Ratleto Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Var nettopp hos Mamoz og skulle hente litt gigabit nettverksprodukter. Jeg bestilte følgende: SMC EZ Switch GS5 5P gigabit, vifteløs SMC9452TX EZ Card 100/1000, 32 Bit PCI Bus, 10/100/1000Mbps Adapter Men, på produktinformasjonen for switchen sto det følgende: PS: Leveres med 1 stk SMC9452TX EZ Card 100/1000, 32 Bit PCI Bus, 10/100/1000Mbps Adapter Da jeg skulle hente varene, ba jeg ekspeditøren sjekke at det var et nettverkskort i esken sammen med switchen. Det var det ikke... Jeg sa at da får de jo gi meg et gigabit nettverkskort da, men nei. De hadde forbehold mot produktbeskrivelsesfeil. Jeg kunne få nettverkskortet til innkjøpspris. Etter å ha tenkt meg om sa jeg ja til det, men da skulle dem få sende kortet i posten til meg uten at det kostet meg noe. Det gikk han med på (jeg var innom og hentet varene med lånt bil). På kundesidene dems står det følgende: Produktinformasjon Mamoz AS / Mamoz Data DA vil til enhver tid videreformidle informasjon om produkter gitt fra våre leverandører. Dersom et produkt ikke stemmer overens med de spesifikasjoner som er gitt fra Mamoz AS / Mamoz Data DA eller andre kilder, gir det i seg selv ikke rett til noe krav ovenfor Mamoz AS / Mamoz Data DA fra kjøperens side. Det gir heller ikke rett til retur av varen, såfremt ikke spesifikasjonene på produktet som er levert i vesentlig grad avviker fra de som er oppgitt. Mamoz AS / Mamoz Data DA tar ingen ansvar for følgefeil som eventuellt måtte oppstå grunnet feil i de gitte og/eller de faktiske spesifikasjonene angående et produkt. Mangler i leveranse Eventuelle mangler ved en leveranse må rapporteres til Mamoz AS / Mamoz Data DA i rimelig tid etter at feilen burde vært oppdaget. Mangler/feil ved produkter Oppdages det eventuelle mangler eller mulige feil ved et produkt, skal kjøperen straks lese og gå igjennom informasjonen på vår support-side på Internett, og innen rimelig tid etter at mangelen burde vært oppdaget, rapportere mangelen til Mamoz AS / Mamoz Data DA hvis eget forsøk på å finne løsning på problemet ikke vinner frem. Dersom Mamoz AS / Mamoz Data DA gir spesielle instruksjoner på hvordan mangelen/reklamasjonen skal behandles for å finne en løsning på problemet, må disse instruksjonene følges. Produktbeskrivelsen er selvfølgelig forandret nå, men da jeg bestilte, sto det altså at det fulgte med et nettverkskort. Er det at nettverkskortet manglet en vesentlig mangel? Har jeg noe å komme med nå, eller har jeg godtatt den "nye avtalen" for godt? Har ikke hatt problemer med Mamoz før idag, men det spørs vel om jeg kommer til å handle så mye mer der. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Klart du har fraskrevet deg det opprinnelige kravet. Du godtok tross alt en annen løsning. Men om du i utgangspunktet hadde noe å klage på, skal ikke eg uttale meg om. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Klart du har fraskrevet deg det opprinnelige kravet. Du godtok tross alt en annen løsning. Men om du i utgangspunktet hadde noe å klage på, skal ikke eg uttale meg om. 5757672[/snapback] At jeg antakelig har fraskrevet meg det opprinnelige kravet er forsåvidt greit. Men har noen et svar på om jeg BURDE fått nettverkskortet med i prisen? Lenke til kommentar
Carbonite Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 At jeg antakelig har fraskrevet meg det opprinnelige kravet er forsåvidt greit. Men har noen et svar på om jeg BURDE fått nettverkskortet med i prisen? 5757821[/snapback] Nei, jeg synes ikke du burde ikke fått med nettverkskortet i prisen, da Mamoz spesifiserer at en vesentlig mangel bare gir rett til retur av varen. Jeg synes du fikk en grei deal, selv om spesifikasjonene var misvisende Lenke til kommentar
brazir Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Du skulle jo ikke ha gått med på "dealen" du fikk etter at du oppdaget mangler ved den opprinnelige ordren. Du skulle sagt at du ville returnere varen kostnadsfritt pga. mangler eller få tilsendt det som manglet kostnadsfritt. Du har tross alt IKKE fått varen du bestilte. Deretter skulle du seff opplyse dem om at du ikke ville handle hos dem no mer. (Noe jeg går ut ifra du vil nøle med ved en senere anledning med tanke på denne behandlingen). Fatter ikke at de kan kalle det skrivefeil når det er en VESENTLIG del av en pakkeløsning som mangler. Nei, dette har iaf IKKE jeg gitt meg på uten kamp. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Han var jo innom butikken i Trondheim som han sier. Så manglen ble jo funnet før han betalte varen (eller ikke?) Syns du har fått en grei deal. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Tror jeg går videre med saken, jeg. Selv om jeg "godtok" en avtale der og da. Skal sjekke litt med priser rundtomkring så jeg kan sammenlikne hva det ville blitt dersom jeg hadde bestilt et annet sted. Jeg bestilte nemlig noe hos PSData i forrige uke, og noe hos Mamoz. Så, jeg kunne fått det til tilnærmet 0,- i porto dersom jeg hadde bestilt alt hos PSData istedet. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Men ble manglen funnet før du betalte? eller ikke? Du har jo allerede godtatt en avtale på en grei deal, så ser ikke hvor du kan gå "videre" med saken? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Men ble manglen funnet før du betalte? eller ikke?Du har jo allerede godtatt en avtale på en grei deal, så ser ikke hvor du kan gå "videre" med saken? 5762272[/snapback] Den ble funnet før jeg betalte ja, men bare fordi jeg ba dem sjekke. Dumt gjort av meg, åpenbart, for nå har jeg færre rettigheter... Joda, jeg har nok godtatt avtalen, men jeg har sendt dem en e-post. Er ikke nødvendigvis penger jeg er ute etter. Svaret jeg får vil avgjøre hvor seriøst jeg kan ta dem, og om jeg vil fortsette å handle der. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Men da er jo saken klar. Du hadde ikke betalt varen (altså ikke ingått avtale med selgeren) og var klar over mangelen før du kjøpte varen og fikk en grei deal på det hele. En annen ting jeg stusser over... PS-data sleger ikke SMC utstyr i det heletatt... så lurer på hvor du fant varen hos PS-data Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Men da er jo saken klar.Du hadde ikke betalt varen (altså ikke ingått avtale med selgeren) og var klar over mangelen før du kjøpte varen og fikk en grei deal på det hele. En annen ting jeg stusser over... PS-data sleger ikke SMC utstyr i det heletatt... så lurer på hvor du fant varen hos PS-data 5762939[/snapback] Nå har jeg fått svar fra Mamoz. De selger faktisk varen jeg EGENTLIG bestilte - til 100,- mer enn det jeg betalte uten å få med alt. Altså betalte jeg 150,- for mye. Det som skjer nå, er at jeg avbestiller litt og bestiller noe nytt, også blir det fryktelig mye ekstraarbeid for både Mamoz og meg, men så får jeg det til den prisen jeg BURDE hatt det til. Ang. PSData og SMC: Jeg vet de ikke har SMC-produkter, men jeg hadde antakelig bestilt det et annet sted, eller noe tilsvarende hvis jeg ikke hadde delt opp det jeg skulle til 2 forskjellige nettbutikker. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Syns uansett du trekker det langt for noen usle kroner. Tror ikke de vil "snylte" deg for pengene eller være slemme. Er jo tross alt kundene de lever av Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Syns uansett du trekker det langt for noen usle kroner.Tror ikke de vil "snylte" deg for pengene eller være slemme. Er jo tross alt kundene de lever av 5764967[/snapback] Kronene er ikke så mange, nei. Men det er prinsippet. Jeg skal ikke betale 42% ekstra bare for å få varen jeg egentlig bestilte. Hadde jeg ikke fått rabatten, hadde jeg måttet betale 58% ekstra. Men nå har det ordnet seg. Jeg stikker innom med switchen, de har bestilt en ny som er switch OG nettverkskort (samme type switch). Kombi-pakka koster bare 100,- mer enn den jeg opprinnelig bestilte. Og det blir en helt annen pris enn om jeg skulle betalt for et ekstra nettverkskort. I alle fall i prosent. Lenke til kommentar
Sorce Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Loven er ganske enkel på det punktet og en lignende sak var oppe i forbruker tvist utvalget i 03 eller 04.. Kunden fikk da ikke medhold.. fordi en feil i produkt beskrivelsen ikke er en vesentlig feil. Det du i derimot kunne ha gjort var å heve eller kanselere kjøpet. =) håper dette bringer svar til spørsmålet ditt.. ps gidder ikke finne fram den aktuelle saken fra forbruker tvist utvalget da det er sent og sengetid er nær Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Greit nok. Men det har ordna seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå