Gå til innhold

RAM kjøling oppdatert, nå DDR700!

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en RAM kjøler for ekstrem overklokking av minne og vil gjerne høre hva dere synes. Kjøleren er 70mm høy med kjøleribber på en eller begge sider, og klemmes lett fast utenpå RAMen med noen festeskruer. Dette gir en svært god kjøling av alle RAMbrikkene, noe som gjør det mulig å gå høyt både på spenning og i frekvens. Denne kjøleren kan brukes på opp til to RAM moduler og evt. kombineres med en vifte.

Med denne kjøleren kjører jeg stabilt i memtest86 på DDR680, kun med en liten 40mm vifte. Kan også kjøre DDR660 uten vifte. RAMen min er OCZ platinum rev2 TCCD 512M.

Er det noen som synes dette høres artig ut? Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger og ideer. Jeg planlegger produsere en liten serie av disse kjølerene, så det er bare å ta kontakt hvis du er interessert.

Oppdatert:

Har modifisert hovedkortet til 3.0V Vdimm. Kjører nå stabilt på DDR700/350MHz! Kan også boote og kjøre på 360MHz, men HTTen er ustabil så høyt og PCen låser seg ved mye last:( Kommer ikke høyere med minnedeler heller. Håper å kunne kjøre stabilt på 360MHz og høyere når jeg får meg ny CPU.

Tempraturen på RAMen ved full last på 350MHz og med en 120mm vifte på toppen er ca. 35grader på chippene. Lav temp. og høy spenning gir virkelig full fart på TCCDen:)

post-75517-1142415077_thumb.jpgpost-75517-1142415088_thumb.jpg

post-75517-1142841134_thumb.jpg

Endret av bimmer520
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er slettes ingen dårlig ide det der. Men jeg har noen spørsmål bare... :p

Men hva med før og etter resultater? Det er interresant.

Hva greide brikkene dine uten kjøler?

Og hvor mye volt kjørte du før og hva har du nå?

Hvilke timings kjører du forresten brikkene nå på 340Mhz?

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Dette er en DDR400 2-2-2-5 minnebrikke. Jeg kjører single channel(Athlon mobile 3000+, Socket 754) med en brikke og 3-4-4-8 2T 2,85V. Uten kjøleren klarte jeg omtrent 290MHz med 2,7V. Hadde vært artig å prøve med høyer spenning, men da må jeg eventuelt modde hovedkortet. Tipper jeg kunne komme opp i 350MHz med 3 volt.

Endret av bimmer520
Lenke til kommentar
Dette er en DDR400 2-2-2-5 minnebrikke. Jeg kjører single channel(Athlon mobile 3000+, Socket 754) med en brikke og 3-4-4-8 2T 2,85V. Uten kjøleren klarte jeg omtrent 290MHz med 2,7V. Hadde vært artig å prøve med høyer spenning, men da må jeg eventuelt modde hovedkortet. Tipper jeg kunne komme opp i 350MHz med 3 volt.

5756668[/snapback]

OK. Vær obs på at du sannsynligvis ikke får den hastigheten ved bruk av 2 brikker, samt at TCCD IKKE vil ha mye volt... Da er de ødelagt i løpet av svært kort tid.

Lenke til kommentar

Det hadde vært artig å prøve på et hovedkort med dual channel. Jeg er klar over at det ikke vil gå like høyt med to minnebrikker i parallell på single channel.

Dette minne har max. spenning på 2.90V, og livsvarig garanti hvis man holder seg innenfor dette. Levetid ved høyere spenning vil vært avhengig av temperaturen. Ellers er det neppe noen grunn til å gå høyere enn 2,90V, resultatet er jo svært bra allerede.

Lenke til kommentar

340 i single channle?

det er jo ikke så SÅ bra.... blir noe ant om du klare i dual channle, hvor mye klare du dual channel og 2.5.3.3.10?

min tccd skal klare det samme ved single channle og timing

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Jeg har bare socket 754 og single channel:(

RAMen blir u hvertfall god og varm ved disse frekvensene. Det ser ut som en RAMbrikke omsetter minst 10W, så du skal ha stor vifte for å kjøre 340MHz med orginale heat spreaders. Dere må gjerne poste skjermbilde av memtest86 med minimum 10 passes på de høyeste frekvensene dere klarer, både single og dual channel:)

Uansett var i utgangspunktet meningen med denne kjøleren å kjøre høy frekvens uten en vifte som bråker, da jeg har maskina i stua. Resten av PCen er så godt som lydløs.

Lenke til kommentar

Det stemmer bra med andres erfaringer. Revisjonen på TCCD brikkene har også en del å si for hva som er optimal spenning. Jeg har rev. 504 som er en av de siste, og den liker mere spenning enn de tidligere revisjonene. Uansett hadde det vært artig å teste med litt mer enn 2,85V som er max på mitt MSI K8NM hovedkort.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjører fortsatt 2T 3-4-4-8 og single channel, da jeg har socket754. Du kan se dette på memtest86 skjermbilde. Jeg kan teste hvor lange det går på 1T. Skal få noen andre til å teste på et kort med dual channel etter hvert.

Er det noen som vet som er forventet forskjell i max. frekvens på single channel og dual channel? Det skulle ikke bli så stor forskjell, for brikkene er jo koblet til hver sin del av minnekontrolleren i dual channel.

Endret av bimmer520
Lenke til kommentar
Ja, jeg kjører fortsatt 2T 3-4-4-8 og single channel, da jeg har socket754. Du kan se dette på memtest86 skjermbilde. Jeg kan teste hvor lange det går på 1T. Skal få noen andre til å teste på et kort med dual channel etter hvert.

Er det noen som vet som er forventet forskjell i max. frekvens på single channel og dual channel? Det skulle ikke bli så stor forskjell, for brikkene er jo koblet til hver sin del av minnekontrolleren i dual channel.

5781146[/snapback]

Jeg vil tippe at du, ved bruk av to minnebrikker, ikke vil nå noe særlig over 280 med de aller slakkeste timingsene

Lenke til kommentar

Hva er det som er interessant, da? Er ikke hele poenget med overklokking å få mest mulig ytelse ut av komponentene? Det må jo være opp til den enkelte hva man ønsker av ytelse, men systemet blir jo mer fleksibelt når det kan kjøres høyt i frekvens. Det blir mulig med svært høy HTT uten å bruke minnedeler, og de fleste er vel enige om at det er en god ting?

Husk også at timingen er relatert til frekvensen. 3-4-4-8 på 350MHz gir omtrent samme timing som 2-3-3-6 på 260MHz. Gevinsten blir da 33% bedre ytelse gitt av økningen i frekvens. Dette gjelder i forhold til annen "god" RAM, kansje bortsett fra BH5 som kan gjøre 2-2-2-5 over 270MHz på en god dag.

Det er også en allmen oppfattning at til vanlig bruk/spilling gir høyere frekvens bedre ytelse enn ved benchmarking.

Hva mener dere er et godt RAM overclock? Fortell hva dere har av frekvens og timing.

Jeg må bare presisere igjen at poenget mitt med denne tråden var å vise at ytelsen på RAMen økes betraktlig når kjølingen er god. Det går raskere vel lav temperatur og det er mulig å bruke høyere spenning uten at gevinsten ved det blir spist opp av temperaturstigningen. Alle IC'er av silisium vil være raskere ved lav temperatur enn høy temperatur og raskere ved høy spenning enn lav spenning. Det må vi overklokkere utnytte for det det er verdt:)

Lenke til kommentar
Hva er det som er interessant, da? Er ikke hele poenget med overklokking å få mest mulig ytelse ut av komponentene? Det må jo være opp til den enkelte hva man ønsker av ytelse, men systemet blir jo mer fleksibelt når det kan kjøres høyt i frekvens.  Det blir mulig med svært høy HTT uten å bruke minnedeler, og de fleste er vel enige om at det er en god ting?

Husk også at timingen er relatert til frekvensen. 3-4-4-8 på 350MHz gir omtrent samme timing som 2-3-3-6 på 260MHz. Gevinsten blir da 33% bedre ytelse gitt av økningen i frekvens. Dette gjelder i forhold til annen "god" RAM, kansje bortsett fra BH5 som kan gjøre 2-2-2-5 over 270MHz på en god dag.

Det er også en allmen oppfattning at til vanlig bruk/spilling gir høyere frekvens bedre ytelse enn ved benchmarking.

Hva mener dere er et godt RAM overclock? Fortell hva dere har av frekvens og timing.

Jeg må bare presisere igjen at poenget mitt med denne tråden var å vise at ytelsen på RAMen økes betraktlig når kjølingen er god. Det går raskere vel lav temperatur og det er mulig å bruke høyere spenning uten at gevinsten ved det blir spist opp av temperaturstigningen. Alle IC'er av silisium vil være raskere ved lav temperatur enn høy temperatur og raskere ved høy spenning enn lav spenning. Det må vi overklokkere utnytte for det det er verdt:)

5781657[/snapback]

Ja høy frekvens er gøy, men dette blir litt punktert når de "fleste" andre kjører dual channel og 1T.

Har du testet hva brikken gjør på 1T ivertfall så det er litt lettere å sammenligne med andre folk sine systemer?

Dessuten blir det vel ikke helt sammenlignbart med feks s939 der CPUene har integrerte minnekontrollere. Da er sannsynligheten stor for at minnekontrolleren stopper før RAMen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...