666=TRIPPLE-SEX Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Hei har prosjekt på skolen i engelsk hvor vi kunne velge mellom forskjellige emner innenfor englands historie. Så jeg valgte da englands innblanding i den 2 verdenskrig. Dette er ikke for og prøve og få noen til og gjøre alt arbeidet mitt, men for og få litt info om hva jeg evt. skal skrive i prosjektet mitt. Er på jakt etter bilder og info, stort sett da fordi jeg tenkte at jeg skulle presentere arbeidet mitt på overhead og holde foredrag om det. Så hvor langt burde jeg holde foredraget og hva er det viktigste jeg bør ha med? Det jeg foreløpig har er at Neville Chamberlain dro til tyskland for og straighte opp med hitler for og få klart at det ikke var noen intensjoner om krig+ litt om Winston Churchille. Så da er det bare å komme med forslag folkens Det jeg har: In the 1930s many people in Britain watched the German arms race with growing anxiety. The threat of a new war was imminent. In order to avoid war in 1938 the British Prime Minister, Neville Chamberlain , met with Hitler in Munich and accepted the German takeover of Czechoslovakia. Chamberlain returned to Britain and insured the people that there was not going to be a war. He had spoken to Hitler and Hitler promised he would not take over Poland and the rest of Czechoslovakia. Hitler recived only a warning for the takeover of Czechoslovakia Czechoslovakia. But six months later Hitler broke that promise to the British people and invaded the rest of Czechoslovakia and Poland. Britain was not happy, and the had warned Hitler about the consequences if he did. Britain declared war against Germany with out hesitating. Hitler recived only a warning for the takeover of Czechoslovakia. I was when he invaded Poland, Britain declared wae against Germany, and the reason for that was that Poland was Britains allied. And Poland was important to Britain in diffrent ways. A war with out mercy followed, but Britain was also very engaged in an “air war”. Germany had the “Luftwaffe” but Britain had RAF. Hitler wanted to attack and invade Britain, but it was almost impossible. Not just because of RAF but also because of the large navy fleet the had. (HMS BELFAST). The germans did sink a lot of the British navy, but in the end Britain won. The germans was also in north Africa. It was there they stole very expensive treasure from the Pyramids. Hitler did actually give orders to that because of the money he needed to finance the warfare for Germany. The Battle of El Alamein did much to restore British morale during World War Two, and is remembered by the Allied forces with pride The Battle of Alamein, or more correctly the Second Battle of El Alamein, marked a significant turning point in the Western Desert Campaign of World War II. The battle lasted from October 23 to November 3, 1942. Following the First Battle of El Alamein, which had stalled the Axis advance, General Bernard Montgomery took command of the British Commonwealth's Eighth Army from Claude Auchinleck in August 1942. Success in the battle turned the tide in the North African Campaign. By July 1942 the German Afrika Korps under General Erwin Rommel had struck deep into Egypt, threatening the British Commonwealth forces' vital supply line across the Suez Canal. Faced with overextended supply lines and lack of reinforcements and yet well aware of massive Allied reinforcements arriving, Rommel decided to strike at the Allies, while their build-up was still not complete. This attack on 30 August 1942 at Alam Halfa failed, and expecting a counterattack by Montgomery´s Eighth Army, the Afrika Korps dug in. After six more weeks of building up forces the Eighth Army was ready to strike. 200,000 men and 1,000 tanks under Montgomery made their move against the 100,000 men and 500 tanks of the Afrika Korps. With Operation Lightfoot, Montgomery hoped to cut two corridors through the Axis minefields in the north. Armour would then pass through and defeat the German armour. Diversionary attacks in the south would keep the rest of the Axis forces from moving northwards. Montgomery expected a twelve-day battle in three stages — "The break-in, the dog-fight and the final break of the enemy."12 The Battle of El Alamein is usually divided into five phases, consisting of the break-in (October 23-24), the crumbling (October 24-25), the counter (October 26-28), Operation Supercharge (November 1-2) and the breakout (November 3-7). No name is given to the period from October 29 to the 30th when the battle was at a standstill. Montgomery had always envisaged the battle as being one of attrition, similar to those fought in the Great War but he had also expected it to be shorter and less costly. Commonwealth artillery was superbly handled but armoured tactics displayed the cavalry mentality that repeatedly cost Allied forces dear as they attacked in open country in mass formation with insufficent infantry and air support. Commonwealth air support was therefore of limited use, but contrasted with the Luftwaffe who offered little or no support to ground forces, preferring to engage in the activities traditionally associated with fighter aces. In the end the Allies' victory was all but total. Winston Churchill famously summed up the battle on 10 November 1942 with the words, "Now this is not the end, it is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning." The battle was Montgomery's greatest triumph. He took the title "Viscount Montgomery of Alamein" when he was raised to the peerage. The Congress of Racial Equality (CORE) was set up in 1942. Purpose - end segregation. Tactics - non-violent protests and sit-ins against segregated restaurants and theatres. Endret 27. mars 2006 av 666=TRIPPLE-SEX Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hadde nettop en innlevering om "Battle of Britain", da det skjedde mye med Storbritannia. Da Tyskland skulle innvadere polen, sa Storbritannia nei, og at de ville gå til krig hvis de gjorde det. Senere var det bare Storbritannia igjen, og Hitler gikk til angrep (veldig raskt ofrklart). Tyskland hadde et enormt flyvåpen, kalt Luftwaffe. Mens Storbritannia hadde RAF. Tyskland ville innvadere Storbritania (fra nå av UK), men UK hadde så mye større krigsføåte (båter), så det kunne de ikke. Det krigen om UK handlet om, var å få kontroll over luftrommet, for om Tyskland klarte det, kunne de bombe alt sammen ned. Litt rask bakgrunn Lenke til kommentar
Oldboy Jenny Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Storbritannia er sikkert det landet som lengst var aktivt stridende under WWII, ja bortsett fra Nazi-Tyskland da. Jeg vil tro du gjør oppgaven litt mer håndterlig om du klarer å snevre inn feltet du ønsker å fokusere på. Èn vinkling som du kanskje kunne scoret på er å se på Storbritannias rolle i Midt-Østen under denne perioden. Denne har hatt enorm innvirkning på den videre utvikling i regionen, og man kan gjøre gode poenger av at britenes håndtering (vel å merke med de allierte i ryggen) av bl.a Palestina og områdene som senere ble Israel har hatt konsekvenser helt frem til dagens ståhei der nede. Når jeg skriver dette får jeg følelsen at dette kanskje blir litt for spesialisert for ditt behov, men hovedpoenget mitt er vel at å dekke Storbritannia's rolle i WWII blir nesten like omfattende som å dekke krigen i sin helhet. Jeg vil tro både du og andre som skal lese oppgaven vil ha mer igjen for at man heller går mer i detalj på et begrenset felt. Bruk litt tid på finne ut hva det er med Storbritannia og WWII som særlig interesserer deg, bruk gjerne historielæreren din for å finne en vinkling, så skal du se at denne oppgaven kan bli en god opplevelse for alle involverte. Lykke til. J. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Kanskje også greit å få med seg litt til: Hitler var en gal mann, han ville at alle tysktalende skulle samles i samme rike, i tillegg trengte de stor plass, "Lebensraum". For å si det litt enkelt: mars 1938 ble Østerrike innlemmet i Tyskland litt seinere det året innlemmet Hitler også det såkalte Sudetenland i Tyskland. Dette var områder med tysktalende befolkning i Tsjekkoslovakia. Hitler fikk lov til dette av Storbritannia så lenge han ikke skulle ta mer land. Men så gikk Hitler inn og besatte resten av Tsjekkia, områder uten tysktalende befolkning. Britene skjønte da at Hitler ikke var til å stole på, og at han kunne komme til å angripe f.eks. Polen, så britene garanterte for Polens sikkerhet. Og da Tyskland angrep Polen, ble Storbritannia trukket inn. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Enig, å prøve å dekke hele krigen eller bare Storbritannias innblanding vil bli for mye. Det handler om å klare og begrense seg til en liten bit, og så heller skrive mye om den. Jeg hadde f. eks. om selve luftkrigen, og hvordan UK sto imot invasjonen fra Tyskland. Ikee ta deg vann over hodet Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 22. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2006 Hei. Dette er hva jeg har foreløpig: Foredrag i engelsk av --------- Tema: Britains involvement in the ww2. In the 1930s many people in Britain watched the German arms race with growing anxiety. The threat of a new war was imminent. In order to avoid war in 1938 the British Prime Minister, Neville Chamberlain , met with Hitler in Munich and accepted the German takeover of Czechoslovakia. Chamberlain returned to Britain and insured the people that there was not going to be a war. He had spoken to Hitler and Hitler promised he would not take over Poland and the rest of Czechoslovakia. But six months later Hitler broke that promise to the British people and invaded the rest of Czechoslovakia and Poland. Britain was not happy, and the had warned Hitler about the consequences if he did. Britain declared war against Germany with out hesitating. A war with out mercy followed, but Britain was also very engaged in an “air war”. Germany had the “Luftwaffe” but Britain had RAF. Hitler wanted to attack and invade Britain, but it was almost impossible. Not just because of RAF but also because of the large navy fleet the had. (HMS BELFAST) Foredraget skal vare fra 10-15 min. Og jeg har litt problemer med å plukke ut hva jeg skal si siden det er et så enormt stort område å ha foredrag om. Så forslag om hva jeg kan rette på og evt si enda mer om? Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Ja hva synes dere, noen som har noe forslag så jeg kan redigere det til å bli 12 min langt? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Kanskje også greit å få med seg litt til:Hitler var en gal mann, han ville at alle tysktalende skulle samles i samme rike, i tillegg trengte de stor plass, "Lebensraum". For å si det litt enkelt: mars 1938 ble Østerrike innlemmet i Tyskland litt seinere det året innlemmet Hitler også det såkalte Sudetenland i Tyskland. Dette var områder med tysktalende befolkning i Tsjekkoslovakia. Hitler fikk lov til dette av Storbritannia så lenge han ikke skulle ta mer land. Men så gikk Hitler inn og besatte resten av Tsjekkia, områder uten tysktalende befolkning. Britene skjønte da at Hitler ikke var til å stole på, og at han kunne komme til å angripe f.eks. Polen, så britene garanterte for Polens sikkerhet. Og da Tyskland angrep Polen, ble Storbritannia trukket inn. 5767870[/snapback] Å neida, Hitler var ikke en gal mann. Hvordan kan en gal mann ta over NSDAP, misslykkes med et kupp, havne i fengsel, komme ut, vinne det tyske folk og bli rikskansler over hele tyskland? Og hvordan kan en gal mann "samle" alle tyskere under et og samme mål, for deretter å gå til krig? Hvordan kan en gal mann ta over land så fort som han gjorde? Hitler var langt fra gal, han var oversmart. Og venligst ikke stemple meg som nazist nå, for det er jeg ikke. Men jeg er heller ikke naiv og stempler Hitler som dum. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Å neida, Hitler var ikke en gal mann. Hvordan kan en gal mann ta over NSDAP, misslykkes med et kupp, havne i fengsel, komme ut, vinne det tyske folk og bli rikskansler over hele tyskland? Og hvordan kan en gal mann "samle" alle tyskere under et og samme mål, for deretter å gå til krig? Hvordan kan en gal mann ta over land så fort som han gjorde? Hitler var langt fra gal, han var oversmart. Og venligst ikke stemple meg som nazist nå, for det er jeg ikke. Men jeg er heller ikke naiv og stempler Hitler som dum. Jeg ser ikke på deg som nazist, men jeg er enig med deg at Hitler var en ganske smart (oversmart) person. Når jeg spiller strategi spill har jeg han som idol , men jeg er IKKE nazist! Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2006 Hei. Dette er hva jeg har foreløpig:Foredrag i engelsk av --------- Tema: Britains involvement in the ww2. In the 1930s many people in Britain watched the German arms race with growing anxiety. The threat of a new war was imminent. In order to avoid war in 1938 the British Prime Minister, Neville Chamberlain , met with Hitler in Munich and accepted the German takeover of Czechoslovakia. Chamberlain returned to Britain and insured the people that there was not going to be a war. He had spoken to Hitler and Hitler promised he would not take over Poland and the rest of Czechoslovakia. But six months later Hitler broke that promise to the British people and invaded the rest of Czechoslovakia and Poland. Britain was not happy, and the had warned Hitler about the consequences if he did. Britain declared war against Germany with out hesitating. A war with out mercy followed, but Britain was also very engaged in an “air war”. Germany had the “Luftwaffe” but Britain had RAF. Hitler wanted to attack and invade Britain, but it was almost impossible. Not just because of RAF but also because of the large navy fleet the had. (HMS BELFAST) Foredraget skal vare fra 10-15 min. Og jeg har litt problemer med å plukke ut hva jeg skal si siden det er et så enormt stort område å ha foredrag om. Så forslag om hva jeg kan rette på og evt si enda mer om? 5792986[/snapback] Noen som har noe mer jeg kan føye til det eller? eller mener folk at det holder for 10 min? skulle gjerne hatt litt om hva de gjorde i the middle east under andre verdenskrig også. Var det bare olje de var ute etter? Lenke til kommentar
666=TRIPPLE-SEX Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2006 Hei. Dette er hva jeg har foreløpig:Foredrag i engelsk av --------- Tema: Britains involvement in the ww2. In the 1930s many people in Britain watched the German arms race with growing anxiety. The threat of a new war was imminent. In order to avoid war in 1938 the British Prime Minister, Neville Chamberlain , met with Hitler in Munich and accepted the German takeover of Czechoslovakia. Chamberlain returned to Britain and insured the people that there was not going to be a war. He had spoken to Hitler and Hitler promised he would not take over Poland and the rest of Czechoslovakia. But six months later Hitler broke that promise to the British people and invaded the rest of Czechoslovakia and Poland. Britain was not happy, and the had warned Hitler about the consequences if he did. Britain declared war against Germany with out hesitating. A war with out mercy followed, but Britain was also very engaged in an “air war”. Germany had the “Luftwaffe” but Britain had RAF. Hitler wanted to attack and invade Britain, but it was almost impossible. Not just because of RAF but also because of the large navy fleet the had. (HMS BELFAST) Foredraget skal vare fra 10-15 min. Og jeg har litt problemer med å plukke ut hva jeg skal si siden det er et så enormt stort område å ha foredrag om. Så forslag om hva jeg kan rette på og evt si enda mer om? 5792986[/snapback] Noen som har noe mer jeg kan føye til det eller? eller mener folk at det holder for 10 min? skulle gjerne hatt litt om hva de gjorde i the middle east under andre verdenskrig også. Var det bare olje de var ute etter? 5813684[/snapback] Uannsett trenger bare litt mer info nå til jeg er ferdig så noen som kan fortelle meg bare litt om The African Core som slåss mot the allies? Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 The Battle of El Alamein did much to restore British morale during World War Two, and is remembered by the Allied forces with pride The Battle of Alamein, or more correctly the Second Battle of El Alamein, marked a significant turning point in the Western Desert Campaign of World War II. The battle lasted from October 23 to November 3, 1942. Following the First Battle of El Alamein, which had stalled the Axis advance, General Bernard Montgomery took command of the British Commonwealth's Eighth Army from Claude Auchinleck in August 1942. Success in the battle turned the tide in the North African Campaign. By July 1942 the German Afrika Korps under General Erwin Rommel had struck deep into Egypt, threatening the British Commonwealth forces' vital supply line across the Suez Canal. Faced with overextended supply lines and lack of reinforcements and yet well aware of massive Allied reinforcements arriving, Rommel decided to strike at the Allies, while their build-up was still not complete. This attack on 30 August 1942 at Alam Halfa failed, and expecting a counterattack by Montgomery´s Eighth Army, the Afrika Korps dug in. After six more weeks of building up forces the Eighth Army was ready to strike. 200,000 men and 1,000 tanks under Montgomery made their move against the 100,000 men and 500 tanks of the Afrika Korps. With Operation Lightfoot, Montgomery hoped to cut two corridors through the Axis minefields in the north. Armour would then pass through and defeat the German armour. Diversionary attacks in the south would keep the rest of the Axis forces from moving northwards. Montgomery expected a twelve-day battle in three stages — "The break-in, the dog-fight and the final break of the enemy."12 The Battle of El Alamein is usually divided into five phases, consisting of the break-in (October 23-24), the crumbling (October 24-25), the counter (October 26-28), Operation Supercharge (November 1-2) and the breakout (November 3-7). No name is given to the period from October 29 to the 30th when the battle was at a standstill. Montgomery had always envisaged the battle as being one of attrition, similar to those fought in the Great War but he had also expected it to be shorter and less costly. Commonwealth artillery was superbly handled but armoured tactics displayed the cavalry mentality that repeatedly cost Allied forces dear as they attacked in open country in mass formation with insufficent infantry and air support. Commonwealth air support was therefore of limited use, but contrasted with the Luftwaffe who offered little or no support to ground forces, preferring to engage in the activities traditionally associated with fighter aces. In the end the Allies' victory was all but total. Winston Churchill famously summed up the battle on 10 November 1942 with the words, "Now this is not the end, it is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning." The battle was Montgomery's greatest triumph. He took the title "Viscount Montgomery of Alamein" when he was raised to the peerage. Lenke til kommentar
andeik Skrevet 17. april 2006 Del Skrevet 17. april 2006 (endret) The British WW2. Endret 20. april 2006 av andeik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå