chrisege Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hei, Har søkt GK (VG1) elektro fra neste år, og ønsker å høre deres erfrainger fra dette. Har dere mye lekser, er det intresant, osv? Hvordan er det med lærlingeplasser? Dersom det er noen fra Dalane Vidergående så er det spesiselt greit å høre fra dere, da det er her jeg har søkt. Mvh Christoffer Ege Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Har dere mye lekser Varierer fra skole til skole, og fra lærer til lærer. er det intresant Hvis du liker å skru, koble og regne (relativt) avansert matte så ja... Hvordan er det med lærlingeplasser? Kommer ann på hvor det er snakk om og i hvilke tider det er der, hvis det er mye store prosjekter i nærheten så er det god sjans for å få lærling kontrakt f.eks... Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Går Elektrofag Grunnkurs nå.... vi har relativt ofte lekser.... matte'en kan være nokså avansert i noen fag.. som f.eks elektronikk og elektroteknikk bortsett fra matte og de nevnte fagene er det lite matte.... du bør ha visse kunnskaper i matte f.eks snu på formler.... masse av det vi lærer trenger vi ikke yrkeslive...eller i allefall hvis du har planer om å bli elektriker.....så det kan jo være litt uinteresant... men det er bare å spørre hvis det er noe du lurer fælt på!! send PM Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) OK, takk for mye grei info. Ønsker gjerne å høre mer fra dere alle. Gjerne også noen som har gått/går på Dalane VGS? Er nok eletrikker det blir på meg til slutt! Edit: Trykkleifer! Endret 15. mars 2006 av chrisege Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg går GK Elektro. Det er først på videregående at "Ansvar for egen læring" slår skikkelig til. Vil man ha et bra snitt, må man prioritere skolearbeidet. Det nytter ikke å la skole være skole og la sekken ligge på det samme stedet fra du kommer hjem til neste morgen. Jeg har ambisjoner om å komme inn på Vk1 Flyfag neste år, og jeg har gjort mye lekser i helger, prioritert lekser forran ting som trening og venner, og jobbet litt med skolearbeid også i ferier. Selvfølgelig trenger det ikke være så anstrengende om du er litt heldig og har klisterhjerne og ikke har så store ambisjoner som meg, men jeg vil si at jeg traff blink. Vi har forøvrig et fag som heter elektroteknikk, som hovedsaklig består av formelregning og matte. Er du dårlig i matte kommer du til å grue deg til hver eneste elektroteknikktime og mest sansynlig går det utover interessen for resten av fagene. Klarer du å henge med her, er mye av jobben gjort. Jeg fikk treer til jul i faget, satt meg ned med leseboken hjemme i et-par timer i et-par dager (dog ikke i strekk), og nå er jeg nest best i klassen. Skal lite til for at det hele skal snu seg, men verdt å nevne så er jeg ikke dårlig i vanlig matte heller (5 på ungdomskolen, 5 på GK Elektro 1. termin). Vi har praksis i hovedsaklig 4 fag: Automatiserte Anlegg, Kommunikasjon-, Signal- & Alarmanlegg, Elektromekanisk arbeid & apparatmontasje og Elektriske Bygginstallasjoner. Førstnevnte inneholder ting som hvordan man starter en motor med start/stopp, PLS (Programmerbar logisk styring) og er veldig interessant. Pensum i KSA er å koble opp en ringeklokke, et brannalarmanlegg, et porttelefonanlegg (sånn i høyblokker der du trykker ute, så er det noen som tar telefonen og låser opp), og et antenneanlegg. I Elektromekanisk lager man elektrisk motor, kretskort og slike ting er ganske gøy. I elektriske bygginstallasjoner gjør man det man kanskje forbinder med ordet "elektriker", man kobler opp forskjellige brytere og stikkontakter, tegner skjema og skriver materialliste. Man har også litt praksis i Elektronikk. Blandt annet har vi koblet opp en teller, loddet og svidd jævla mye hud. Smerte. Ellers kan jeg nevne at mye av det jeg nevner her kanskje kan bli totalt uvesentlig siden det er ny reform neste år. Hva den reformen gjør og innebærer, vet ikke jeg. Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 jeg slet meg igjennom GK, og går nå VK1 elektronikk. vi har ganske mye av både praktisk arbeid og teori. I praksis delen er det oppkobling av kretser, feilsøke forsterkere, pc osv, og vå får også inn noen stereo/vhs maskiner og lignende av folk, som vi feilsøker på, og prøver og fikse. Lenke til kommentar
genetex Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Går GK elektro nå, er utrolig gøy. Du lærer veldig mye stilig. Nå skal vi fks prøveå lage en politi radio. Matten er VELDIG enkel egentlig, er ett par ting som er vanskelig, men ellers er det ganging og deling osv. Maten i seg selv er ikke vanskelig, det er bare ganging og en del lette ting, det som er vanskelig er å huske formlene til alt du skal regne ut.. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 Takk for mye bra info. Ønsker forsatt mer fra dere. Høres ut som om jeg har truffet utrolig godt med mitt søk, får mer og mer interesse og lyst for å gå elektro. Går nå GK Mekaniske fag, så har noe elektro her også. Vet dette ikke kan sammenlignes med Elektro-fag, men du får litt innsikt på det her. Det var pga disse timene at jeg virkelig begynte å tenke på om jeg virkelig ville bli bilmekaniker, eller om jeg heller skulle gå GK Elektro. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Hei, Har søkt GK (VG1) elektro fra neste år, og ønsker å høre deres erfrainger fra dette. Har dere mye lekser, er det intresant, osv? Hvordan er det med lærlingeplasser? Dersom det er noen fra Dalane Vidergående så er det spesiselt greit å høre fra dere, da det er her jeg har søkt. Mvh Christoffer Ege 5756220[/snapback] Akkurat nå søker jo Aker massevis av lærlinger i Egersund innenfor de fleste yrkene så for øyeblikket er det bra, hvorvidt det forblir slik lenge er en annen sak. Kjenner personer som har gått både 2 og 3 år uten å få læreplass. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 19. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Takk for enda flere gode svar. Har kommet på et par spørmål til: 1) Har dere mye engelsk? Jeg er ikke videre glad i vanlig engelsk (slik som vi har i timene på skolen), men teknisk engelsk (f.eks IT) er ikke det store problemmet. 2) Hvordan er det med å ta læretiden i et annet fylke en mitt (Rogaland), f.eks Vest-Agder (Har en del familien der, blant annet en eletriker, så kan kanskje være enklere å få læreplass der, dersom det skulle bli et problem) Noen som vet noe om dette. Endret 20. mars 2006 av chrisege Lenke til kommentar
ikkeno Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 1) Har dere mye engelsk? Jeg er ikke videre glad i vanlig engelsk (slik som vi har i timene på skolen), men teknisk engelsk (f.eks IT) er ikke det store problemmet. 2 timer engelsk i uka. På vk1 er vell USA pensum. Her har du prosjekter og lærer om de forskjellige statene. Engelskundervisningen skal også være yrkesrelatert. Her skal du forklare de forskjellige måtene å skaffe energi. (vind, vann, gasskraftverk osv..) 2) Hvordan er det med å ta læretiden i et annet fylke en mitt (Rogaland), f.eks Vest-Agder (Har en del familien der, blant annet en eletriker) Uten å være helt sikker er jeg ganske sikker at du kan ta læretiden hvor du vil i landet Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Det er du selv som må finne læreplass, så dermed har det fint lite å si hvor i landet du tar læretiden. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 20. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2006 OK, takk for mange gode svar. Fikk bekreftet dette med læretid fra Opplæringskontoret i Rogaland, så da er jo det greit. Hvordan er det med praksis, kobler dere mye i timene? Eller går det meste i teori? Lenke til kommentar
genetex Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Jeg vil si det er 50/50 med teori og praktisk. Det som er så stilig er at når du sitter og har teori, og er litt opfinnsom og kreativ, så er det bare gøy med teori og du finne ut ideer og tanker i hodet om hva du har lyst til å lage:D Man får lage mange ting der, jeg skal fks. nå lage meg ett datakabinett og litt forskjellige greier. Nei du, elektro er sykt gøy. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Når jeg gikk GK elektro så var det ca 70-80% praksis og det var norsk, matte osv. som dro ned praksisen. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg går GK Elektro. Det er først på videregående at "Ansvar for egen læring" slår skikkelig til. Vil man ha et bra snitt, må man prioritere skolearbeidet. Det nytter ikke å la skole være skole og la sekken ligge på det samme stedet fra du kommer hjem til neste morgen.5770905[/snapback] Jeg gjorde ingen lekser på GK Elektro, og jeg kom ut med 4.4 i snitt.. Så ikke helt det problemet der Btw, skole er faktisk skole Lenke til kommentar
Stian-89 Skrevet 29. mars 2006 Del Skrevet 29. mars 2006 (endret) Går grunnkurs elektro nå, og vi har ikke så veldig mye lekser. Det vi har trenger vi som regel ikke å gjøre, for vi får tid til det på skulen fordi vi har mange, tja, slasker som ikke gidder å gjøre det hjemme.. Må si at vi har litt mer teori enn vi har praksis, men det går helt fint.. Det vanskeligste faget er helt klart elektronikk, håper for alt i verden at vi ikke kommer opp i det til eksamen (selv om jeg hadde 5 i faget etter 1. termin). Var usikker på om jeg skulle velge gk allmennfag eller elektro, men må si jeg er fornøyd med at jeg valgte elektro, kan ikke klage etter snitt på 5,1 etter 1. termin Ellers synes jeg alle fag går fint, men norsk og kommunikasjon, signal og alarmanlegg er kjedelige.. Endret 29. mars 2006 av stianandre Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 man må huske 1 ting da, det kommer en ny reform til neste skoleår! så en del vil bli gjort om.. Går selv GK elektro nå.. Og jeg angrer på at jeg valgte det egentlig... var vanskligere enn det jeg trodde, og du lærer en del man kanskje aldri vil få bruk for seinere osv.. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Går selv GK elektro nå.. Og jeg angrer på at jeg valgte det egentlig... var vanskligere enn det jeg trodde, og du lærer en del man kanskje aldri vil få bruk for seinere osv.. 5854068[/snapback] Hæ? Nå er jeg ikke helt med..? Lærer dere ting i studieretningsfagene som dere ikke får bruk for senere? Da vil jeg ta en prat med læreren du... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Går selv GK elektro nå.. Og jeg angrer på at jeg valgte det egentlig... var vanskligere enn det jeg trodde, og du lærer en del man kanskje aldri vil få bruk for seinere osv.. 5854068[/snapback] Hæ? Nå er jeg ikke helt med..? Lærer dere ting i studieretningsfagene som dere ikke får bruk for senere? Da vil jeg ta en prat med læreren du... 5854099[/snapback] Det er nok ikke læreren.. det er vel heller lærerplanen (som blir byttet ut neste skoleår) Har du gått Elektro ? da veit du vel at du lærer ting du ikke får brukt for seinere ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå