TaZ Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Batteriet er en slitedel og derfor ikke dekket av reklamasjon på 2/5 år.. Somregel gi leverandøren 1/2-1 års garanti på batteriet.. Er Batteriet innebygget i varen og ikke mulig å bytte selv så er den en del av varen og har samme reklamasjons tid som selve vare. Feks Ipod Endret 16. mars 2006 av taz Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Alle "ting" har reklamasjonsrett på 2 eller 5 år, uansett om de er batterier, bananer eller biler. Reklamasjonsrett har man ved mangler på tingen, og tingen har en mangel dersom den ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å forvente ved tingen. Så ja - du har rett, men måten du forklarer det på er feil, da man ikke bare kan definere noe som "slitedel" og så si det er untatt forbrukerkjøpslovens bestemmelser . Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Fant en fin side hvor det meste er listet opp.. http://mac1.no/node/1975 Om alt er 100% rett vet jeg ikke.. Endret 16. mars 2006 av taz Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Alle "ting" har reklamasjonsrett på 2 eller 5 år, uansett om de er batterier, bananer eller biler. Reklamasjonsrett har man ved mangler på tingen, og tingen har en mangel dersom den ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å forvente ved tingen. 5766015[/snapback] Det gjør meg lykkelig å se det du skriver om bananer. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg mente det faktisk . Dog er jeg ikke sikker på at en banan vil være ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, så tror vi må nøye oss med 2 års reklamasjon på de . Men ja, bananer er en vare som alle andre. Og man har følgelig reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Fant en fin side hvor det meste er listet opp.. http://mac1.no/node/1975 Om alt er 100% rett vet jeg ikke.. 5766294[/snapback] "Omlevering Som hovedregel har du nå rett til å kreve et nytt produkt (omlevering) dersom gjenstanden du har kjøpt er mangelfull. Har for eksempel kjøpt en PowerBook med defekt skjerm, har du rett til å kreve omlevering. Det er gjort unntak i loven for tilfeller der omlevering er umulig, for eksempel fordi gjenstanden ikke lenger produseres, eller hvis omlevering gir urimelig store kostnader for selgeren." Dette er ihvertfall feil - om man ser siste dommen fra høyesterett (skohældommen). Ellers så var det kort og greit, enkelt og fint satt opp . Fin guide rett og slett, etter hva jeg ser. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Er ikke så sikker på at du har rett angående bananen din.. forbruks varer (mat o.l ting du bruker opp)har hverken 2 eller 5 års reklamasjonsfrist Endret 16. mars 2006 av taz Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Du står fri til å hente fram en begrunnelse for at bananer ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven, men jeg tror ikke du finner noen da forbrukerkjøpsloven dekker alle kjøp av varer mellom selger i næringsvirksomhet og forbruker. En banan skal svare til det forbrukeren har grunn til å forvente med en banan, og dersom det oppstår problemer/feil på bananen som ikke svarer til det en kunde har grunn til å forvente av en banan innen for 2 år, så kan kunde reklamere på bananen. At bananen selvfølgelig råtner etter 1 ukes tid eller litt mer om den ikke spises er jo klart - men det er ingen mangel da dette er noen forbrukeren kjenner til, dermed svarer bananen til det forbrukeren har grunn til å forvente. Så det er ikke det at man kan klage på en banan som råtner etter halvannet år - det er prinsippet om at ALLE varer dekkes av forbrukerkjøpsloven og skal svare itl det forbrukeren har grunn til å forvente av varen. Det er poenget mitt . Og jeg prøver med dette å vise at det er feil å si at "batterier er slitedeler og har ikke reklamasjonsrett" som en del prøver seg på. Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Hehe, der ser du ... Bakgrunnen for lykken er at jeg ble møtt med ganske mye motbør sist gang jeg påsto at en banan omfattes av forbrukerkjøpsloven fordi den (selvfølgelig) er en "ting". Begreper som "slitedel" og "forbruksting" er fullstendig irrelevante i forhold til reklamasjon. Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Forbrukertvistutvalget avgjorde 2 års reklamasjon på batterier til pc-batteri. Så banalt enkelt er det ;-) http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=504737 Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Og pointet med å svare i en 2 år gammen tråd er..... ????? Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Ups, så ikke det. Passet med datoen ellers. HE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå