Gå til innhold

luft i rørene

Anbefalte innlegg

etter noen dagers stillstan har jeg en del bittesmå bobler i slangene, regnet med at de skulle gå vekk etter at vannet hadde sirkulert noen ganger ved at de blandet seg med lufta i tanken til pumpa, men de gjør altså ikke det. med min begrensede kunnskap til termofysikk aner det meg at dette reduserer varmekapasiteten i vannet noe, og at dette på sikt gir et ikke optimalt system. forslag?

tt bigwater forresten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke om jeg kan si det stort enklere enn at det er små bobler som ikke flyter til overflata i tanken når de er innom den, men snarere fortsetter gjennom rørene.

post-62916-1142681626_thumb.jpg

legger ved et bilde av pumpa og tanken. de to øvreste rørene er for påfylling, helt nederst er ut og nest nederst er inn (fra rad). boblene rekker ikke å flyte opp før de blir sendt på ny runde altså.

i tillegg til dette dannes det kontinuerlig små bobler inni slangene.

det "bråker" faktisk litt i tillegg til at jeg er bekymra over kjøleevnen. (45 grader på cpu)

Lenke til kommentar

de gangene (ja, det er flere) jeg har opplevd dette har jeg fylt på mer vann. da forsvinner boblene i løpet av få minutter...

Har bigwater jeg også..

edit: det er jo en strek som viser "minimum" hvor mye vann som skal være i, og den er langt over det det ser ut til på bildet ditt..

Endret av Musty
Lenke til kommentar
Litt usikker på hvordan det er med såkalte "lukkede systemer", men:

Mer vann i tank => høyere trykk => bedre oppdrift?

Ellers kan det vel være verdt å forsøke å løfte tanken så den ligger øverst i systemet?

5781269[/snapback]

tror du er inne på noe. har fylt på mer, null småbobler.

men jeg tror også det er noe i det dere sier om denne grønne gugga. cpu-blokka er relativt cloggy med en blanding av slimete grønne saker og irr.

Lenke til kommentar

Jeg hadde også noe lignenede i mitt vannkjølingssett. Bare lot de være, så forsvant de til slutt. Ser de ihverfall ikke lenger. Men nå har vannstanden i vanntanken sunket så mye at den nesten er kommet ned til slangene. Skal fylle på mer, men kan det skyldes at boblene er flyttet seg ned i tanken? Isåfall har det sunket ganske masse.

PS: dette har skjedd over tre måneder, har ikke sett tegn til lekkasje. Er det det, så er den bitte liten, og tror jeg finner den.

Lenke til kommentar

jeg tør vedde (rolig nå, tenk på ØD) på at noen her på forumet kan forklare fysikken bak at luftbobler holder seg i sirkulasjon i systemet i stedet for å flyte opp, bare de er små nok. for øvrig samler det seg også bobler i slangene, lik de som kommer i et vannglass når du fyller det med kaldt vann og lar det stå og temperere seg.

Lenke til kommentar
bruker du nederste eller øverste hullet til å lufte mens du fyller på da?

5772856[/snapback]

jeg har pleid å bruke proppen i toppen jeg... er litt for tungvint å ta av slangeklemmene for å fylle på vann. Dvs at jeg pleier å ha begge de to "ekstra" nipplene på ten lukket, og både fyller og lufter i hullet på toppen...

Lenke til kommentar
jeg tør vedde (rolig nå, tenk på ØD) på at noen her på forumet kan forklare fysikken bak at luftbobler holder seg i sirkulasjon i systemet i stedet for å flyte opp, bare de er små nok. for øvrig samler det seg også bobler i slangene, lik de som kommer i et vannglass når du fyller det med kaldt vann og lar det stå og temperere seg.

5783503[/snapback]

Nå er jeg langt fra noen ekspert, for jeg har ikke engang fullført 3FY (holder på ;)), men min beskjedne teori er at det har med trykk å gjøre, som jeg forsiktig forsøkte å påpeke i forrige post. Dvs at oppdriften luftboblene har ikke er nok vs. farten de får fra sirkulasjonspumpa for å flyte opp i tanken. Høyere trykk vil jo gi mer oppdrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...