tomahg Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Byttet nettopp minnebrikker på en PC med Abit NF7-s v2.0 hovedkort. Tidligere sto det TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 512 MB (2x256) i maskinen, og den fungerte knirkefritt. Etter å ha byttet til TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 2048 MB (2x1024) fungerte den fint et par dager, men så ble den plutselig ustabil. Blå skjerm i hytt og vær. Kjørte Memtest86 og fikk opp noen feil: Jeg har etterpå prøvd de samme minnebrikkene (2048-kittet) på en annen PC, og nå har memtest kjørt alle testene 5 ganger uten å finne en eneste feil. Kan jeg dermed konstantere at minnebrikkene er feilfrie? Hva kan være feil? Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Du burde kjøre memtest i noen timer for å være sikker, type over natta. Det kan hende at hovedkortet ditt ikke liker brikkene, tvilsomt men mulig. Er du sikker på at innstillingene i BIOS er korrekte i forhold til brikkenes spesifikasjoner? Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Er du sikker på at innstillingene i BIOS er korrekte i forhold til brikkenes spesifikasjoner? 5755518[/snapback] Nei, jeg er ikke sikker på det. Noe spesielt jeg bør passe på? Men rent bortsett fra størrelsen på brikkene, er vel spesifikasjonene på de nye og de gamle brikkene like? Du burde kjøre memtest i noen timer for å være sikker, type over natta. 5755518[/snapback] Memtest har nå kjørt i 10 timer (og 15 "passes"), fremdeles uten feil. Endret 15. mars 2006 av tomahg Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Mulig jeg misforstod, brikkene står i den maskinen du skal bruke de i og du har kjørt memtest i 10 timer? I såfall kan du vel regne med at de er feilfrie. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Mulig jeg misforstod, brikkene står i den maskinen du skal bruke de i og du har kjørt memtest i 10 timer? I såfall kan du vel regne med at de er feilfrie. 5756127[/snapback] I den maskinen jeg skal bruke brikkene får jeg 12 feil på en gjennomkjøring av memtest. Denne maskinen har hovedkortet som nevnt over. I en annen maskin jeg tester RAMen i nå; har memtest kjørt i 16 timer uten en eneste feil. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Maskinen som gir feilmelding ved bruk av minnebrikkene nekter nå (etter siste blåskjerm) å starte Windows. Det kommer en feilmelding om at en fil/katalog ikke finnes, og meldingen foreslår videre at man setter inn sin Windows-CD og trykker "r" på første meny for å foresøke å reparere Windows-installasjonen. Windows ligger på en SATA-disk. Kan dette virkelig skje pga feil i minnekonfigurasjon? Lenke til kommentar
odd2k Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) Huff... Ja, det kan skje hvis RAMen sender korrupt data til harddisken, i så fall kan den ødelegge en god del filer og lage tullball, så det er ikke noen god ide å kjøre windows på ustabil ram. Men har du sett i BIOS hvilke ratings/frekvens rammen din står på? Kanskje ved et feiltak står den over anbefalte innstillinger, har mest tro på dette siden det virket bra på et annet hovedkort (og dermed en annen BIOS). Var veldig synd at rammen tok knekken på windows, du blir vel nødt til å formatere/reinstallere(men først må du se og få rammen til å kjøre stabilt). Kanskje er det en eller annen hyperteknisk måte å reoprette windows på, men det er jo bare bra å starte på bar grunn igjen når noe er feil. edit: hvis du er litt "grønn" på det med ram timings osv, så er det to ting. frekvensen finner du ved å lete etter FSB frekvensen. Denne varierer fra prosessor til prosessor, men ligger vel rundt en 200 tenker jeg. Nå er jeg ganske ny selv, men siden du har DDE400 tror jeg at den støtter en FSB opp til 200, siden det er doble minnekanaler. så er det også ratings, de heter CAS, RAS to CAS, RAS precharge og Cycle Time/Tras. Finn ut hvordan ratings RAMen tåler, og sjekk at ratingsene du har er minst like høye som dem. Endret 16. mars 2006 av odd2k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå