VwDaniel Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 og husk at den koslige Kristin Halvorsen og de ideène hennes skal ha 50% av aksjegevinsten din når du selger de =S Ikkje for å gjøre diskusjonen politisk men ARG hater SV ! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Gøy med god respons. Takk! Er da også et inntresant tema i mine øyner. Det med et hus til utleie er et brukbart alternativt. Er snekker (og et par andre ting ) så et billig hus som kan fixes opp for egen maskin kan være en bra måte å gjør det på. 400k kan muligens være en smule lite til dette, men kan evt. opp et gunstigt lån men da forsvinner mye av intekten. Men bor på sørvestlandet og huspriser er ikke så gæli om man ser i forholdt til Oslo og andre større byer og sentrale steder. Men leieinntektetne er da også mindre. Har egen bolig (ink. familie..), så å bruke på leilighet til meg selv er uteluket. Det jeg mente med økonomisk uavhengig var mest på tanke med lån på hus som er nesten 7k i mdn. Kunne investeringen dekket dette eller nesten så ville jeg være svært fornøyd. (da kan jeg nøye meg med ca. 60% stiling som jeg har hatt nå siste par åra). 5758941[/snapback] ..og der har du svaret, bruk pengene på noe du kan selv... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Å betale ned lånet vil ikke lønne seg skattemessig. Dessuten er det ikke sikkerat at han har lån. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Å betale ned lånet vil ikke lønne seg skattemessig. Dessuten er det ikke sikkerat at han har lån. 5759671[/snapback] Sorry Lady ! Det vil nok lønne seg å betale ned gjelden, ja.. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hvordan vet vi det når vi ikke engang vet hvor mye gjeld han har? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hvordan vet vi det når vi ikke engang vet hvor mye gjeld han har? 5759888[/snapback] ....skattemessig Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Åh! Nå vet jeg hva du kan gjøre! Du kan kjøpe frimekehefter for alle pengene. Hvis du kjøper frimerker det står A på nå, så vil de koste deg 6kroner pr stk. I april skal prisen stige, men du kan fremdeles bruker frimerkene det står A på 20grams-sendinger. Om 40 år kan du fremdeles bruke de samme frimerkene. Allerede i april vil du ha spart kjempemasse penger. Hvis du ikke vil bruke frimerkene selv, så kan du selge de til venner, familie, naboer og bekjente. Hihi. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) hehe... Om dere hadde lest svare mitt litt nøye så ser dere at jeg skriver at måle mitt med "økonomisk uavhengige" vil si at jeg kunne investert i noe som dekker mine huslån på nesten 7k i mnd'n. Har ca. 1.3 mil i lån. Å betale ned på dette er uaktulet. Vil kun lage økonomisk ris på egen bak! (dette er vel også noe vi kan takke noen av politikerene våre for). For meg så vil det ikke svare seg å betale ned lån. Ser dette i forhold til hva jeg kan tjene på investeringer i feks. fond eller utleie av en bolig. Fond er nok det trygeste, samtidigt som å få en brukbar avkastning. Har også tenkt litt på å starte for meg selv eller kjøpe seg inn i en butikk eller noe.... Men som nevnt; 400k er da heller ikke allverden i den sammenheng. Uannsett så er det gøy å høre hvilke idere de forskjellige ville satt ut i live om de hadde fått frie tøyler! Edit: darkness| : den idene er egentlig genial, men man må "hvitvaske" så mye frimerker så kan det bli et lite problem. Har gjort noe ligndende sammen med en kamerat for et par år siden. Det var minnekrise, sentrale fabriker som ikke kunne produsere så mye som de skulle etc. Dette ryktes i noen månder. Vi kjøpte da minne for 5000,- fra komplett, solgte dem for 7800,- noen månder senere. Tror det var mange som gjorde nettopp dette da.. Endret 15. mars 2006 av Blacki Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jepp aksjefond er nok lurt, men du kan ikke regne med 100% avkastning årlig, jeg leste i DN her om dagen at det beste aksjefondet denne måneden hadde en avkastning på 7%. Mer eller mindre. 5759271[/snapback] 7% i måneden er jo ikke dårlig. på ett år hadde dette blitt rundt 900.000 kroner. (7% pr mnd + renters rente) eller 125% avkastning. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hvor ofte skal man skifte hus da? Det varierer vel litt fra person til person, men i realiteten kunne de som kjøpte hus når det var på topp fort ha fått tre ganger så mye ut av pengene sine om de valgte å utsette kjøpet ett år eller to, å bagatellisere dette blir for dumt. Klart det er en risk, det er det jo alltid, men å investere i leilighet/hus er vel bedre enn mye annet... Da sitter du med noe håndfast som mest sannsynlig stiger i pris.5757647[/snapback] Generelt er jeg ikke negativ til å skulle kjøpe bolig, men slik situasjonen i store deler av Norge (og verden for øvrig!) er i dag, har utviklingen vært litt vel positiv over veldig lang tid – såpass lang at jeg synes det er noe irrasjonelt og ukontrollert over det hele. En skal ikke lese mye i finansaviser før en ser slike spådommer, FT hadde et bilag som mer eller mindre utelukkende omhandlet dette «boblepotensialet» senest for et par dager siden. Det er godt mulig disse spådommene ikke slår inn, eller det er mulig de ikke slår inn før om en stund, men det blir for naivt å komme med «kjøp bolig, det stiger nok». 5757691[/snapback] Skjønner hva du mener, og jeg tviler ikke på at markedet kan sprekke snart, men jeg bekymrer meg ikke så mye for det, jeg har nå tenkt å beholde min 3-roms leilighet til den er verdt en god del mer enn jeg ga for den Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Poker. Sorry, måtte bare. Idar Vollvik skal jo det, og han dyrker jo penger! Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Poker er ikke noe for meg... Men har seriøst tenkt litt på odds spill (hehe)... Neida, er mer snakk om å utnytte flytende odds hvor altid oddsen starter høyt for og så altid synke frem mot start osv... Er en avansert forklaring på dette som jeg ikke orker å utdype nå så sent... Men det er mulig å¨plukke opp 1 til 3 % fortjeneste på slike spill. Helgarderte spill som et er totalt umulig å tape på (teoretisk så kan man tape 1 til 3%). Men problemet er at mengden på kronasjen fort blir for liten på de fleste av disse objektene. Men er man tålmodig så er dte ved tester jeg har sett fult mulig å tjene ganske bra på dette i det lange løp. Men det krever noen timers arbeid omtrent hver dag... Gjesp! nei nå er det snart ZZZZZZZzzzzzzzzz! Endret 16. mars 2006 av Blacki Lenke til kommentar
Even. Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hvis du er snekker så er nok ikke investering i leiligheter dumt. Du kan jo ta opp et lite lån, kjøpe et gammelt hus, fikse det opp og leie ut hver etasje. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Kjøp en ny bmw, vent ett år og selg den nyvasket. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 det vill vell være et stort tap da , ingen biler stiger i verdi ( med untak av gamle klasikere ) Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 16. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2006 Kjøp en ny bmw, vent ett år og selg den nyvasket. 5764423[/snapback] hahaha... den der var faktisk littt dyp morsom... Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Du kan ikke vente en voldsom avkastning av fond, men her kommer et lite tips om fond: Fond er ikke fond. Det varierer utrolig mye hvordan de presterer, og jevnt over de siste årene har skagen-fondene gjort det skarpest. (jeg hadde penger i flere andre fond som gjorde det dårlig ,for det meste Terra sine, og flytta over der nå i januar). Aksjer er en mulighet, men her kan du lett bli lurt hvis du ikke har mulighet til å følge med. Du må enten tenke langsiktig eller kortsiktig. Alt for mange leker investorer og kjøper aksjer for kortsiktig vinning kun ut fra siste dagers bevegelser. Jeg tenkte langsiktig og investerte i statoil-aksjen når den kom på børs, nå sitter jeg med over 3 ganger det jeg kjøpte for + 5% i aksjeutbytte fra hvert år. Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Nice Golfbag. Er det mye $$$ vi prater om her? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Ikke så mye i statoil-aksjene nei... de kjøpte jeg bare for å prøve meg litt frem med aksjer. Kjøpte for ca. 10.000 ,- I fond har jeg vel for det tidobbelte elns, siden det er sikrere. Vil nok ikke gamble med mye penger så lenge jeg er student. Derfor har jeg 2/3 av pengene mine i banken (håper ikke noen som kjenner meg leser dette, jeg liker ikke at folk vet hvor mye/lite penger jeg har) Edit for å utdype kommentaren om kortsiktig investering i aksjer: Det er selvfølgelig helt greit med kortsiktig spekulering om man har mulighet til å følge med på markedet til envher tid, men dette er noe som mange ikke kan ta seg tid til. Dessuten kreves det innsikt, evner og ofte en positiv hendelse som man må reagere på før resten av børsen gjør det... Endret 17. mars 2006 av GolfBag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå