Gå til innhold

Reklamasjon, garati eller må dette betales selv?


Anbefalte innlegg

Batteriet er en slitedel og derfor ikke dekket av reklamasjon på 2/5 år..

Somregel gi leverandøren 1/2-1 års garanti på batteriet..

Er Batteriet innebygget i varen og ikke mulig å bytte selv så er den en del av varen og har samme reklamasjons tid som selve vare. Feks Ipod

Endret av taz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle "ting" har reklamasjonsrett på 2 eller 5 år, uansett om de er batterier, bananer eller biler. Reklamasjonsrett har man ved mangler på tingen, og tingen har en mangel dersom den ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å forvente ved tingen.

 

Så ja - du har rett, men måten du forklarer det på er feil, da man ikke bare kan definere noe som "slitedel" og så si det er untatt forbrukerkjøpslovens bestemmelser :).

Lenke til kommentar
Alle "ting" har reklamasjonsrett på 2 eller 5 år, uansett om de er batterier, bananer eller biler. Reklamasjonsrett har man ved mangler på tingen, og tingen har en mangel dersom den ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å forvente ved tingen.

5766015[/snapback]

 

Det gjør meg lykkelig å se det du skriver om bananer.

Lenke til kommentar

Jeg mente det faktisk :). Dog er jeg ikke sikker på at en banan vil være ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så tror vi må nøye oss med 2 års reklamasjon på de :p.

 

Men ja, bananer er en vare som alle andre. Og man har følgelig reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Fant en fin side hvor det meste er listet opp..

 

http://mac1.no/node/1975

 

Om alt er 100% rett vet jeg ikke..

5766294[/snapback]

"Omlevering

Som hovedregel har du nå rett til å kreve et nytt produkt (omlevering) dersom gjenstanden du har kjøpt er mangelfull. Har for eksempel kjøpt en PowerBook med defekt skjerm, har du rett til å kreve omlevering. Det er gjort unntak i loven for tilfeller der omlevering er umulig, for eksempel fordi gjenstanden ikke lenger produseres, eller hvis omlevering gir urimelig store kostnader for selgeren."

 

Dette er ihvertfall feil - om man ser siste dommen fra høyesterett (skohældommen).

 

Ellers så var det kort og greit, enkelt og fint satt opp :). Fin guide rett og slett, etter hva jeg ser.

Lenke til kommentar

Du står fri til å hente fram en begrunnelse for at bananer ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven, men jeg tror ikke du finner noen da forbrukerkjøpsloven dekker alle kjøp av varer mellom selger i næringsvirksomhet og forbruker.

 

En banan skal svare til det forbrukeren har grunn til å forvente med en banan, og dersom det oppstår problemer/feil på bananen som ikke svarer til det en kunde har grunn til å forvente av en banan innen for 2 år, så kan kunde reklamere på bananen.

 

At bananen selvfølgelig råtner etter 1 ukes tid eller litt mer om den ikke spises er jo klart - men det er ingen mangel da dette er noen forbrukeren kjenner til, dermed svarer bananen til det forbrukeren har grunn til å forvente.

 

Så det er ikke det at man kan klage på en banan som råtner etter halvannet år - det er prinsippet om at ALLE varer dekkes av forbrukerkjøpsloven og skal svare itl det forbrukeren har grunn til å forvente av varen.

 

Det er poenget mitt :). Og jeg prøver med dette å vise at det er feil å si at "batterier er slitedeler og har ikke reklamasjonsrett" som en del prøver seg på.

Lenke til kommentar

Hehe, der ser du ...

 

Bakgrunnen for lykken er at jeg ble møtt med ganske mye motbør sist gang jeg påsto at en banan omfattes av forbrukerkjøpsloven fordi den (selvfølgelig) er en "ting".

 

Begreper som "slitedel" og "forbruksting" er fullstendig irrelevante i forhold til reklamasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...