odd2k Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Vurderer å kjøpte ny cpu, er veldig usikker på hva som lønner seg. Ser mange som skryter om overklokkingsmulighetene til opteron, men leser også om en ekstrem prisøkning på den typen prosessorer. Er det fortsatt verdt å kjøpe f.eks en opteron 144/146 framfor en athlon64? Maskinen skal så og si kun brukes til spilling, ganske tung spilling (blir vel å bestille Oblivion tenker jeg). Lurer også på hva som lønner seg til spill, single core eller dual? Det er vel fortsatt ikke helt sikkert om nye spill vil støtte dual core, og om de gjør det vil det vel allikevel ikke bety en økning på 100%? Og om jeg går for en opteron, er det det samme om jeg kjøper en 144 eller f.eks. en 150, om jeg velger å overklokke? Leste en del poster om at det ikke har noe å si.. Kort oppsumert: 1) Hva gir mest valuta for pengene til spilling, opteron(overklokket) eller athlon64? 2) Hva lønner seg mest til spill, single eller dual core? 3) Vil en opteron 144 i utganspunktet la seg klokke like mye som en opteron 150? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Vurderer å kjøpte ny cpu, er veldig usikker på hva som lønner seg. Ser mange som skryter om overklokkingsmulighetene til opteron, men leser også om en ekstrem prisøkning på den typen prosessorer. Er det fortsatt verdt å kjøpe f.eks en opteron 144/146 framfor en athlon64? Maskinen skal så og si kun brukes til spilling, ganske tung spilling (blir vel å bestille Oblivion tenker jeg). Lurer også på hva som lønner seg til spill, single core eller dual? Det er vel fortsatt ikke helt sikkert om nye spill vil støtte dual core, og om de gjør det vil det vel allikevel ikke bety en økning på 100%? Og om jeg går for en opteron, er det det samme om jeg kjøper en 144 eller f.eks. en 150, om jeg velger å overklokke? Leste en del poster om at det ikke har noe å si.. Kort oppsumert: 1) Hva gir mest valuta for pengene til spilling, opteron(overklokket) eller athlon64? 2) Hva lønner seg mest til spill, single eller dual core? 3) Vil en opteron 144 i utganspunktet la seg klokke like mye som en opteron 150? 5755933[/snapback] Har du vurdert AMD64 X2 (Dualcore) eller Opteron 16X/17X/18X? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Har du vurdert AMD64 X2 (Dualcore) eller Opteron 16X/17X/18X? 5756174[/snapback] Vel, som sagt er jeg jo veldig usikker både på det ene og det andre. både x2 og opteron 16x og oppover er jo dual core. En av tingene jeg lurer på er jo nettopp om dual core virkelig lønner seg til spilling? Lenke til kommentar
chariot Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg vil anbefale deg Athlon X2 serien, ettersom støtte for dual core vil utvide seg raskt framover, pluss at du slipper at alle programmer i bakgrunnen påvirker spillet for mye, spesielt windows update etc. Også har det vist seg at disse er svært overklokkingsvennlige. Mvh. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Kjøp en billig dualcore opteron. Tror det er mest "fremtidsrettet". Lenke til kommentar
Sonic^^ Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Kjøp en billig dualcore opteron. Tror det er mest "fremtidsrettet". 5757961[/snapback] Men så er det jo Athlon 64's dualcore prosessorer som er billigst. Du får absolut mest for pengene ved å kjøpe en X2 3800+. Disse klokker i nesten alle tilfeller godt over 2,4GHz. X2 3800+ er og det beste alternativet vist du ikke har tenkt til å klokke, altså stock. Lenke til kommentar
Catch`Alpha Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Vel, hvis du kjøper en 165 og klokker den til 2.6 Ghz, så har du jo en FX 60 i ytelse, ikke verst det, enda så kan de sikkert klokkes til 2.8-2.9 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Oblivion skal være programmert for dualcore, bare så det er slått fast. Eg vil absolutt annbefale deg en dualcore efikkan kommer helt sikkert til å annbefale det motsatte, det virker som om han har ett religiøst forhold til singlecore X2 3800+ ser ut til å være veldig mye prosessor for pengene, spesielt til overklokking, spesielt dersom du får en som er produsert etter nyttår. Det ser ut som om de fleste klarer 2800-3000mmhz Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 X2 3800+ ser ut til å være veldig mye prosessor for pengene, spesielt til overklokking, spesielt dersom du får en som er produsert etter nyttår. Det ser ut som om de fleste klarer 2800-3000mmhz 5766888[/snapback] Vel og merke hvis du får tak i de med E4-stepping... Jeg har 2 X2'er 3800+ med E4-stepping, begge gjør mellom 2.8 og 3 stabilt. Jeg bygde en maskin med x2 3800+ med E6-stepping og den klarte ikke mer enn 2.6 (De fleste nye kommer med E6) Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 E4 er vel "ekte" Manchester mens E6 er vel vrakede Toledo? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 E4 er vel "ekte" Manchester mens E6 er vel vrakede Toledo? 5767123[/snapback] Ganz korrekt Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Er de vrakede Toledo vesentlig dårligere? Har disse 1 mb cache, eller er halvparten deaktivert? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Er de vrakede Toledo vesentlig dårligere?Har disse 1 mb cache, eller er halvparten deaktivert? 5767442[/snapback] De er vesentlig dårligere til overklokking, men ellers er de like (stabilitet, hastighet o.l.) De har 2MB cache, men kun 1MB aktiv (fordelt på to kjerner), dette fordi den andre MB ikke fungerer som den skal (Toledo). Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 17. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2006 Takk for hjelpa alle sammen! Men opteron 2.0 Ghz er jo billigere enn X2 2.0 Ghz? Og de fleste skryter sånn om at den knuser alle andre i overklokking, bør jeg ikke heller satse på en opteron da? Og hvordan får jeg greie på hvordan stepping som følger med prosessorene som selges i nettbutikken, kan jeg sende en mail og spørre, f.eks? Har planlagt å bestille fra komplett.no.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå