PixelImp Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hei, har akkurat kjøpt meg Nikon D50 og har lest gjennom de fleste guider og manualer og har klart og lære meg det meste om iso, lukkertid og blender .. Men noe jeg ikke finner ut av er noe så enkelt som å ta svart/hvitt bilder Så om noen kunne ha pekt meg i rett retning så hadde det vært konge Lenke til kommentar
ttd Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Det gjør du ved å redigere bildet i et bildebehandligsprogram og skru "saturation" helt ned. Det finnes tonnevis av metoder for å gjøre svart/hvittbildene bedre enn dette, her en av dem: http://www.earthboundlight.com/phototips/b...-photoshop.html Ellers kan jeg nevne at D50 ikke har en mulighet for å ta bilder i svart/hvitt fra kameraet sin side. Lenke til kommentar
PixelImp Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Ellers kan jeg nevne at D50 ikke har en mulighet for å ta bilder i svart/hvitt fra kameraet sin side. 5757923[/snapback] Ok, det var det jeg lurte på Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) En metode jeg synes funker bra, og som er veldig kjapp, i Photoshop: - konverter til LAB-format (Image->Mode->Lab color) - slett a- og b-kanalene (Windows->Channels, merk nederste to kanaler og trykk Delete) - konverter til Grayscale (Image->Mode->Grayscale) - finjuster med Curves eller Levels (Image->Adjustments) En annen metode jeg også synes funker bra, med litt mer valgmuligheter: - åpne Channel mixer (Image->Adjustments->Channel mixer) og kryss av for Monochrome - juster hvor mye du vil ha av hver farge, til du er fornøyd med resultatet - konverter til Grayscale (Image->Mode->Grayscale) - finjuster med Curves eller Levels (Image->Adjustments) Endret 15. mars 2006 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå