Gå til innhold

Forvalte/investere nesten 400 000,- Forslag?

Blacki

Anbefalte innlegg

og husk at den koslige Kristin Halvorsen og de ideène hennes skal ha 50% av aksjegevinsten din når du selger de =S      Ikkje for å gjøre diskusjonen politisk men ARG hater SV !

5759419[/snapback]

Derfor kan man jo lage holdingsselskaper om man skal investere mer enn noen tusenlapper.

7% i måneden er jo ikke dårlig. på ett år hadde dette blitt rundt 900.000 kroner.

(7% pr mnd + renters rente) eller 125% avkastning.

5760810[/snapback]

Nå er det strengt tatt ikke alle fond som har såpass avkastning.

Det prekes mye om hvor lett det er å tjene penger på aksjefond eller enkeltaksjer, personlig må jeg innrømme at det er et tegn på at oppgangen har vart så lenge at det er på tide å komme seg ut av markedet – når taxisjåføren din begynner å sette penger i aksjer vet du det er noe galt.
Så enig så enig. Det har gått bra lenge - og "folket" kommer på banen. Fint det, men som Thomas her sier - det er stort sett et dårlig tegn..

Golfbag: Folkeaksjonene Telenor og Statoil har faktisk klart seg rimelig bra, særlig sistnevnte. Sitter selv på en del verdier der og det kommer jo til og med litt utbytte.

Men poenget er at for å investere litt, så må du ha litt greie på hva du driver med. Den jevne kundekonsulenten i banken din aner ikke en dritt om det, hun/han heller, og er ikke noe å stole på.

Hadde jeg fått 400 000 tror jeg ganske enkelt jeg ville satt dem inn på en høyrentekonto akkurat nå. Eventuelt prøvd BMA, som noen nevnte over her. Imidlertid har det vært en del oppslag vedr. dette og hvor lønnsomt det i realiteten er. Muligens spredd det litt, 200 i bank og 200 i BMA?

Desverre er ikke 400 000 så mye penger at det gjør noe, og skal man satse på aksjer bør man ha råd til å tape. Det er jeg ikke sikker på om trådstarter har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BSU sparing for ungdom

5790581[/snapback]

Der får han bare spart 100 000 i året, men bortsett fra det kan det jo være en god løsning. Men da må han jo til slutt kjøpe ny bolig eller refinansiere lånet sitt. For han har jo ihvertfall boliglån. :)

5790608[/snapback]

..nå har jeg allerde bolig med tilbehør... (samboer,barn, gullfisk.. ;) )

Har som nevnt min standard tilmålte mengde med gjeld. Husbanklån + privatbanklån (et meget gunstig et med tanke på at jeg/vi sparte noen år på BSU).

Så BSU er dessverre ikke noe alternativ her.

Ellers så har jeg faktisk strengt tatt råd til å tape disse penege da de kun er "bonus" penger som jeg ikke har beregnet i mine leve kostnader for å få ting til å "gå rundt"..

Men seff, ønsker da ikke å ta store risikoer med å tape dem. Har altid drømt om å ha noen hundere tusner som jeg kan bruke på å investere i noe.. (En "drøm" som var mest på 90 tallet da jeg studerte litt og så at penger på aksjer og fond kunne gitt meg litt extra inntekt.)

Uannsett så ser jeg på det som en gyllen mulighet til å starte noe/investere i noe.. you name it!

Har ofte drømt om å starte egen butikk (kaffe og lunsj-butikk er noe som jeg vet ganske sikkert ville slått an her jeg bor), men får se om jeg tar mot til meg å starte et slikt prosjekt. Har kun i underkant av 60% stilling nå og masse fritid. ;)

Med 400k på konto så vet jeg at banken gir meg 40% i lån av det jeg har i kapital. Og så kommer det jo en del støtte ordniger som kan mellom 50 0g 100k om jeg er heldige (nyetablere støtte++ som kan søkes oss komune og stat).

Lenke til kommentar

Kjøp hytte ved Raukand skisenter. Jeg har hørt at hvis du kjøper hytte der så får du 75000 i årene fremover av skisenteret hvis du lar dem leie den ut mens du ikke er der. Lurer på om de kosta 200.000 så det er en god deal. Er ikke sikker da men du burde høre med dem. Det har blitt satt opp nye hytter i vinter så det er sikkert mulig å kjøpe

Lenke til kommentar

Dette her høres kanskje litt dumt ut og alt det der, men jeg kjenner flere som har gjort følgende:

Kjøp et billig oppussingsobjekt (Leilighet eller hus) i en by der boligprisene er høy. Få snekkere, rørleggere osv osv flytte inn i leiligheten og bo der gratis imot at de pusser opp boenheten. Og når de er ferdige så har du en gullgruve. Og mest sannsynlig kommer du til å tjene mye penger (Så fremt du har fått skikkelige folk til å pusse opp).

Lenke til kommentar
Dette her høres kanskje litt dumt ut og alt det der, men jeg kjenner flere som har gjort følgende:

Kjøp et billig oppussingsobjekt (Leilighet eller hus) i en by der boligprisene er høy. Få snekkere, rørleggere osv osv flytte inn i leiligheten og bo der gratis imot at de pusser opp boenheten. Og når de er ferdige så har du en gullgruve. Og mest sannsynlig kommer du til å tjene mye penger (Så fremt du har fått skikkelige folk til å pusse opp).

5792330[/snapback]

Han må ta opp et relativt stort lån for å gjøre dette - og lån har han visst fra før. Og selvom de gjør arbeidet gratis - så koster "delene"..

Lenke til kommentar

Arbeid gjør man stort sett selv ;) Det er "delene" som det så fint ble beskrevet som koster også...

Men et slikt utleieprosjekt er nok som oftes en bra investering.

PepsiCo: det der hørtes jo nesten litt for godt ut til å være helt sant! I tilfelle så er det en kjempe deal..

Lenke til kommentar
Han må ta opp et relativt stort lån for å gjøre dette - og lån har han visst fra før. Og selvom de gjør arbeidet gratis - så koster "delene"..

5792362[/snapback]

Relativt stort?

Uansett så mener jeg det er en god løsning fordi da har utleier store muligheter for å tjene penger i lang tid.

Lenke til kommentar

5792362[/snapback]

Relativt stort?

Uansett så mener jeg det er en god løsning fordi da har utleier store muligheter for å tjene penger i lang tid.

5792549[/snapback]

Han blir jo fort vekk nødt til å ta opp det dobbelte av kapitalen sin minst, for å kjøpe en aktuell leilighet. (400 i kapital + 800 i lån -MINST)

Lenke til kommentar

PepsiCo: det der hørtes jo nesten litt for godt ut til å være helt sant! I tilfelle så er det en kjempe deal..

5792382[/snapback]

Jeg stussa litt over det selv, men det er hva jeg har hørt (temmelig sikre kilder) Skisentret tjener jo en god del på det. Hyttene blir laget av øst-europeere og koster 8000kr å leie pr. uke

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Muligens jeg bumper litt unødvendig nå, men en investering i statoil- aksjer for 1 måned siden (da denne var aktiv sist) ville gitt 10% avkastning på en måned. Og det er jo ikke verst for et så trygt selskap.

Så kommer spørsmålet om statoil vil stige enda mer. Ut fra visse kommentarer i næringsavisene virker det som om statoil er priset ut fra en lavere oljepris enn dagens. Jeg tror at oljeprisen nok vil gå ned litt OM situasjonen roer seg i midtøsten men at den fremdeles vil være høy og faktisk stige på lang sikt... etterspørselen øker mye fortere enn tilbudet.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Hvis du har tro på aksjemarkedet og har lang sparehorisont: Kjøp fond som følger den generelle indeksen for markedet så nært som mulig. Dersom du ikke har vanvittig god greie på økonomi generelt og aksjer spesielt så er dette lurest, fordi den gjennomsnittlige aksjekursen historisk over sikt har steget mens enkeltaksjer kan gå alle veier - det er vanskelig å "slå markedet". Sørg for at fondet/fondene har så liten "load" som mulig dvs lave forvaltningskostnader.

Forøvrig, en god gammel bok som avmystifiserer aksjemarkedet:

A Random Walk Down Wall Street

Hvis du ikke liker aksjer: sett pengene i rentefond evt betal ned en del av huslånet (mindre renter til banken, mer sparbare penger på deg på sikt).

Kjedelige forslag fra meg, ja... :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

vel om du ikke har investert dem ennå kan du få et seriøst svar av meg. Fond ligger som regel +\- hovedindeksen dvs snittavkastning på ca 10% alt etter hvor stor obligasjonsandel det er i fondet, hvor stor aksje og bransje spredning osv dvs risikoen i fondet, jo høyere risiko jo bedre avkastningsmulighet(og tapsmulighet). I økonomien har vi et begrep som heter no such thing as a free lunch, med dette menes det at en får avkastning etter risikoen en tar.

Om du vil ha inn 7000 i mnd må du inn med ca nok 600.000,- i fond. Om du vil kjøpe leilighet og pusse den opp blir nok risikoen høy, slik det ser ut i dag. Sett pengene i noe du kan, eller søk bort ifra risiko. Kan du boligmarkeded der du bor bedre enn de fleste, så ja invester i noe du vet du kan tjene på. Om ikke gjør noe annet. Om du ikke har peil på noe en kan tjene penger på, så er min anbefaling å sette pengene i et obligasjonslån til staten eller et stort norsk selskap.

Om du setter de i banken og dekker si halvparten av renteutgiftene dine (3500 i mnd) vil du jo ha en 14-15 gode år forran deg... da vil du naturlig nok sitte igjen med en nær nedbetalt bolig som garrantert har steget i pris... det er muligens ikke så dumt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...