Telenor-abbonement for første gang på flere år! Hvis jeg binder meg til dette abbonementet i 12 mnd så får jeg 1500 kr i rabatt (jeg trenger ikke ny mobil), som gjør det enda mer interessant.. Noen flere som syntes dette virker som et fornuftig ressonement, eller tror dere det vil komme noe tilsvarende snarlig fra f.eks. Netcom? Blir ikke så fornøyd om jeg binder meg i 12 mnd så kommer Netcom ut med et like bra eller enda bedre tilbud, men samtidig så vil ikke det hjelpe så altfor mye siden de fleste jeg ringer har Telenordekning.. Er forsåvidt fornøyd med Netcom, men fri bruk av internett frister, i kombinasjon med "gratis" ringing (+ startavgift)! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Med det vanvittige ringemønsteret ditt vil no FriTid kunne lønne seg ja. Stor fordel over smarttalk er jo mulighet til subsidiering. Litt off-topic: du må være kunden alle mobilselskap drømmer om! Nærmere 20000,- på mobil i året! Med ditt forbruksmønster kan du sikkert få ekstra gratis ringetid/sms/subsidiering bare fordi selskapet er glad i å ha deg som kunde Lenke til kommentar
Vollvik Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Det er ikke all verdens forskjell i prisen her, 123,98 kr som blir en besparing på 1487,76 i løpet av ett år..men hos Telenor får jeg fri bruk av internett på mobilen, noe som for en internett- og mailavhengig person som meg virkelig er tiltalende! Hos Netcom får jeg opptil 2000 sms med smsMania i stedet, men det er svært sjelden jeg kommer over 500 mld i løpet av en måned.. Samtidig kommer jeg til å savne smsPluss, som er en veldig bra tjeneste.. men igjen, særlig muligheten for "gratis" ringing (+ startavgift) om kvelden og i helger til brukere av Telenornettet får meg til å seriøst vurdere et Telenor-abbonement for første gang på flere år! Hvis jeg binder meg til dette abbonementet i 12 mnd så får jeg 1500 kr i rabatt (jeg trenger ikke ny mobil), som gjør det enda mer interessant.. 5761681[/snapback] Da mangler du DataMania. 20 kr mnd, max 25 pr dag. Da kan regnestykket endre seg litt, vel? EDIT: Må begynne å lese hele innlegget FØR jeg svarer. *Slap forehead* Endret 16. mars 2006 av Vollvik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Som forventet. Tenenor har aldri konkurrert blandt de billigste og har aldri sagt at de har planer om det. Prisen kan sikkert virke langt mer forlokkende enn det som er reellt for de fleste (ringe ca 1/3 til netcom-nettet). En annen ting er at jeg synes det virker kompliserende og vanskeligere å sammenligne priser når de skal differensiere prisen på samtaler til de forskjellige nettene. Hvem i all verden har styr på hvilket nett de forskjellige på telefonlista har? Ennå en ting som gjør det vanskeligere å sammenligne er forskjellig forskjellig pris på dag og kveld, og ukedag og helg. Og om ikke regnestykket er komplisert nok allerede så gjør sponsing av telefonene det ennå mer komplisert. Trenden i telemarkedet har vært helhetlige priser, altså èn pris uansett hvem man ringer til og når. For 15 år side var det differensierte priser på avstand i fasttelefonnettet: lokaltakst, regionstakst, og fjerntakst. Dette er nå fjernet til fordel for en helhetlig nasjonal takst. Enkelte operatører har til og med begynnt med felles priser for hele norge og sverige. Det er spådd at teleindustrien vil gå mer over mot flernasjonale priser ti fremtiden, f.eks en egen EU-takst. Og alt peker i retning av en verdenstakst i fremtiden ala det vi har på internettforbindelsene våre nå. Blandt annet skyldes dette konkurranse med telefoni over internett. Telenor gjør alt de kan for å beholde den gamle kompliserte prisstrukturen så vanskelig som mulig å forstå og sammenligne. De vil ha det gamle systemet med differensierte priser på nærmest alt mulig og ikke det nye med en pris for alt. Telenor er altså en bremsekloss i utviklingen. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Som forventet. Tenenor har aldri konkurrert blandt de billigste og har aldri sagt at de har planer om det. Prisen kan sikkert virke langt mer forlokkende enn det som er reellt for de fleste (ringe ca 1/3 til netcom-nettet). En annen ting er at jeg synes det virker kompliserende og vanskeligere å sammenligne priser når de skal differensiere prisen på samtaler til de forskjellige nettene. Hvem i all verden har styr på hvilket nett de forskjellige på telefonlista har? Ennå en ting som gjør det vanskeligere å sammenligne er forskjellig forskjellig pris på dag og kveld, og ukedag og helg. Og om ikke regnestykket er komplisert nok allerede så gjør sponsing av telefonene det ennå mer komplisert. Trenden i telemarkedet har vært helhetlige priser, altså èn pris uansett hvem man ringer til og når. For 15 år side var det differensierte priser på avstand i fasttelefonnettet: lokaltakst, regionstakst, og fjerntakst. Dette er nå fjernet til fordel for en helhetlig nasjonal takst. Enkelte operatører har til og med begynnt med felles priser for hele norge og sverige. Det er spådd at teleindustrien vil gå mer over mot flernasjonale priser ti fremtiden, f.eks en egen EU-takst. Og alt peker i retning av en verdenstakst i fremtiden ala det vi har på internettforbindelsene våre nå. Blandt annet skyldes dette konkurranse med telefoni over internett. Telenor gjør alt de kan for å beholde den gamle kompliserte prisstrukturen så vanskelig som mulig å forstå og sammenligne. De vil ha det gamle systemet med differensierte priser på nærmest alt mulig og ikke det nye med en pris for alt. Telenor er altså en bremsekloss i utviklingen. 5762081[/snapback] Kunne ikke sagt meg mer enig. En av de største grunnene til at jeg styrer unna telenor er denne idiotiske prisstrukturen. Den gjelder på alt fra fast-tlf til adsl (hvorfor tar de 60,- ekstra i måneden for linjeleie som strengt tatt burde vært inkludert i adsl-prisen?), greit nok at de tar ekstra til netcom på FriTid, men at de har tillegg på 0,55,- øre på så å si alt annet skjønner jeg ikke, da eks tele2 og pgone ikke har det og allikevel tjener penger... Forskjellige priser på døgnet er også veldig forvirrende og hører fortiden til. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Med det vanvittige ringemønsteret ditt vil no FriTid kunne lønne seg ja. Stor fordel over smarttalk er jo mulighet til subsidiering. Litt off-topic: du må være kunden alle mobilselskap drømmer om! Nærmere 20000,- på mobil i året! Med ditt forbruksmønster kan du sikkert få ekstra gratis ringetid/sms/subsidiering bare fordi selskapet er glad i å ha deg som kunde 5761790[/snapback] Vel, jeg bruker nok mobilen en god del og tror Netcom bør vært fornøyd med meg som kunde..men jeg lurer fortsatt på om jeg bør skifte til Fritid eller ei! Ser flere som skriver om at det er idiotisk med prisdifferensiering hos Telenor Mobil hvis man ringer til Netcom, Tele2 osv.. Og det er jeg enig i, og det er noe av det som holder meg litt tilbake fra å skifte til Telenor! Ikke alltid like lett å vite hvem som har abbonement hvor, men har grei oversikt for øyeblikket over dem jeg ringer mesteparten av tiden, og de bruker Telenor.. Lenke til kommentar
Stryni Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Nå er det ikke telenor som er idiotiske og legger på 0,55 per minutt. Det er en straff de har fått fra PTT for å slippe andre inn i markedet. Hadde det ikke vært for den straffen hadde vi neppe hatt så mange operatører i Norge i dag. Det er nå snakk om at NetCom kanskje også får straffetaksten siden de er blitt så store. Det siste jeg hørte er at Telenor jobber hardt for å få fjernet taksten, evt. få diverse muligheter for at kunden får oppgitt f.eks.: "Du ringer nå til en annen operatør og vil derfor betale mer", eller muligheten for å sperre for utringing til andre operatører. Det er skummelt å reklamere med gratis ringing på kveldstid når det faktisk koster nærmere 1,- per minutt om du er uheldig å ringer en netcom telefon Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Nå er det ikke telenor som er idiotiske og legger på 0,55 per minutt. Det er en straff de har fått fra PTT for å slippe andre inn i markedet. Hadde det ikke vært for den straffen hadde vi neppe hatt så mange operatører i Norge i dag. Det er nå snakk om at NetCom kanskje også får straffetaksten siden de er blitt så store. Det siste jeg hørte er at Telenor jobber hardt for å få fjernet taksten, evt. få diverse muligheter for at kunden får oppgitt f.eks.: "Du ringer nå til en annen operatør og vil derfor betale mer", eller muligheten for å sperre for utringing til andre operatører. Det er skummelt å reklamere med gratis ringing på kveldstid når det faktisk koster nærmere 1,- per minutt om du er uheldig å ringer en netcom telefon 5766382[/snapback] Telenor har et abbonement uten påslag pr. minutt hvis man ringer f.eks. en som er kunde hos Netcom, nemlig Djuice AllStar.. så jeg tror egentlig Telenor kan la være å ta ekstra for å ringe til andre nett hvis de ønsker, selv om det kommer til bety en del tapte kroner for dem! Edit; Tok vekk kommentar som inneholdt faktafeil.. Endret 18. mars 2006 av escobar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg