Lada2103 Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Bilder tatt 16.januar: Øverst til venstre: Det var ganske tydelig at bobla aldri hadde fått hulromsbehandling. Lakkerern sier at han sjelden har sett en bil som har vært så tørr i alle hulrom. Dette har selvfølgelig satt sine spor når det har kondensert på innsiden av plata, og rust er resultatet. Øverst til høyre: Sveisejobben foran bakskjermen på høyre side er ferdig, og området er grovsparklet. Nederst til venstre: Nederst på innerskjermen synes den gamle reperasjonen som forårsaket ytterligere rustskader i kanalen og torpedoveggen. Nye festmutre til skjermen er i ferd med å komme på plass. Nederst til høyre: Ytterkanalen på venstre side er skåret vekk og avslørte varmekanaler (gråfargede) som heldigvis var i god stand. Bunnen i kanalen var også bra. Endret 23. mars 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Delt bakaksling å jo Vet du om det er Porsche som har levert den, eller er det den vanlige? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Delt bakaksling å jo Vet du om det er Porsche som har levert den, eller er det den vanlige? 5801428[/snapback] Bakakslingen der er original på 12-13-1500.Må logisk være delt pga. girkassa. Selvstendig hjuloppheng(IRS(drivknuter etc...)) bak, kom på 1302 og 1303, så typen på trådstarters boble, kalles faktisk stiv bakaksling. Ble btw. brukt på Porsche 411, 412 og 911 på 70-tallet. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Okay Har ikke så mye peil på VW av den utaven der (veldig mange forskjellige typer Boble ) men fikk med meg at Porsche leverte noe til de.. Samme som Ducati levere en del deler til Derbi (datterselskap) Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 23. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2006 Uten å påberope meg mye kunnskap om boble og bakakseltyper generelt, mener jeg at denne typen bakhjulsoppheng kalles penedelaksling? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 (endret) Pendelaksling og stiv bakaksling er det samme. Akslingen er i èn del fra girkassa til hjulnavet, derav navnet stiv bakaksling. IRS kalles også delt bakaksling da den er delt av indre og yttre drivknuter. Fordelen med IRS er at hjulvinkelen forblir den samme uansett last på hjulet, i motsettning til stiv bakaksling som pendler. IRS er et mye tryggere system, da chambervinkelen(?) på den andre typen blir riv ruskende gal i raske svinger, slik at rompa på bilen blir tildels svært ustabil. IRS står for Independent Rear Suspension, for ordens skyld. Edit: IRS-systemet kan tilpasses til bobler som originalt har stiv bakaksling hvis ønskelig. Endret 23. mars 2006 av Opus Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 IRS er et mye tryggere system, da chambervinkelen(?) på den andre typen blir riv ruskende gal i raske svinger, slik at rompa på bilen blir tildels svært ustabil. IRS står for Independent Rear Suspension, for ordens skyld. Edit: IRS-systemet kan tilpasses til bobler som originalt har stiv bakaksling hvis ønskelig. 5802044[/snapback] Der har du grunnen til at en del Porscher er sånn de er Slipper fort og vanskelig å kontrollere (?) om du ikke kjenner den veldig godt, på godt og vondt.. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Kommer med oppdateringer nå, det har stått stille på Worklog-fronten ei stund. Her er noen bilder tatt 29. januar. Venstre ytre kanal har fått frisk plåt sveiset i og partiet foran venstre bakskjerm er klart for sparkling. Partiet i innerskjermen bak er bygd opp igjen og blir overflatebehandlet før tectylering. Bobla ble forøvrig hentet hjem fra lakkering Lørdag 8. april. Jeg kunne lagt ut bilder av den ferdig lakkert nå, men vil i stedet følge opp prosessen trinn for trinn, så det går fram hva som ble gjort underveis før lakken til slutt ble lagt på. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 (endret) Framgang knipset 5. februar: Stigtrinnene er festet midlertidig for å få dem tilpasset til skjermene. Grunnen til det er at det måtte sveises i nye festemutre i ytterkanalen. Jobben på venstre side bak er grovsparklet og gulvet skal mattes ned og påstrykes svart bengalakk. Er greit å shine alle flate når en først har mulighet Endret 12. april 2006 av Lada2103 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Blir nok bra dette skal du se Hvilken farge skal den lakkes i? Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 12. april 2006 Del Skrevet 12. april 2006 Blir nok bra dette skal du se Hvilken farge skal den lakkes i? 5910900[/snapback] Den skal lakkeres Beige, sånn som den var da den var ny.. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 12. april 2006 Forfatter Del Skrevet 12. april 2006 Skal ha den orginal ja, gjelder også fargen. Her er de siste bildene før lakkering! Disse er tatt 12. mars. Maskering er snart ferdig, og det står vel bare igjen en rens av lokalet. Lakkerern dusjer vann på golvet for å binde støvet og lar garasjen stå i fred i to dager for å ikke virvle opp støv. Det høres kanskje litt rart ut at det går an å få godt lakkresultat ved å lakkere i en garasje, men tro meg, det blir bra! Dører, motorlokk og panser ble lakkert for seg. Dørhengslene var godt slitt, noe som gjorde at vi måtte brosje opp hengslene og kjøpe bolter i overdimensjon. Hengslene var skikkelig slitte, førerdøra hang faktisk såpass at den slepte nedi stigtrinnet En sjekk med skyvelær viste at vi trengte bolter med overdimensjon helt opp i 8,6mm på det verste. (Org. dim. er 8,0mm). HotShop selger dessverre ikke bolter grøvre enn 8,1mm, noe om skapte en del hodebry. Den ene bolten var vi heldige å få tak på i 8,2mm overdim. Da var den ene av fire hengsler ok. På to andre hengsler ble det brukt sprenghylser, som vanligvis brukes på andre biler. Disse var veldig kresne på hullgrøvelsen, vi måtte brosje opp til én tiendel under hylsas diameter. Alt dette skjedde med prøving og feiling, og det tok faktisk tre uker før alle hengslene ble ok. Brosjeverktøy viste seg å være vanskelig å få tak i, men en pensjonert "bilmann" hadde heldigvis et liggende. Brosjeverktøyet er mye mer nøyaktig enn et bor, og er absolutt nødvendig for å få få hullene helt runde! Resultatet ble heldigvis etter mye slit bra! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. april 2006 Del Skrevet 13. april 2006 Se her ja, nå blir Bobla sitt gamle jeg igjen skal du se Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg ville si ildrød hadde vært et bedre fargevalg, men men.. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Vet det er en gammel tråd, men ble du ferdig? Har du bilder av den? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2007 Ja her er det bilder! Som synes, så er bilen 98% ferdig. Det som mangler er å legge i isolering og gulvteppet. Samt ta en motorjustering og finne ut av feilen som gjør at den ikke går skikkelig. (Mistenker forgasser eller bensinpumpe). Det merkslige er at både forgasser og pumpa er sett over. Time will show.. Bobla står på vinterlagring 1 1/2 måned til så blir det å få gjort ting ferdig til sesongen. Resultatet ble vi veldig fornøyde med, takket vare jobben som ble lagt ned av oppretter/lakkerer. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Wow! God jobb! Og ikke minst: Pen bil! Lenke til kommentar
PcT Skrevet 12. mars 2007 Del Skrevet 12. mars 2007 Jøss, den ble stilig gitt. Kult med orginale gamle biler. Lenke til kommentar
maZe- Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Ekstremt bra arbeid dere har gjort her. Dritartig å se hvordan biler blir seendes ut fra gammal og rusten til nyrestaurert og fin Liker jobben dere har gjort, og bilen ble finere enn mange av nyere biler. Lenke til kommentar
0ystein Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Pen bil ja... Et spm... Hvorfor ble det ikke brukt vekter som man kan sette på innsiden av felgen? De hadde virkelig blitt mye penere når det er hvit kant... Ellers et meget pent eksemplar, kanskje litt feil skiltformat bak? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå