funkanaut Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hei! Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med Canons EF 50mm f/1.4? Jer er råsugen på dette objektivet og har vel, så og si, bestemt meg for at dette skal bli mitt neste fotografiske innkjøp, men jeg vil gjerne høre erfaringer fra andre og kanskje titte på et og annet testbilde...? Er det forresten noen som vet om bra steder hvor man kan få tak i brukte linser? Både online og u-online funker. Helst i Sverige, men Norge funker bra det og. Er det noen som er sugne på å selge dette objektivet billig, så er det det beste av alt! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Finnes massevis av info på nett. Brukererfaringer finner du her: http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...sort=7&thecat=2 Testbilder her: http://www.pbase.com/cameras/canon/ef_50_14u Om det er 50mm du vil ha, er det ikke noe å lure på. Knallbra objektiv. Kjøp! Lenke til kommentar
funkanaut Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Tackar for lenker, ragamuffin! Andre som vil dele med seg, så er det bare å kjøre på! Lenke til kommentar
dr.steen Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Dette var det første objektivet jeg kjøpte til min 20D i sin tid, og alt annet jeg har prøvd i etterkant har vært dårligere, mest med hensyn til skarphet men også av generelt inntrykk. Det er perfekt til portrett på 1.6 kameraer, har fantastisk bokeh, og er relativt lite og lett, og med usm fokusering. Mitt ble stjålet for en stund siden, og nå har jeg bare 50mm 1.8 II istedet, og gud for en forskjell (synest nå jeg da).. Gidder nesten ikke bruke 50'en jeg har nå, for jeg bare savner 1.4'en så mye.. Løp og kjøp! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Og en ting til: Jeg fikk kjøpt mitt på ebay for rundt 2000,- inkl solblender og frakt (noen uker gammelt). Sendt som gave, så jeg slapp toll/moms. Sjekk http://search.ebay.com/canon-50-50mm-1-4-e...gZ1QQsofocusZbs [edit] Link med utfyllt søke kriterie virket middels. Lim inn dette i stedet for flere treff. canon (50,50mm) 1.4 Endret 15. mars 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
BMP Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 En ting er iallefall sikkert. Jeg skal ha meg et sånt objektiv, dermed basta! Var for noen uker siden å kikket på 50mm 1.8 i Stavanger men tror jeg går for 1.4. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg hadde det, veldig fornøyd. Nylig solgte jeg det pga. at jeg ikke brukte det, og fikk bortimot nypris. En annonse - 6 timer - 20 henvendelser. Bare kjøpe det, dersom du ikke liker det så er det bare å selge det. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hei! Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med Canons EF 50mm f/1.4? Jer er råsugen på dette objektivet og har vel, så og si, bestemt meg for at dette skal bli mitt neste fotografiske innkjøp, men jeg vil gjerne høre erfaringer fra andre og kanskje titte på et og annet testbilde...? Er det forresten noen som vet om bra steder hvor man kan få tak i brukte linser? Både online og u-online funker. Helst i Sverige, men Norge funker bra det og. Er det noen som er sugne på å selge dette objektivet billig, så er det det beste av alt! 5757640[/snapback] Har det samme objektivet selv ALLTID når jeg er ute så har jeg med meg 50 1,4 i sekken. Veldig kjekt objektiv. Angrer ikke et sekund på kjøpet. Lenke til kommentar
Pål B Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 En absolutt favorittlinse! Kommer aldri til å selge den! :-) Som mange andre allerede har sagt: usedvanlig nydelig bokeh (bakgrunns-"blurring"), og med en slik blender er det en perfekt linse til å leke med begrenset fokusdybde. Har tatt masse lekre bilder med denne - den gir veldig flatterende resultater for deg som fotograf! Sterkt anbefalt! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Testbilde tatt på blender 1.6 Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Pga lysstyrken er dette objektivet supert til innefotografering i f.eks. idrettshaller, svømmehaller, m.m. På et 1,6 crop-kamera gir det et nokså bra utsnitt (som moderat tele) til sportsfotografering. Kombinert med ISO 800/1600 gir det korte lukkertider på de største blenderåpningene. Endret 16. mars 2006 av fishlake Lenke til kommentar
funkanaut Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 WOW! Brutal DOF på testbildet ditt, ragamuffin! Og finfin skarphet på øyet! Vel, ikke så mye negative innlegg her (bortsett fra linsa til dr.steen som blei stjålet. Men det kan vi vel neppe skylde på Canon), så det er vel bare å kjøpe, kjøpe, kjøpe! Woohoooo! Geleder meg som en unge! Har du handla mye på eBay, raga? Synes det virker litt sketchy å handle brukte ting fra utlandet, men det frister jo litt når man kan spare noen lapper på det... Blitt lurt noen gang? Takk for input, alle! Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 WOW! Brutal DOF på testbildet ditt, ragamuffin! Og finfin skarphet på øyet! Vel, ikke så mye negative innlegg her (bortsett fra linsa til dr.steen som blei stjålet. Men det kan vi vel neppe skylde på Canon), så det er vel bare å kjøpe, kjøpe, kjøpe! Woohoooo! Geleder meg som en unge! Har du handla mye på eBay, raga? Synes det virker litt sketchy å handle brukte ting fra utlandet, men det frister jo litt når man kan spare noen lapper på det... Blitt lurt noen gang? Takk for input, alle! 5762266[/snapback] Har rundt 100 kjøp fra ebay. Alt i fra småtteri til 50-60kr til en 70-200 2.8IS. To ganger har jeg ikke fått pakken, men er veldig sannsynlig at det er postens feil på den ene. Den andre har jeg mistanke om at selger rotet med adresser, men får vel aldri vite. Ellers smertefritt. Husk å les beskrivelsen nye og vurder selger i hvert tilfelle (feedbacks..). Brukt er ikke noe problem siden de fleste har gode beskrivelser og mange bilder. Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Har ikke hatt problemer med ebay jeg ihvertfall. Fikk nettop en Tamron 90mm, helt ny for 2300 inkl. frakt. Kjempe fornøyd. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg har også handlet masse stasj til kameraet på ebay og ikke vært misfornøyd en gang. Har alltid fått alle varer (ca 30) ganske kjapt og utrolig billig. Ulempen er jo at man kjøper så mange ting som man igrunnen ikke trenger, for det er så billig Det som gjør at det er trygt å handle på ebay er jo de karakterene man gir og får hos kjøpere/selgere. (det samme på qxl etc.) Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Får dere selger til å sende som gave hvis varen overstiger 200 kroner? Ellers blir det jo mye moms. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå