trondes Skrevet 15. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) SELECT p.navn,p.id, v.vote FROM produkter as p left join votes as v ON ( p.id = v.prod_id ) WHERE p.id = '<id>' AND v.kunde_id = '<en_kunde_id>' ORDER BY p.navn HEnter ut fra to tabeler.. henter data fra produkt tabelen og votes tabelen. Hvis det er ting å hente ut fra begge tabelene virker alt bra, men hvis det ikke er noe å hente ut fra votes tabelen så får jeg ikke noe tilbake på "navn" men "id" ser grei ut som.. MEn det skulle jeg vel? får rett antall rekker da.. EDIT: Fikk en glup ide når jeg postet her: SELECT p.navn,p.id, v.vote FROM produkter as p left outer join votes as v ON ( p.id = v.prod_id ) WHERE p.id = '<id>' AND v.kunde_id = '<en_kunde_id>' ORDER BY p.navn MEn virket ikke det heler Endret 15. mars 2006 av trondes Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 15. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2006 SELECT p.navn,p.id, v.vote FROM produkter as p left join votes as v ON ( p.id = v.prod_id ) WHERE p.id = '<id>' AND v.kunde_id = '<en_kunde_id>' ORDER BY p.navn; får rett antall rekker da.. EDIT: Fikk en glup ide når jeg postet her: SELECT p.navn,p.id, v.vote FROM produkter as p left outer join votes as v ON ( p.id = v.prod_id ) WHERE p.id = '<id>' AND v.kunde_id = '<en_kunde_id>' ORDER BY p.navn MEn virket ikke det heler 5756529[/snapback] Hva med.. SELECT p.navn, p.id, v.vote FROM produkter p left join votes v ON ( p.id = v.prod_id ) WHERE p.id = '<id>' AND v.kunde_id = '<en_kunde_id>' ORDER BY p.navn as brukes når du skal rename en kolonne, så vidt jeg vet. tabeller renamer du på direkte. type select p.navn as produktnavn, v.vote as produktstemmer from product p, vote v osv etc mm Lenke til kommentar
trondes Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mars 2006 [Hva med.. SELECT p.navn, p.id, v.vote FROM produkter p left join votes v ON ( p.id = v.prod_id ) WHERE p.id = '<id>' AND v.kunde_id = '<en_kunde_id>' ORDER BY p.navn as brukes når du skal rename en kolonne, så vidt jeg vet. tabeller renamer du på direkte. type select p.navn as produktnavn, v.vote as produktstemmer from product p, vote v osv etc mm 5756661[/snapback] Nei, er fult mulig å bruke AS for å gi tabeler et enklere navn. Lenke til kommentar
roac Skrevet 15. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) SELECT p.navn,p.id, v.vote FROM produkter as p left join votes as v ON ( p.id = v.prod_id ) WHERE p.id = '<id>' AND v.kunde_id = '<en_kunde_id>' ORDER BY p.navn HEnter ut fra to tabeler.. henter data fra produkt tabelen og votes tabelen. Hvis det er ting å hente ut fra begge tabelene virker alt bra, men hvis det ikke er noe å hente ut fra votes tabelen så får jeg ikke noe tilbake på "navn" men "id" ser grei ut som.. MEn det skulle jeg vel? får rett antall rekker da.. EDIT: Fikk en glup ide når jeg postet her: SELECT p.navn,p.id, v.vote FROM produkter as p left outer join votes as v ON ( p.id = v.prod_id ) WHERE p.id = '<id>' AND v.kunde_id = '<en_kunde_id>' ORDER BY p.navn MEn virket ikke det heler 5756529[/snapback] He he, dette er veldig logisk. Se hva spørringen din gjør: Jeg vil ha informasjon fra Votes og eventuelt produkter hvor vi evt har en sammenheng, men votes må tilfredsstille noe og produkter må tilfredsstille noe. Altså, hvis produkter er tom kan den ikke tilfredsstille noe som helst, ergo feiler den sammenligningen, og spørringen returnerer ikke noe data. Endret 15. mars 2006 av roac Lenke til kommentar
trondes Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) He he, dette er veldig logisk. Se hva spørringen din gjør: Jeg vil ha informasjon fra Votes og eventuelt produkter hvor vi evt har en sammenheng, men votes må tilfredsstille noe og produkter må tilfredsstille noe. Altså, hvis produkter er tom kan den ikke tilfredsstille noe som helst, ergo feiler den sammenligningen, og spørringen returnerer ikke noe data. 5759807[/snapback] Selfølgelig virker det logisk når du forklarte det til meg men mitt første forsøk på en join.. men hmm... er det en mulighet å bruke noe slik i en join da? en mulighet til å legge til WHERE fra en av tabelene ? Eller må jeg bruke 2 spørringer ? ( som jeg pleier ) Endret 15. mars 2006 av trondes Lenke til kommentar
roac Skrevet 15. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mars 2006 He he, dette er veldig logisk. Se hva spørringen din gjør: Jeg vil ha informasjon fra Votes og eventuelt produkter hvor vi evt har en sammenheng, men votes må tilfredsstille noe og produkter må tilfredsstille noe. Altså, hvis produkter er tom kan den ikke tilfredsstille noe som helst, ergo feiler den sammenligningen, og spørringen returnerer ikke noe data. 5759807[/snapback] Selfølgelig virker det logisk når du forklarte det til meg men mitt første forsøk på en join.. men hmm... er det en mulighet å bruke noe slik i en join da? en mulighet til å legge til WHERE fra en av tabelene ? Eller må jeg bruke 2 spørringer ? ( som jeg pleier ) 5760037[/snapback] For det første, jeg bommet litt med forklaringen, og blandet produkter og votes, men prinsippet var likevel det samme. Du kan jo prøve med denne? SELECT p.navn,p.id, v.vote FROM produkter as p left join votes as v ON ( p.id = v.prod_id ) WHERE p.id = '<id>' AND ifnull(v.kunde_id,'<en_kunde_id>') = '<en_kunde_id>' ORDER BY p.navn Uten at jeg har noen SQL Server å prøve koden på her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå