Gå til innhold

Nikon D50 vs Pentax *istDS - utklassing på pris

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at disse kameraene er i helt forskjellig prisklasser. Og det er også poenget mitt. Jeg har i flere måneder klødd meg i hodet og lurt på ha jeg skulle kjøpe. Pris er vesentlig, og det er også bildekvaliteten.

For meg var Pentax en stund førstevalget, og årsaken var for meg åpenbar:

+ Mye bedre søker enn konkurrentene

+ For meg det kameraet som ligger absolutt best i hendene

+ Passer gamle Pentax-objektiver som jeg hadde liggende (kun manuell fokus)

+ Mange fokuspunkter burde sikre mot uskarpe actionfoto

Men det var også noen ulemper som gjorde at jeg holdt igjen:

- Jpeg-komprimeringen gir synlig slørete bilder

- Raw-formatet lagres ukomprimert, noe som betyr 11Mb per bilde på minnekortet, noe som for meg utelukker å bruke det som hovedkvaliteten å ta bilder med

- Prisen

Canon 350D ble valgt bort på grunn av dårlig ergonomi for meg som har store hender. Grepet ble rett og slett for puslete, ellers hadde dette vært kjøpt for lenge siden. Hadde forsøkt Nikon D70 tidligere, men syntes det undereksponerte litt. Ble aldri helt fortrolig med det. Man kan si mye rart om TV2-testen av kameraer, men at Nikon D50 konkurrerer med Canon 350D på bildekvalitet og en rekke andre parametre var såpass interessant at jeg gjorde følgende vurdering:

Prisforskjellen mellom Pentax *istDS (min tidligere favoritt) og Nikon D50 ble faktisk på over 3000 kroner. Når jeg så sjekket utvalg og priser på tilleggsutstyr som Blitz etc, så ble jeg overrasket over at Nikon gjennomgående ikke bare var mer tilgjengelig, men også rimeligere enn Pentax. Skulle jeg ha blitz av den kvaliteten jeg ønsket ble prisforskjellen plutselig enda 500 kr høyere. At jeg hadde Pentax-objektiver fra før ble ikke et godt nok argument lenger for å velge Pentax fremfor Nikon.

Resultatet er at jeg i dag sitter med et splitter nytt Nikon D50 i kit med 18-55 linse. Nei, søkeren er ikke så god som på Pentax, men bildene i JPEG er sylskarpe, og for meg er fargebalansen og eksponeringen mer enn god nok for meg (bedømt etter omtrent 100 bilder, hvorav hoveddelen er tatt med både intern og ekstern blitz innendørs). Kjøpte også en Sigma blitz til 1590kr, og denne pakken kom på et beløp som fortsatt ligger rundt 1700 kroner under prisen for et Pentax *istDS kit (uten ekstern blitz).

Hva er min konklusjon etter dette? Jo, at Pentax har to ulemper som vel gjelder de aller fleste som er ute etter sitt første DSLR-kamera:

* Prisen er betydelig høyere enn konkurrentene (ja, jeg vet at *istDL er rimeligere, men da mister man fordelen med søkeren, fokuspunktene, og sliter fortsatt med den samme, svake JPEG-komprimeringen).

* Når man skal ta virkelig flotte bilder som utnytter den fine bildesensoren, så må man bruke RAW, og da blir kameraet betydelig tregere og minnekortet spises opp før man får sagt "cheese".

Jeg liker Pentax, men de må få ned prisene hvis de faktisk ønsker å konkurrere i dette markedet. Håper at de i sitt nye samarbeid med Samsung får til dette og at JPEG-algoritmene får et løft i nye modeller gjennom dette samarbeidet.

For det er for meg helt klart at prisen ble den endelige tungen på vektskålen her. Nikon D50 har fått en oppmerksomhet som gjør at ALLE tilbyr kameraet, og det er et bikkjeslagsmål på pris akkurat nå. Kameraet er ikke perfekt på alle måter, men tar flotte bilder og er for meg den åpenbare inngangsportalen for den glade amatørfotograf med store hender og lite budsjett som skal over fra digitalt kompaktkamera til DSLR. De andre er rett og slett ikke så mye bedre at de forsvarer prisforskjellen akkurat nå.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hej Sarge

Tillykke med dit nye D50. Det er bestemt et godt kamera. Nikon har valgt en meget agressiv prissætning, og det er jo godt for os forbrugere - forhåbentlig kan det være med til generelt at presse prisen nedad.

Det betyder så også, at afstanden i pris til f.eks. *istDS bliver større - i Danmark ca. 2500.

Nu kan man indvende, at *istDS måske ligger et enkelt trin højere på skalaen end D50. Forskellene, som du selv har været inde på og som er blevet drøftet i en anden tråd for nylig, er bl.a. en bedre byggekvalitet, bedre søger og flere "kreative funktioner" så som nedblænding for tjæk af dybdeskarphed, spejllås, mm. Reelt burde D50 vel prismæssigt sammenlignes med *istDL.

Men uanset hvad, så er det da helt rigtigt, at man får rigtig meget kamera for pengene med D50. Faktisk har jeg selv for nylig købt en til min arbejdsplads. Ud over den attraktive pris, så valgte jeg Nikon for at være rimelig sikker på at kunne opgradere i fremtiden. På det tidspunkt havde Pentax ikke noget bud på en afløser til *istDS - det har så heldigvis ændret sig siden...

Jeg er dog stadig glad for, at mit eget kamera er et *istDS - selv om jeg ikke kan afvise, at de 2500 kr. også ville have været et stærkt argument for mig, hvis jeg skulle vælge i dag.

Dog lige et par korrektioner:

- mht. blitz så burde prisen være den samme, da Sigmas modeller også fås i Pentax version. Ligger du inde med en velfungerende, ældre TTL-blitz kan den i øvrigt sagtens bruges på *istDS. Det er ikke tilfældet med D50.

- JPEG komprimeringen kan du indstille selv efter smag og behag. Norske Fotografi testede *istDS i nr. 1/05 og skrev "Dette er et kamera som faktisk

gjør JPG-format mer enn normalt anvendelig". Den generelle billedkvalitet blev bedømt til at være bedre end Nikon D70 - men hastigheden lavere.

- De store RAW-filer er ganske rigtigt en ulempe. Jeg håber Pentax vil indføre komprimering - og allerhelst understøttelse af DNG. Men indtil da er det da en trøst, at priserne på SD-kort rasler nedad. Et 2GB kort med plads til ca. 200 billeder i RAW kan fås for ca. 800 kr.

- Og så er der jo lige det med muligheden for at genbruge ældre optik. Det er jo stort set umuligt på D50'eren. Det hører vel med til den samlede prisberegning, at du er nødt til at købe supplerende optik til ny-pris.

Nikon og Pentax har vel altid henvendt sig til delvist forskellige kunder. Nikon har altid været stærk på pressefoto- og action siden, mens Pentax i en periode havde ry for at være de kunststuderendes foretrukne kamera :D

Hvis man først og fremmest ønsker sig et DSLR med alle grundlæggende funktioner til en attraktiv pris, så vil jeg ikke tøve med at anbefale D50. Det samme, hvis man lægger vægt på at få en virkelig hurtig AF. Under alle omstændigheder får man som sagt meget for pengene.

Hvis man derimod er typen som godt vil eksperimentere lidt med sit fotografi, går op i skarphedsdybde og bokeh og lider af en fascination for klassisk optik, så er Pentax stadig mit bud...

Men som salig Lennon sagde: "Whatever get's you through the night, it's allright..."

Lars

PS: Du har vel ikke noget af din gamle Pentax optik til salg? ;)

Endret av lkch
Lenke til kommentar
Nu kan man indvende, at *istDS måske ligger et enkelt trin højere på skalaen end D50. Forskellene, som du selv har været inde på og som er blevet drøftet i en anden tråd for nylig, er bl.a. en bedre byggekvalitet, bedre søger og flere "kreative funktioner" så som nedblænding for tjæk af dybdeskarphed, spejllås, mm. Reelt burde D50 vel prismæssigt sammenlignes med *istDL.

(...)

Men som salig Lennon sagde: "Whatever get's you through the night, it's allright..."

Lars

PS: Du har vel ikke noget af din gamle Pentax optik til salg?  ;)

Jeg vet jeg kastet inn en liten brannfakkel ved å sammenligne *istDS med D50 uten å ta med *istDL. Men det er faktisk den sammenligningen jeg har gjort før jeg gjorde mitt valg, og jeg angrer ikke så langt. Det var da jeg forsøkte å forhandle pris på Pentax med en rekke forhandlere at jeg oppdaget at det ikke var noe særlig å hente.

Når det gjelder innvendingen om at Sigma lager blitz også i Pentax-variant, så stemmer det, men samme blitz koster faktisk 500 kroner mer i Pentax-variant fremfor Nikon og Canon sist jeg sjekket. Det var da jeg fant ut at Pentax ikke bare ble dyrt i innkjøp, men også i drift når man uunngåelig skal ha litt mer utstyr.

Når det gjelder salg av mitt gamle Pentax-utstyr, så har jeg ikke tenkt tanken ennå. Det er jo besnærende å beholde et godt, gammelt, filmbasert speilreflekskamera som Pentax ME Super, men en reality check gjør vel at sannsynligheten for å gå tilbake fra den digitale verdenen er minimal.

Du får sende meg en privat melding hvis det er noe du er spesielt interessert i.

Lenke til kommentar

Grunnen til prisen er nok at pentax driter lange baner i lille norge (beklager ordbruken).

Jeg sitter i frankrike, og pentax *ist DS er (hos de faa butikkene som fortsatt har igjen, og det er svaert faa, hvorav INGEN nettbutikker) betydelig lavere enn d50 :) Her snakker vi om en tusenlapp i forskjell. D50 kit koster typisk 700-750 euro, alle som har *ist DS har ligget paa 600 euro siden nyttaar.

Dette er mye kamera for pengene, og jeg angret nesten paa aa ha kjoept et *ist DL paa nett. Jeg fant nemlig ingen DS paa nettet, og har ikke sett det siden.

I alle fall: Grunnen til at pentax er dyrt her er fordi pentax ikke satser. Det er mye mye billigere ellers.

Jeg har sett DLkit nedi 500 euro. Ingen andre kamera som har naermet seg den prisen!

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg mistenkte. Skjønner ikke hvordan Pentax Norge tenker i det hele tatt. Det er ikke rart de har vanskelig for å finne forhandlere. Håper noen i Pentax Norge leser akam.no-forumet. Jeg skulle gjerne sett Pentax til konkurransedyktige priser, for produktene er svært gode så lenge prisen er riktig.

For MAANGE år siden (tror det var i 1985) ble Pentax regnet som et rimelig merke, mens Nikon ofte var regnet som et dyrt proffmerke. Hvordan klarte Pentax å bli så dyre at de mistet forbruker-inngrepet i Norge, når de har klart å holde seg konkurransedyktige i andre land?

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Et hurtigt tjæk på www.edpriser.dk viser følgende

Billigste net-pris, kamerahus alene, danske kroner:

Nikon d50: 4.000

Olympus E500: 4.500

Pentax *istDL: 4.900

Canon 350D: 5.350

Olympus E300: 5.400

Nikon D70: 5.900

Pentax *istDS: 6.150

Canon 20D: 8.800

Om de indbyrdes prisforskelle afspejler kvalitetsforskellene, må enhver jo gøre op med sig selv. Det er rigtigt, at Pentax ikke ligefrem er med til at presse prisen nedad, men på den anden side virker prisen nu heller ikke helt urimelig, sammenlignet med konkurrenternes tilsvarende modeller.

Så selv om jeg selvfølgelig principielt går ind for den lavest mulige pris, så tror jeg Pentax's problem på det danske marked - og sikkert også det norske og flere andre i europa - er elendig markedsføring, manglende opbakning fra forhandlerne og deraf følgende ringe udbud.

Det er egentlig lidt mærkeligt, når man tænker på, at de er ret gode til at afsætte deres kompaktmodeller. Måske afspejler det, at deres indsats på DSLR-fronten i det hele taget har været lidt tøvende? Forhåbentlig indvarsler samarbejdet med Samsung og den kommde nye D-model at man skifter gear.

Så må vi Pentaxianere bare håbe, at de dansk/norske importører også får fingeren ud....

Lenke til kommentar

Priser i Norge (basert på produktguiden på akam.no, har kuttet noen priser fra steder som virker useriøse):

Nikon D50 hus: 4685

Nikon D50 18-55 kit: 5490

Pentax *istDL hus: 6499

Pentax *istDL 18-55 kit: 6895

Pentax *istDS hus: 7399

Pentax *istDS 18-55 kit: 8995

Ganske spennende å se at prisforskjellen mellom danske og norske priser på Nikon D50 er 685kr, mens den på Pentax *istDS er over 1150kr.

I Norge skiller det ca 1800 kroner mellom Nikon D50 og Pentax *istDL, mens samme forskjell er kun 900 kroner i Danmark.

Faktisk er hus-prisen på Pentax *istDL i Norge nesten like høy som huset til Nikon D70S(!)

JEG er ikke i tvil om at Pentax er stygt overpriset i Norge, også i sammenligning med Danmark.

Eneste lyspunkt er vel kitprisen på Pentax *istDL, som er svært gunstig i forhold til hus-prisen. Det er vel det nærmeste Pentax kommer et godt kjøp på DSLR-fronten i Norge. Men det var ikke det kameraet jeg ville ha...

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Mente at ha' set et sted, at Pentax er det billigste DSLR mærke i USA. Tjækkede lige B&H-foto. Jep: *istDL hus 459$, D50 hus 509$

Noget siger mig, at Pentax trænger til at overveje strategien for det europæiske marked.....

Endret av lkch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...