Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brente ventiler - hvor omfattende

yurgh

Anbefalte innlegg

Hei - har en 1996 Hyundai Elantra 1.8 som begynte å fuske litt. Først var det en anelse tikkelyd, deretter forsvant motoreffekten i korte perioder og til slutt var den konstant slapp. Fra tikkingen begynte tok det vel ca. 1 time kjøring. Oljenivå, kondens i bensin, luft og bensinfilter ok.

Var innom verksted, som sier at sylinder 2 og 3 har brent ventil. De var litt vage på hva som måtte gjøres men service på toppen ble nevnt. Er det noen som har erfaring med hvor mye arbeid dette burde medføre så de ikke prøver å snyte meg på timene? Har ikke skrudd bil siden jeg leverte min Ascona 1.3s hos huggeren for 8 år siden, og var ikke noen mekaniker den gangen heller :-)

Jeg kan ikke få dette utført på samme verksted siden de istedetfor å fikse feilen på eget initiativ begynte å bytte hjullagre på begge sider og vil ha 10 tusen for dette (noe de ikke får), men som sagt - en indikasjon på hvor omfattende det er å overhale toppen(?) fra noen som vet hva det dreier seg om hadde vært knall :love:

Mvh mr. tommeltott

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva gjorde verkstedet for å finne ut om brente ventiler?

det kan ikke sjekkes med kompresjonstest når sylindrene er ved siden av hverandre, syl 2 og 3 i ditt tilfelle

tikkelyd er vel mest sannsynlig ventil-løftere (hydrauliske)

brente ventiler med hydrauliske løftere er er vel ikke mulig? :hmm:

brente ventiler skjer når ventilene ikke stenger helt....

topp-pakningbrudd mellom sylinder 2 og 3, eller ventil-løfter(e) som har kollapset er mitt forslag

Lenke til kommentar

Brente ventiler sjekkes ved å sette stempelet i topp ved tenningstakt.Så setter man trykk i sylinderene.På den måten finner man ut om trykket går ned i veivhuset,eksosvenil,innsugsventil eller til en nabosylinder.Man kan også gå ned med fiberkikkert igjennom plugghullet for å se event skade.Det brennes desverre mye ventiler fremdeles selv om alle har hydrauliske løftere.Har selv vært borte i brente ventiler på denne type motor som vi nå snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...