Gå til innhold

Rimelig telezoom til Canon - hva er best?

Anbefalte innlegg

OK, det finnes tråder som går på noe av dette fra før, men som regel ender det med en diskusjon om langt dyrere objektiver likevel, så derfor en ny tråd:

Hvis jeg sier at jeg skal ha en telezoom til Canon 350D som går til minst 200mm og at jeg vil ikke, kan ikke, skal ikke betale mer enn maks 2500,- - hva bør jeg da velge? Regner med det er en del forskjell på de ulike rimelige objektivene også - hvordan er f.eks. Sigma og Tamron sammenliknet med Canon i denne prisklassen? Tar gjerne i mot erfaringer. Er selfølgelig klar over at telezoomer i denne prisklassen har visse begrensninger, men det må da finnes noe man kan ta gode bilder med likevel...

Her er noen kandidater (men tar gjerne imot forslag til andre objektiver også bare de er i samme prisklasse):

- Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 LD Macro

- Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

- Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM

Det eneste som kunne gjøre at jeg ville legge i enda en tusenlapp måtte være et enda større zoom-område, tenker f.eks. på Sigma og Tamrons linser på 18-200mm eller 28-300mm. Hvordan er disse ekstrem-zoomene sammenliknet med de rimelige telezoomene jeg nevner lenger opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OK, det finnes tråder som går på noe av dette fra før, men som regel ender det med en diskusjon om langt dyrere objektiver likevel, så derfor en ny tråd:

Hvis jeg sier at jeg skal ha en telezoom til Canon 350D som går til minst 200mm og at jeg vil ikke, kan ikke, skal ikke betale mer enn maks 2500,- - hva bør jeg da velge? Regner med det er en del forskjell på de ulike rimelige objektivene også - hvordan er f.eks. Sigma og Tamron sammenliknet med Canon i denne prisklassen? Tar gjerne i mot erfaringer. Er selfølgelig klar over at telezoomer i denne prisklassen har visse begrensninger, men det må da finnes noe man kan ta gode bilder med likevel...

Her er noen kandidater (men tar gjerne imot forslag til andre objektiver også bare de er i samme prisklasse):

Det eneste som kunne gjøre at jeg ville legge i enda en tusenlapp måtte være et enda større zoom-område, tenker f.eks. på Sigma og Tamrons linser på 18-200mm eller 28-300mm. Hvordan er disse ekstrem-zoomene sammenliknet med de rimelige telezoomene jeg nevner lenger opp?

5756825[/snapback]

Tokina AT-X 840 AF-II 80-400 mm f/4.5-5.6

Tokina 80-400mm f/4.5-5.6 AT-X 840 AF-II

Det skal være mulig å finne denne til ca $350 + $40 i porto på ebay. Har du en selger som sender som gave har du et veldig godt objekt til ca 2500 kr.

Lenke til kommentar
Tokina AT-X 840 AF-II 80-400 mm f/4.5-5.6

Tokina 80-400mm f/4.5-5.6 AT-X 840 AF-II

Det skal være mulig å finne denne til ca $350 + $40 i porto på ebay. Har du en selger som sender som gave har du et veldig godt objekt til ca 2500 kr.

5757630[/snapback]

Det er vel ikke akkurat hverken smart av deg eller fornuftig i forhold til trådstarter å gi råd som er imot norges lover?

Forresten, så er grensen for "gave" 1000NOK, og kravet er at varen sendes fra en privat person, ikke firma. Så eksempelet ditt fungerer ikke med mindre selger er en privat person og legger ved en faktura som viser en falsk pris med frakt tilsvarende under 1000NOK. Hvis det blir oppdaget i tollen, blir det som regel lagt til VEILEDENDE PRIS når de utregner momsen du blir pliktig og betale, og ikke sjeldent har det endt med at totalprisen langt har oversteget det objektivet koster i Norge. (Ja, Tokina finnes foreløpig lite av i Norge, men veiledende priser til produsent er ofte 50% ++ høyere enn hva de selges for. (Se feks Sigma))

Generellt er råd som er i gråsonen eller på baksiden av norsk lovver meget ufornuftig å gi, da det åpner for muligheter og forhåpninger som i verste fall kan medføre tiltale. (Alle butikker på Ebay sier forøvrig at de ikke tar ansvar for evnt fortolling)

Lenke til kommentar

5756825[/snapback]

Grunnregelen er at jo større zoom, desto dårligere optisk kvalitet får du. Anbefaler deg derfor å ikke ha for mye zoom. De tre du har nevnt vil sikkert fungere for deg, men merk at de kun gir deg mulighet for håndholdt fotografering i dagslys når du bruker over 150mm.

Hvem av de du velger er vel egentlig hipp som happ. Jeg er litt skeptisk til Sigma pga dårlig kvalitetssikring, og har hatt to Tamron objektiver som jeg er meget fornøyd med. Canon sin skal være helt ok den og, kanskje noe soft på tele og i kantene, men vet ikke om det er noe forskjell fra de andre. (Man får det man betaler for..)

Lykke til med valget. Det viktigste er jo ikke hva slags farge det har eller hvor stor det er, men at man faktisk bruker det:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...