Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst nett; ruter eller aksesspunkt?

Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe meg laptop i løpet av ei uke, og vil i den forbindelse "trådløsifisere" nettet mitt hjemme. trenger jeg en trådløs ruter eller det som bare kalles et aksesspunkt?

vi er fire pc'er som er koblet på ngt-linja nå, alle via nettverkskabel fra en switch som står nært de fire soverommene. switchen er litt bortgjemt, og da kablene ligger utlagt fra switchen til rommene allerede, mer eller mindre proft gjort, og fordi jeg har en desktop i tillegg på mitt rom uten trådløst kort, vil jeg gjerne fortsette å bruke switchen som "sentral". huset vårt er også i mur, og rommene fordelt på to etasjer, så av hensyn til signalstyrke ser jeg for meg det bil være hensiktsmessig å sette den trådløse rutern/AP'et i trappa der switchen nå står (vet ikke hvor stor innvirkning murvegger og murgulv mellom etasjene har på signalet, men slik blir den ihvertfall nært alle).

hoved-essensen i spørsmålet er egentlig; når denne trådløse saken skal kobles på den rutern som ligger bortgjemt fra alt (idiotisk plassering!), eventuelt via switchen, har det da noe betydning om jeg kjøper en ruter eller et AP? kan man koble en ruter på en annen ruter? er det noe spesielt jeg trenger være obs på? aldri jobba med trådløst før... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden trådløse rutere ikke er nevneverdig dyrere, lettere å få tak i og til alt overmål ofte kan konfigureres til å fungere som rene aksesspunkt, er det like greit å kjøpe en slik. Da får du i tillegg en enhet som kan brukes som switch med ledninger hvis det skulle være ønskelig (trådet nett på maskinen som brukes til spilling f.eks.). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...