Gå til innhold

Sapphire Radeon X1900XT


Anbefalte innlegg

Hei HW.no godtfolk,

 

Jeg har nylig kjøpt meg en ny pc, følgende stats:

Tower: Thermaltake Armor Silver Aluminium

Motherboard: Asus A8N32-SLI Deluxe

Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB

Ram: Corsair TWINX2048-3500LLPRO DDR 2048MB

3D-Card: Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3

PSU: MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins

 

Men jeg har en liten anelse at det kanskje kan være noe med 3dkortet eller noe.

Da 3dkortet mitt har en tendens til og gå opp til over 60 grader ved bare Counter-Strike spilling, og oppimot\over 100 grader ved Rainbow Six Lockdown.

 

Dette står da på både ATI Tool og Catalyst, men når jeg da kjenner på 3dkortet så virker det ikke så ekstremt varmt akkurat men hva vet vel jeg.

 

Er det flere som har erfaring med dette kortet angående temperatur?

Og muligens noen tips og hva det kan være?

 

Forresten så forstod jeg ikke helt dette her ene lille kortet som følgte med i esken hvor det vises at man har kabel fra 3dkort til psu og harddisk, man kobler vel da bare til psu?

 

Og har det noe og si om man kobler en 6pinssak direkte til gpu'en ifra psu'en eller skal man bruke den medfølgte kabelen til 3dkortet som går fra 6pins saken til normal 12v kabelsak?

 

http://www.julepils.com/atitool.jpg

 

Mvh, Julepils.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
har samme kort selv  med xtx bios i  men  100c? om du har null  ventasjon kabnett?

du bruk fix et par vifter asap  for det mye jeg har et stacker kabnett og max 70c på  gpu

5757882[/snapback]

? :hmm:

 

Julepils:

 

Det er ikke uvanlig at software viser helt feil temp., men i dette tilfellet er det noe som tyder på at det ikke er god nok kontakt mellom kjøler (original) og GPU.

Forøvrig er det ikke "farlig" før godt over 100 grader (det er vanlig med 120 grader som kritisk temp for GPU).. selv om jeg personlig synes over 70 på GPU er uakseptabelt..

Har hatt en god del kort.. f.eks. 9800XT m/Zalman kjøler (den gamle typen).. Når dette kortet viste 60-70 grader var det ikke behagelig å holde handa mer enn noen sekunder på kjøler (varmen fra GPU ble korrekt overført til heatpipe/kjøler). Som en referanse til det du sier at kortet ikke kjennes varmt å ta på...

 

Når du har en dedikert 6-pins PCI-E kontakt på din PSU (alle nyere PSU'er har det nå) bruker du selvsagt den.. Medfølgende "molex-adapter" er til de som har "antikverte" PSU'er... :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

TL1000S:

 

Bruker kabelen fra psu'en nå så, var bare usikker på om det var med og produsere mer varme på noe vis, men som jeg har fått med meg noenlunde så trekker vistnok dette 3dkortet ganske mye strøm, så skulle vel bare mangle.

 

Men som sagt så har jeg ikke problem med å holde\ta på 3dkortet over lengre tid selv om det står oppført denne høye temperaturen både i ati tools og på catalyst.

 

 

 

Jeg kan jo forsåvidt sette opp en ekstravifte som følgte med kabinettet under\over 3dkortet på noe sikkert vis, ikke sikkert det hjelper noe men hva har jeg vel og tape?

 

Og kjølingen i selve kabinettet skulle man tro var ganske bra, Thermaltake Armor kabinett som sagt, så er mulig og søke fram bilder av det for og se chassisviftene osv, skulle være ganske god gjennomtrekk, uhm - høres kanskje litt rart ut men har det noe og si om sidedøren står på eller ikke? =P

 

lordsmygen:

Bruker som sagt både siste ati tools og catalyst for og se temp.

 

Som du sikkert ser på linken som også stod på posten:

http://www.julepils.com/atitool.jpg

 

Mvh, Julepils.

Endret av Julepils
Lenke til kommentar

Hmmm...

 

x1900 produserer veldig mye varme da, så at temperaturene ligger høyt der er ikke uvanlig. Har du god luftgjennomstrøning i kassen?

 

Eventuelt sjekk at kjøleribben er sikkelig i kontakt med grafikkbrikken.

 

Vil vel tro at disse ATi brikkene tåler rundt 110-120 før det blir noen problemer.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å skru av kjøleren og ta på litt AS5? Jeg gjorde det på mitt x1800xt som har ca. samme kjøler. Det hjalp ikke mye hos meg, men det var en lett oppgave, så det er verdt et forsøk :) . Btw, hvis jeg tar på plastikken som ligger som et skall rundt kjøleribben så er den veldig varm...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bra jobba "julepils".. :D

Ingenting som er verre enn kabinett som sirkulerer varmluft.. hjelper ikke med verstingkjølere på CPU/GPU da.. (har prøvd selv)... :(

Lenke til kommentar
Bra jobba "julepils"..  :D

Ingenting som er verre enn kabinett som sirkulerer varmluft.. hjelper ikke med verstingkjølere på CPU/GPU da.. (har prøvd selv)...  :(

5780158[/snapback]

 

Haha, var så komisk og liksom for så liksom bare inn i kabinettet

 

(har aldri på døren når jeg er hjemme, bare på lan i tilfelle det skulle sprette inn noe colaflasker\uønsket dritt som blir slengt på)

 

så merket jeg at, "øy, de rimmene der, øh.. hmm.. ikke sett dem før"

 

*åhfaen*

 

siste 3dkort jeg var borti var i 2001,

har ikke vært borti slike nyere greier med skikkelig viftegjenneomstrømning og hele pakken,

var jo nytt kabinett - så hadde ikke fjernet den saken bak som man må fjerne for å sette i kort o.l., hadde bare fjernet sånn at 3dkortet passet - men så jo at det tydeligvis var en ekstra plate som måtte av for at luften skulle komme ut noen plass - kjenner bak nå at det suuuuuser ut med luft, rett og slett herligt.

 

er sånne tider som det at man blir skikkelig lettet over at man ikke var noob altforlenge og fikk lagt merke til det før mange tusenlapper gikk i dass pga. man ikke følgte skikkelig med - 3dkortet er rett og slett ikke varmt spør du meg nå lengre, deilig - hvis andre sier at x19000xt-kortet deres blir såpass varmt så kan du tipse dem om denne saken her, hehe.

 

:tease:

Endret av Julepils
Lenke til kommentar

Har samme kortet selv og har undret på akkurat det samme.

Inne på Katalyst står det 65 grader og nærmer seg skremmende tall ved spilling.

Har kjent på kortet, og det er ikke tvil om at det må vise feil i katalyst..

 

Noen andre programmer som er bra til å sjekke temp på?

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...